Afgelopen vrijdag heb ik een curettage ondergaan, omdat bleek dat het hartje van ons kindje gestopt was met kloppen. Nu heb ik sinds gister een zeurderig gevoel in mijn onderbuik. Ik vloei minimaal. (in het zh overigens wel flink gebloed) Gister bijna niets en vandaag wat roze. Is dit herkenbaar? En komt de echte bloeding nog? En is de buikpijn herkenbaar? Net ook even een zwangerschapstest gedaan, omdat ik wilde zien of het HCG al flink verminderd was. Tot mijn grote schrik is de test nog mega positief. De testlijn is wel lichter dan die was toen ik nog volop zwanger was, maar nog wel ontzettend donker. Is dit normaal? Ik haal me allemaal scenario's van mola-zwangerschappen in mijn hoofd. Ik hoor graag jullie ervaringen na curettage.
Hoi! Weinig bloedverlies na een curettage is echt heel normaal, hoor. Maak je geen zorgen. Ook zwangerschapstesten blijven nog wel even positief, vaak wel weken. Maar een mola zouden ze op de echo gezien hebben, en de klachten die jij beschrijft wijzen daar zeker ook niet op. Roze bloedverlies kan nog een aantal weken aanhouden, maar hoeft niet. Zeurderige buikpijn is ook normaal, daar mag je paracetamol voor nemen. Alleen even opletten dat het bloedverlies niet ineens weer veel erger wordt, met eventueel erge buikpijn en/of koorts erbij. Dan wel even het ziekenhuis bellen. Als je het allemaal een beetje wil bijhouden, kun je gaan tempen 's ochtends. Als je temperatuur na een aantal weken daalt naar een pre-ovulatietemperatuur, dan weet je dat er een nieuwe eisprong zit aan te komen. Al heb je niet altijd meteen een eisprong na een mk, maar dan weet je in ieder geval dat het hcg flink gedaald is en dat je binnen een aantal weken ongesteld zou moeten worden. Suus
Bij de curettage is in principe al het weefsel weggehaald. Je vloeit daarna nog wel, maar het verschilt per vrouw en per curettage nogal hoeveel: na mijn eerste curettage heb ik niet gevloeid, enkel een week later nog even een klein restje bloed. Na de laatste curettage heb ik 10 dagen nog gevloeid. Ligt er nogal aan hoe grondig de curettage geweest is, hoeveel weefsel er zat, enz enz. Pijn is normaal: je baarmoeder moet weer herstellen en terug in z'n oorspronkelijke formaat, dus dat je bandenpijn hebt, is wel normaal. En dat je nog positief test is ook normaal/ Ik doe nu wekelijks even een test, om te kijken wanneer ik alle HCG kwijt ben (en dus ook weer een eisprong/menstruatie kan verwachten), maar ik testte dus vandaag nog steeds positief, (lichte streep, wel duidelijk zichtbaar: geen tuurstreep). 2,5 week na curettage, kleine 3 weken na miskraam dus... Dat is allemaal normaal. Zolang je testen maar lichter worden. Verder wordt doorgaans het weefsel dat bij curettage weggehaald wordt, onderzocht op afwijkingen, (dus ook op mola, maar mola is zeer zeldzaam he? 1 op 2000 voor mola en 1 op 20.000 op partiele mola). Dus als er wat mis is, hoor je dat wel van je gyn. Vooralsnog zou ik er van uit gaan dat dit allemaal gewoon normaal is en dat je even tijd nodig hebt om weer te herstellen. Sterkte!
Een echte mola zien ze volgens mij wel op echo hoor, dan heb je allemaal blaasjes in de baarmoeder ipv een vruchtje. En een partiƫle mola is helemaal enorm zeldzaam. Hoe dan ook, niets wijst erop dat jij zoiets hebt!
Ja, een volledige mola zie je op de echo idd wel, en die partiele is idd enorm zeldzaam. Gelukkig maar.
Bedankt voor jullie reacties. Kan mezelf helemaal gek maken. Hoop zo dat mijn lichaam me niet in de steek zal laten. Jullie reacties geven me vertrouwen! Dit kindje was zo welkom. Het hartje klopte al. Oneerlijk!
Wat een ontzettend rotnieuws dat deze zwangerschap niet goed mocht gaan, Moi. Ik had eigenlijk geen pijnklachten na mijn curretages. Wel bloedverlies. Soms stopte het even en dan begon het weer. Ik was er niet heel snel helemaal van af.