Vanochtend hebben we onze eerste echo gehad. Ik was volgens mijn schema bijna 8 weken zwanger. Helaas bleek bij de controle in het ziekenhuis dat er geen hartje te zien was en na meting bleek het vruchtje 6 weken 3 dgn oud te zijn. Volgende week moeten we terug komen voor een tweede echo ter controle. Er werd ons verteld dat we uiteindelijk kunnen kiezen tussen natuurliji afwachten en een curretage. Maar nu lees ik op internet ook over pillen die een miskraam kunnen opwekken. Ook hoefde ik niet terug te komen als ik bloedverlies kreeg, alleen als het bleef vloeien of ik koorts kreeg. Ik vind het wel een beetje raar. Ik heb eerder een kindje verloren bij 20 weken, dat is toen in het ziekenhuis ingeleid, maar ik heb toen na twee maanden enorme bloedingen gehad vanwege placentaresten. heb toen uiteindelijk alsnog een curretage moeten ondergaan. Vind het raar dat ze niet sowieso een controle echo doen na een miskraam. Ik heb ook nog geen VK deze keer omdat we in de MMM zaten en dus sowieso naar het ZH moesten. Vind het wel doodeng, moet ik nu naar het werk en hopen dat ik niet daar een bloeding ga krijgen... Het liefst wacht ik natuurlijk af, maar dat moet niet te lang duren. Een curretage doe ik liever niet, maar wie heeft ervaring met eventueel pillen en doe je dat dan thuis zelf? En wat doe je met het vruchtje?
Hey Indy, kan het niet zo zijn dat je misschien minder lang zwanger bent dan je denkt? Want dan zou het wel kunnen.. het hartje klopt toch pas vanaf ruim 7 weken? Sterkte
Hoi Indy, Hier vandaag precies hetzelfde verhaal! Ik zou volgens mijn berekening vandaag 7 weken en 5 dagen zwanger zijn, vruchtzakje paste ook bij deze termijn, vruchtje niet. Hoe oud die is, kon ze niet zeggen. Maar helaas dus ook geen hartje. Ik ben naar huis gestuurd, moet het 1 week afwachten, in de hoop dat mijn lichaam het zelf gaat doen. Dat hoop ik ook Ik lees even mee in dit topic om te horen wat de ervaringen zijn, Vanmorgen was ik erg verdrietig, nu valt het wel mee. Had me al ziek gemeld, maar misschien ga ik vrijdag toch wel werken... ik kijk wel even hoe het met me gaat. Jij ook veel sterkte.
Tja dat zei de gyn ook, maar dat lijkt me vanwege mijn altijd vroege eisprongen en korte cyclussen zeeeeer onwaarschijnlijk. En dan hadden ze alsnog iets moeten zien, zei de gyn... Ik heb wel 1% hoop dat we bij de tweede echo alsnog wat zien, maar het lijkt me niet. Ik ben ook al wel op leeftijd, dus de kans op een miskraam is helaas aanwezig.
@kloko jeetje, vervelend nieuws he... Ik ben vandaag thuisgebleven en wacht ook even af hoe ik me morgen voel... Zodra ik ook maar iets van buikpijn voel wil ik thuis zijn want ik moet ca 40 minuten naar huis rijden vanaf mijn werk. Wil niet het risico lopen op het werk of in de auto een bloeding te krijgen... Bah... Krijg jij wel een controle echo na de miskraam?
Ik moet sowieso woensdag weer naar het ziekenhuis. Dan kijken ze hoe het gaat en krijg ik inderdaad een echo (tenminste, dat heb ik wel begrepen) Als ik dan nog geen bloedverlies heb gehad, of niet veel, dan kan ik kiezen voor medicatie of curretage. Als ik heel veel bloed verlies of heel veel buikpijn heb, mag ik altijd bellen (hoe laat het ook is) en dan moet ik komen. Dat vind ik wel een fijne gedachte... Heb je vanmorgen ook zo veel gehuild?
@kloko Bij de gyn even gehuild en in de auto op weg naar huis. Ben nu een beetje beduusd, kan niet echt huilen nog... Veel slecht nieuws aan iedereen vertellen, vervelend... Echte klap zal wel later komen, had ik bij mijn andere kindje ook. Zit alleen zo te twijfelen... Als ik 6 wkn en 2 dgn terug reken had ik wel mijn vruchtbare dag en ook gevreeen... Hoe tellen ze die weken op zo'n echo foto eigenlijk??? Zitten daar die twee weken extra cadeau bij in? Of is dat het aantal weken vanaf de daadwerkelijke bevruchting???
Indy, hoe is het met jou? Al wat op gang? Bij mij nog helemaal niet! En dat helpt niet hoor. Daardoor blijft toch die hoop dat het nog goed gaat komen woensdag met de echo. Stom is dat toch.... Ik weet ook niet precies hoe ze tellen bij de echo. Ik heb ook niet gehoord wanneer het precies gestopt is met groeien...
