Groeicurve hoofdje bij 34 weken?

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Maud85, Sep 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maud85

Maud85 Actief lid

Aug 14, 2011
    343
    0
    16
    Goedemorgen,

Bij de bevalling van mijn zoontje kwamen we er na ruim een uur persen achter dat zijn hoofdje toch echt te groot was om er doorheen te passen. Het is uiteindelijk een keizersnede geworden. Ik ben nu weer zwanger en ben bang dat dit kindje ook niet op de natuurlijke wijze geboren kan worden.

Ik heb eigenlijk nooit geweten of mijn kindje nu een extra groot hoofd had of dat mijn bekken gewoon extreem smal is. Hebben jullie misschien groeicurves waarin je zou kunnen kijken of zijn hoofdje gemiddeld is of groter?

Dit waren de afmetingen:
    Bij 34 weken echo = 33,7 cm
    Vlak na geboorte = 36 cm (hoofdje was wel een punthoofdje geworden door mislukte pogingen met vacuümpomp)

Alvast bedankt!
    Groetjes Maud

Ohja, weten jullie ook of het op één of andere manier mogelijk is om aan het einde van de zwangerschap op te meten of het wel kan passen? Dus kunnen ze ook de opening in mijn bekken opmeten en dat vergelijken met hoofdomtrek van de baby?

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Maud,

bij 34 weken die omvang is op de bovengrens, dus inderdaad een flink koppie. Maar op zich hoeft dat niets te betekenen, want er zijn vrouwen die hier gewoon vaginaal mee kunnen bevallen. Je ziet dus vaak pas bij de bevalling of het gat lukken of niet. De metingen bij het nieuwe kindje zijn bij jou belangrijk om voor de gyn een beleid met je af te spreken op het laatst voor de bevalling; toch een proefbaring met laagdrempelig ingrijpen bij onvoldoende vordering, of toch een keizersnede afspreken tzt. Dit zal de tijd moeten uitwijzen. Je kunt in het begin van de zwangerschap al een keer op consult gaan om dit te bespreken.
    En je kunt niet meten of het hoofd door het bekken zal passen; een hoofdje past zich aan en de mate van aanpassing kun je van tevoren niet inschatten. Dus je kunt inwendig onderzoek laten doen naar de vorm van je bekken, maar een verhouding tot het kindje is lastig.

Groeten Brigitte

Share This Page