Beste verloskundige Ik zit met een nogal persoonlijk vraagje. Ik ben heel pril zwanger en ben nogal bang om in dit stadium van de zwangerschap seks te hebben. Mijn verleden op gebied van zwangerschap is nogal hobbelig. Mijn zoontje was prematuur, vliezen braken enkele uren nadat we seks hadden. In een later stadium van de zwangerschap sluit ik seks dus al helemaal uit. Ik heb het voorbije half jaar jammer genoeg ook twee miskramen gehad, een missed abortion die een partiƫle mola bleek te zijn en een vroeg miskraam. Nu ben ik opnieuw zwanger en zo bang dat het opnieuw fout gaat. Hoewel ik en mijn man er zin in hebben durf ik geen seks meer hebben met hem. Hij heeft er begrip voor maar ik vind het toch wat vervelend. Ben ik nu echt onterecht bezorgd of is het inderdaad beter om eventjes geen seks te hebben, wat minder te sporten, wat meer te rusten, .... ? Alvast bedankt!
hoi, ik snap dat je je reserves hebt na alles wat je hebt meegemaakt. Toch kan seks geen kwaad, je kunt er geen miskraam van krijgen. Je kunt wel wat slijmverlies erna hebben evt een drupje bloed, dit omdat alles heel rijk doorbloed is, maar dus geen miskraam. ook kun je gewoon blijven sporten. Rustig aandoen mag wel maar is zeker niet nodig en ook geen garantie dat het dan wel goed blijftgaan. Het is altijd spannend in deze eerste fase! succes en goede zwangerschap gewenst. Mirjam