@kloko bij mij ook nog niets op gang hier... Vandaag wel weer gaan werken en had einde dag wat lichte menstruatiepijn.. Maar nu weer oke, verder geen bloedverlies ofzo. Moeten maandag weer voor een echo. Dan moeten we nadenken over hoe verder. Dacht eerst aan zo'n pil, maar lees daar toch redlijke horrorverhalen over, dus als het met een week ofzo niet komt laat ik het denk ik curreteren. Mijn zwangerschapsverschijnselen nemen ook wel wat af en ik voel me ook niet echt meer zwanger, ook omdat je weet dat het niet goed zit denk ik. Ook ik heb nog wel stiekeme hoop, maar voel zelf eigenlijk wel dat het niet goed is. Verder gaat het wel oke, echte klap komt pas later denk ik. En jij, moet je nog veel huilen of gaat het wel oke?
Ik had ook op mijn eerste echo geen kloppend hartje. Het vruchtje was met 8+ weken gestopt met groeien. Ik heb een dag na de eerste echo al een curettage gehad (omdat wij anderhalve week later gingen trouwen) en ik heb de avond na de echo me helemaal suf gehuild. In de dagen erna heel weinig. Ik vond dat heel raar, want ik ben normaal echt een jankerd. Blijkbaar heb ik het op die manier verwerkt, want ik voel me nu heel goed. Ik heb een doosje gepakt waarin ik alle herinneringen aan die zwangerschap heb gestopt (echo, bandje van het ziekenhuis, beertje dat ik kreeg van de verloskundige bij de eerste afspraak, positieve testen, info van het ziekenhuis). Ik ben wel blij dat ik dat gedaan heb, ik wilde in eerste instantie die echo niet eens hebben, maar heb hem uit fatsoen maar aangepakt... Nu kijk ik er zonder problemen naar en vind het fijn dat ik tenminste iets heb waaruit blijkt dat ik echt zwanger was Ik wens jullie heel veel sterkte!
@amy das ook wat zo net voor je trouwen, jeetje. Ik heb ook een echo gelukkig en ik had al wat geschreven in een babyboek. Daar bewaar ik ook de testen, echo en andere herinneringen in. Ik denk na de curretage dat mijn vriend en ik nog iets symbolisch doen om het af te sluiten. Ballon oplaten ofzo of ergens een beeldje of steentje plaatsen. Dan sluit je het echt af, je hebt natuurlijk verder geen vruchtje om te begraven straks. Voel me nu goed, te goed voor mijn gevoel. Heb al helemaal afstand genomen van de zwangerschap. Ga nog wel een daggie ergens even bewust janken. Heb ik vorige keer ook gedaan. Mooie muziek luisteren enzo... Dat helpt meestal wel voor de tranen. Jijj ook nog sterkte met alles
Wel goed dat jullie nog iets gaan doen om het verwerkingsproces te helpen. Ik weet nog niet of wij dat ook gaat doen. Wanner moet jij nou weer naar het ziekenhuis? En weet jij al of je pillen of curretage wil? Ik neig naar curretage, maar niet met narcose. Ben in maart nog onder narcose geweest vanwege de kijkoperatie, en daar heb ik zoveel last van gehad... maar goed, eerst woensdag de afspraak met de arts even afwachten, wat zij adviseren ed
Vandaag geweest voor tweede echo. Er was behalve het vruchtzakje nu bijna niks meer te zien. Gyn raadde aan eerst natuurlijk af te epwachten als we dat niet naar vonden en we kunnen altijd bellen voor een curretage. kregen bedenktijd mee en mogen altijd bellen. Waar ik wel van schrok was dat een curretage niet onder algehele narcose gaat.... Maar plaatselijk verdoofd en dat lijkt mij dus heeel naar! heb gevraagd of dat niet anders kon, en dat kan misschien in overleg... Helaas is het nu ook vakantieperiide dus zijn er weinig gyn. aan het werk. Pil geven ze ter voorbereiding van de curretage, niet voor thuis. Ik heb drie jaar gelden curretage onder algehel narcose gehad en dat ging prima. Was niet naar of misselijk en snel weer op de been. Ben nu wel helemaal in de war over die curretage en zie er ineens heel erg tegenop. Daarbij hebben we ook nog eens allerlei verjaardagen en een groot feest deze week, dus beetje lastig plannen allemaal. Was inneens erg emotioneel vandaag door het hele gesprek. Terwijl ik daarvoor heel rustig was. Ik laat het allemaal maar even bezinken, maar denk dat ik uiteindelijk wel onder algehele narcose een curretage wil als het niet vanzelf komt...
