Miskraam voorkomen met Vitamine B12?

Discussie in 'Miskraam' gestart door Kike, 2 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kike

Kike Lid

27 nov 2006
    37
    0
    0
    Heeft iemand van jullie ervaring met het voorkomen van een miskraam d.m.v. vitamine B12 injecties? Ik heb nu een aantal verhalen gelezen op het internet van meiden die meerdere miskramen hebben gehad en daarna begonnen zijn met vitamine b12 injecties. Vervolgens gezonde zwangerschappen!
    Ik heb dit aan mijn gyneacolog gevraagd maar hij zegt dat er dat er sprake moet zijn van ernstig Vit B12 tekort wil dit tot een miskraam leiden. Wetenschappelijk is het niet onomstotelijk vast gesteld dat Vit B12 injecties een misraam kunnen voorkomen, maar ik heb er op het internet al het nodige over gelezen, waardoor ik hier toch wel over aan het denken ben geraakt. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?

2. Blondie

Blondie Fanatiek lid

22 sep 2006
    2.138
    11
    38
    geen ervaring mee maar dan zou het wel de oorzaak moeten zijn van je miskraam toch als dat zou helpen?

Liefs!

3. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Het lijkt me ergens bizar, omdat het in de aanleg met de chromosomen vaak mis gaat en dit op zich niets te maken heeft met vitamine. Maar ja, aan de andere kant, mocht ik weer een miskraam krijgen dan zal ik hierna alle gelegenheid aanpakken het te voorkomen en maar al te graag geloven in een vit B12 injectie! Dus Kike, na wat jij allemaal hebt moeten doorstaan kan ik me helemaal voorstellen dat je het gaat doen. Je hebt niets te verliezen.
    Sterkte meid. Houdt de moed er in.

4. Silla

Silla VIP lid

31 jan 2006
    11.064
    0
    0
    Noord - Holland
    Ik heb er idd over gehoord. Een collega van mij had idd een fors vitamine B12 tekort, na div. injecties is ze idd zwanger geworden. Ik weet alleen niet hoe lang dat duurde zeg maar voordat ze zwanger was na de injecties.

Dus of je een miskraam kan voorkomen is weet ik niet maar blijkbaar is deze vitaminen wel belangrijk voor de aanleg van een vruchtje.
    Overigens zit B12 ook in de Gravitamon tabletten.

Groetjes Silla

5. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    miskraam voorkomen?

6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik geloof niet dat je een miskraam op die manier kan voorkomen, dat de oplossing zo simpel zou kunnen zijn.

7. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Ik heb een jaar geleden wel een aantal injecties gehad omdat ik een tekort had aan B12.

Daarna was het weer goed volgens de bloedtest.

Afgelopen 12 juni een miskraam gehad.
    Zet me wel even aan het denken nu...............

8. miriam25

miriam25 Fanatiek lid

9 jan 2007
    3.072
    0
    0
    cal center medewerkster
    als dit de oplossing zou zijn zouden we toch geen van allen meer een miskraam krijgen,
    kortom ook ik geloof er niet in het is te mooi en makkelijk om waar te zijn denk ik.

9. brussie

brussie Fanatiek lid

22 nov 2006
    1.927
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Amersfoort
    Mij zou het niks uitmaken wat zou helpen. Ik heb 2 miskramen gehad, 2e heeft er 22 weken gezeten, voor dat 't losliet. Een vriendin van mij, die aan oa reiki doet, heeft mij geholpen. Ze heeft een aantal dingen op mij toegepast en weet zelf niet wat wel en niet geholpen heeft. 't Is los geraakt, en daar ging het om.
    Toen ik zwanger was van mijn dochter heb ik druppels geslikt van een homeopaat (Lamers) en of ze wel of niet geholpen hebben: ik heb een gezonde dochter!

10. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Vitamine B12 is nodig voor de opbouw van zenuwstelsen en bloedvaten, voor jezelf en eventueel je kindje. Het is niet bewezen dat een tekort samenhangt met een verhoogd risico op een miskraam, maar het vermoeden is wel sterk. Want als de bouwstoffen voor een kindje niet genoeg aanwezig zijn, zal er niet een goed "bouwwerkje" gemaakt kunnen worden.

Sinds een paar jaar wordt een zwangere vrouw standaard gecontroleerd op het Vit B12 gehalte in het bloed. Als dit te laag is, zal het aangevuld moeten worden dmv injecties, mede omdat uit voeding nauwelijks B12 wordt opgenomen. Vitaminepillen alleen zijn dus niet voldoende.

Ik heb tijdens de zwangerschap ook een tekort gehad en dat is door wekelijks een injectie weer op peil gebracht. Nu moet ik elk jaar laten controleren of er nog genoeg is, anders krijg ik weer injecties en dat wordt dan levenslang.

Groet van Kiki

11. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Vitamine B12 wordt opgenomen door het laatste gedeelte van de dunne darm, als dit door de zwangerschap niet goed werkt (de darmen gaan hun eigen leven leiden tijdens de zwangerschap, hahahaha) dan kan er een tekort ontstaan. Ik zelf wordt elke drie maanden getest op B12 ivm een cronische darmziekte, ondanks dat het goed was heb ik drie maanden geleden een bbz gehad. B12 is zeker belangrijk maar foliumzuur is toch belangrijker volgens mijn gyneacoloog.

groetjes
    conny

12. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    is B12 en foliumzuur niet hetzelfde?

13. conny75

conny75 Fanatiek lid

18 jan 2007
    1.881
    0
    0
    tilburg
    Nee absoluut niet, het is wel allebei voor het zenuwestelsel. Maar foliumzuur moet je slikken om de kans te verkleinen op een open ruggetje, B12 is voor de moeder heel belangrijk, ook voor het kindje maar als de moeder voldoende heeft is het voor het kindje ook goed. B12 kun je zelf heel moeilijk aanvullen eigenlijk alleen via injecties en foliumzuur kun je gewoon in tabletjes in nemen.
    Foliumzuur is belangrijk de eerste 13 weken en B12 de gehele zwangerschap.

groetjes
    conny

14. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Zovele vrouwen krijgen een gezonde baby zonder dat ze ooit een vitamine B12 injectie hebben gehad... En vroeger bestond zoiets niet en namen vrouwen zelfs geen foliumzuur. Volgens mij is het een kwestie van geluk en dus van natuurlijke selectie welk kindje het haalt of niet, zo heb je dat ook bij de dieren en helaas zijn er geen wondermiddelen die dit kunnen tegengaan.

15. Kike

Kike Lid

27 nov 2006
    37
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties. Ik ga er met mijn gyneacoloog over praten, daar moet ik over 4 weken naar toe. Weet inmiddels wel dat 3 miskramen niet zo maar toeval of pech is, maar dat er wel een medische oorzaak aan ten grondslag ligt omdat het aantal vrouwen wat 2 of meer miskramen krijgt groter is dan op basis van pech of toeval mag worden aangenomen. Mijn gyneacoloog zegt alleen dat ze deze oorzaken vaak niet weten te achterhalen, omdat ze nog onvoldoende weten over welke risicofactoren een rol spelen. Vandaar dat er zoveel onduidelijkheid over is.

Deel Deze Pagina