Hallo, Ik heb vanmiddag tijdens de 20 weken-echo te horen gekregen dat mijn placenta heel dik is en heel laag ligt en ook aan de voorkant ligt, maar hij ligt niet over de baarmoedermond heen en dat kan volgens hun ook niet meer gebeuren. Ik moet nu tussen de 30 en 32 weken zwangerschap een nieuwe echo laten maken, om te kijken hoe hij dan ligt. Het risico zou bij de bevalling zijn dat de placenta gaat bloeden. Nu ik thuis ben, zit ik ineens met allerlei vragen die ik vanmiddag nog niet had, maar toen natuurlijk had moeten stellen: * Wat moet ik me precies voorstellen bij zo'n bloeding? Gaat het dan om een hele ernstige bloeding en voor wie levert dat dan gevaar op? Voor zowel het kindje als voor mij? * Ze gaf geen medische indicatie ofzo, maar vroeg wel of ik van plan was om thuis of in het ziekenhuis te bevallen. Wat zou er dan eventueel kunnen gebeuren als ik thuis zou willen bevallen? Ik woon namelijk niet in de buurt van een ziekenhuis. En is het niet een reden voor een keizersnee? Sorry voor alle vragen, maar ik ben toch wel een beetje ongerust, ook al zei ze dat dat niet nodig is. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi Moni74, de rand van de placenta zou iets makkelijker kunnen gaan bloeden bij een placenta die vlak bij de opening ligt, bijvoorbeeld bij een inwendig onderzoek. Dit hoeft echter dus helemaal niet. Dat de placenta heel dik is, wil zeggen dat er ook een flinke doorbloeding is. Prima natuurlijk, maar ook daardoor kan er misschien wel eerder een vaatje knappen. Ik verwacht er eigenlijk ook helemaal niets geks van en je placenta kan inderdaad niet meer zakken oid, hij groeit hoogst waarschijnlijk mooi met je baarmoeder mee omhoog en dan is er al helemaal geen probleem meer. Het is dus zeker geen reden voor een keizersnede. Dit is alleen het geval als de placenta de uitgang voor het kindje blokkeert en dat is bij jou niet het geval. Over de grote van de bloeding moet je je geen zorgen maken hoor. Wij zien dit soort dingen wel vaker en meestal is het geen probleem. Mocht je na een inwendig onderzoek of zomaar uit het niets toch gaan bloeden (meestal niet meer dan een normale menstruatie), is er nog niets aan de hand), maar zul je wellicht wel even naar het ziekenhuis moeten om te zien of er een oorzaak voor te vinden is, of dat het er gewoon bij hoort. Maar iedereen krijgt straks bij 36 wkn instructies tav bloedverlies en bij jou is dat dan niet anders. Je kunt gerust thuis bevallen als er geen voortekenen zijn die anders indiceren, maar dat geldt voor alles en iedereen. Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Bedankt voor je antwoord. Op de brief voor de verloskundige staat bij locatie placenta: voorwand - reikend tot ostium internum. Na wat zoekwerk op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat het moet gaan om placenta praevia marginalis. Klopt dat? Groetjes, Monique
Hoi Moni74, daar zit toch echt wel een verschil tussen... Een laagliggende placenta tót de binnenste baarmoedermond (ostium internum), wil zeggen dat die net niet de baarmoedermond raakt of er nét niet overheen ligt en dus voor nu goed lijkt. Wanneer je spreekt over een placenta preavia ligt de placenta dus over de binnenste baarmoedermond heen; een placenta pravia marginalis wil zeggen er nét een beetje overheen. Maar dat is bij jouw dus niet anders hadden ze dat laatste opgeschreven. Ingewikkeld he! Groetjes Brigitte
Hoi Brigitte, Ik heb nog een keer een vraagje over dit onderwerp. Inmiddels ben ik ruim 26 weken zwanger. Ik voel de baby iedere dag heel goed (vooral 's avonds of en overdag alleen als ik een tijdje stil zit) en dat is dan eigenlijk altijd in het gebied rond de navel, en daar kan ik het ook heel duidelijk zien bewegen. Verder voel ik het af en toe naar de zijkant toe een beetje. Maar nooit heel laag aan de voorkant, dus waar de placenta 6 weken geleden in ieder geval gelegen moet hebben. Kan ik daaruit opmaken dat de placenta is blijven liggen? En zo ja, kan deze dan ook nu nog omhoog groeien? Ik krijg dan wel over 3,5 week weer een echo om te kijken hoe de placenta ligt, maar ben eigenlijk heel nieuwsgierig of het klopt met wat ik voel. Bedankt alvast.