Op echo was alleen nog een vruchtzak te zien met iets heeeeeeeeeeel kleins erin. Dus nu is het duidelijk, dat is wel fijn. Ben opgelucht dat het nu duidelijk is. Na gesprek met de arts gekozen voor een curretage onder korte narcose. Kon ook met een ruggeprik, maar nadeel daarvan is dat je lang in het ZH moet blijven, totdat je zelf kan plassen. Met narcose kan je vaak binnen een uur alweer lekker naar huis. Morgen wordt ik gebeld en ik hoop dat ik vrijdag nog terecht kan, maar dat is even afwachten. Anders wordt het vlak na het weekend. Maar raar hoe het verschilt per ZH he, mij adviseerde ze dus juist met narcose omdat dat prettiger is...
Hey dames kom ff inbreken in jullie gesprek.. Heb twee weken geleden te horen gekregen dat het hartje van ons kindje niet meer klopte.. Heb ook pilletjes gekregen dezelfde dag en die hebben ervoor gezorgd dat het kindje na 5 uur kwam.. Placenta hebben ze de dag erna met een tang verwijderd. Toen nog twee dagen met pilletjes (ook mee naar huis gekregen) maar er zat toch nog teveel.. Toen uiteindelijk na twee dagen alsnog een curretage gehad. Ze legde mij uit dat ze het liefst alles proberen om een operatie te voorkomen. Jullie lopen al een stukje langer ermee dus kan me voorstellen dat jullie niet nog eens een week aan willen kloten met pilletjes maar ik zou toch proberen om een volledige narcose te krijgen met de curretage.. Kdenk dat het lichamelijk wel te doen is maar het emotionele stukje. Je ligt er niet al te charmant bij wat al niet echt een prettig idee is en daarbij is een curretage op zich emotioneel best zwaar, tis niet niks iig meiden. Ga op je strepen staan en kom voor jezelf op! Doe wat jij wil, het is jouw lijf en jij hebt iet te zeggen over hoe ze je gaan behandelen.. Zo tis weer een heel verhaal geworden.. Succes en sterkte met alles meiden! *knuffel*
Lizzy, bedankt voor je verhaal. ik wordt woensdag gecurreteerd tijdens een narcose. Hopelijk is het dan in 1 keer klaar, maar dat is natuurlijk altijd even afwachten. Is het verstandig om na de curretage nog een echo te laten maken? Of is dat niet nodig?
Ik heb morgen (na 2 weken) mn controle afspraak maar omdat er al twijfel was zal ik zeker een echo krijgen. Bij mijn curretage werd er ook een echo ding binnen gerold dus misschien kijken ze standaard wel na een curretage. Ik zou het zelf wel willen denk ik gewoon voor de zekerheid, maar ik zou het gewoon ff aan je gyn vragen. Weet niet of je al eens gecurreteerd bent of over narcose bent geweest? Ik had beide nog niet gehad en vond het doodeng maar mij is het echt 100% meegevallen Sterkte woensdag en met het verwerken van je verlies! Liefs Lizzy
Na een week wachten of het vanzelf kwam moet ik nu maandag de curretage. Ik heb er op aangedrongen om dat onder volledige narcose te krijgen, want lokaal zag ik echt niet zitten! Gelukkig kon dat en ben vroeg aan de beurt, om 9 uur sochtends al, dus dat is fijn. Ik krijg wel pillen mee die ik van te voren moet inbrengen... Dat vind ik wel een beetje eng. Een narcose heb ik al eens eerder gehad en is me toen ook erg meegevallen!
Hey meis, Wat fijn dat je lekker vroeg aan de beurt bent Kan je lekker op tijd ook weer naar huis. Ik heb die pillen ook mee naar huis gekregen om in te brengen. Je kunt ze het best een beetje nat maken dan plakken ze een beetje aan elkaar dan gaat het makkelijk. Is best goed te doen maar een beetje onhandig.. Heel veel sterkte meis!
Indy, dat is al snel! En fijn dat het onder narcose kan! Succes maandag! ik heb vannacht was bloedverlies gehad en vandaag steeds met afvegen. dus ik belde naar het ziekenhuis, gynaecologie, of ik kon overleggen met een arts. ik wilde graag bespreken of ik misschien toch cytotec mocht proberen, om op die manier een curretage te voorkomen. Woensdag hebben we besproken dat pillen alleen zin hadden bij bloedverlies, maar dat was niet aan de orde en nu wel. Ik heb het allemaal uitgelegd aan de assistente in het ziekenhuis, maar kreeg gewoon geen arts te spreken! Die assistente zegt gewoon "kom woensdag maar naar ziekenhuis voor curretage, dan zien we wel of het nodig is!" alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Uiteindelijk m'n huisarts huilend opgebeld. Ik was er helemaal overstuur van. Zij adviseerde mij toch om het even aan te kijken en maandag moet ik haar weer bellen. Als er dan weinig gebeurd is, overlegt zij met de gyn of ik toch nog pilletjes kan krijgen. Dit vind ik een goede tussenweg, dus akkoord gegaan.