Gisteren hebben wij te horen gekregen dat mijn nichtje van 18 zwanger is, een jaar terug heeft ze een abortus gehad, maar ze is nu al 4 mnd zwanger zonder dat ze het wist... We zijn geschrokken en toch ook weer niet, het is een schat van een meid, maar ze heeft gewoon weinig begeleiding van haar ouders, haar beide ouders zijn namelijk licht verstandelijk gehandicapped...zijn geweldige mensen hoor, maar ze hebben niet echt veel overwicht op haar... ze leeft er behoorlijk op los, het kindje is trouwens wel van haar vaste vriend, ze zijn al bijna 2 jaar samen. Aangezien ik zelf net moeder ben geworden en weet hoe zwaar het is, wil ik haar graag een beetje helpen.. misschien hebben jullie tips voor mij, waar hadden jullie wat aan tijdens jullie zwangerschap en na de geboorte? groetjes!
In de meeste gevallen wordt de moeder denk ik uit zichzelf wel wat rustiger en verstandiger gedurende de zwangerschap. je krijgt normaal gesproken toch een band met je kindje, en je gaat vanalles lezen over zwangerschap en baby's. Volgens mij kan zelfs het wildste feestbeest ineens totaal veranderen als ze een kindje krijgt. Maargoed, het HOEFT natuurlijk niet. Je hebt ook moeders (en dan met name als het ongepland was) die hun kop in het zand steken en gewoon net doen alsof er niets aan de hand is... Misschien helpt het als je een keer met haar gaat praten? Dat je haar kunt vertellen hoe jij het zelf hebt ervaren om moeder te worden. En misschien kun je haar ook een en ander uitleggen over de zwangerschap? Het is nu vast allemaal nog heel abstract voor haar, maar als ze een echo heeft gehad en weet dat er al een heel mensje in haar buik zit, dan wordt het misschien toch wat concreter. In ieder geval succes ermee!