onderzoeken en Leeftijd

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jacq, 13 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jacq

    jacq Bekend lid

    9 jan 2006
    735
    0
    0
    amsterdam
    Ben 39 jaar en zeer pril zwanger (en zeeer blij!). Maar ik vraag mij af hoe het zit met de testen (triple, vlokken, vruchtwaterpunctie ed). Wat zijn de ervaringen?
    En wanneer je je zou moeten melden bij verloskundige. Meld je het bij je huisarts?
    Be benieuwd naar jullie reacties!
    Groetjes
     
  2. sweetangel100

    sweetangel100 Niet meer actief

    over die testen allemaal kan ik je niet helpen!!

    Ik had toevallig al een afspraak staan bij de HA, dus ik heb het hem toen gezegd. Hij heeft me een verwijskaart voor de verloskundige gegeven (dus je zal in elk geval je HA moeten bellen) en met alvast voor bloedonderzoek naar het ZH gestuurd.
    Ik was bij de HA 6 weken zwanger.
    Toen ik 9 weken zwanger was had ik de eerste afspraak bij de verloskundige, een week later de termijnecho.
    De verloskundige vond het trouwens heel fijn dat de HA me al had gestuurd voor bloedonderzoek, omdat zij bij de eerste afspraak toen al gelijk de uitslagen had!
     
  3. Senna

    Senna Fanatiek lid

    8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    hoi ik heb ook een kansberekening gehad wat betreft de kans op een kindje met een afwijking. Ik ben 23 maar sta onder behandeling van een gyn, en mocht er zelf voor kiezen.

    kreeg een bloedtest, en een echo, en daar haalden ze een kansberekening uit.
    zou die kansberekening 1 op 250 zijn dan krijg je een vlokkentest/vruchtwaterpunctie . Is de kansberekning hoger, bijvoorbeeld 1 op 16000 dan is dat hardstikke goed.
    Zo ging het bij ons, weet niet of dat zo in elk ziekenhuis gaat?

    succes en van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!!! geniet er van!
     
  4. sisto

    sisto Lid

    9 mrt 2006
    7
    0
    0
    Eindhoven
    ik was 37 toen ik van mijn 3 kindje inverwachting was
    en heb toen een nekplooimeeting laten doen en een bloed
    onderzoek.
    het was niet gunstig en ik moest op het ergste voorbereid zijn
    wij konden toen ook een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie laten
    doen maar daar heb ik van af gezien.
    en ik kan je vertellen dat we een heerlijk mannetje hebben gekregen die helemaal gezond is .
    ik ben nu weer zwanger en best huiverig
    maar mijn huisarts zei al de keren dat het wel goed gaat hoor je bijna niet
    het zijn meestal de negatieve verhalen die blijven hangen
    en een nekplooi meeting is en blijft een kansberekening
     
  5. honey

    honey Lid

    26 feb 2006
    40
    0
    0
    Hoi Jacq,

    allereerst van harte gefeliciteerd. Ikzelf ben nu net 38, was 37 toen ik zwanger raakte. Ik heb een afspraak gemaakt met mijn huisarts, die me toen kort iets vertelde over de mogelijke testen. Ook gaf hij het nummer van de afdeling prenatale diagnostiek in het ziekenhuis. Daar heb ik een afspraak gemaakt, en heb ik (met mijn vriend) meer informatie en zelfs een video meegekregen. Op basis van de informatie hebben wij uiteindelijk gekozen voor zekerheid, en snelheid: ik heb op 6 april een afspraak voor een vlokkentest. Maar de keuze voor wat je doet is heel persoonsafhankelijk. Als je bijvoorbeeld niets met de uitslag zou willen doen, kun je ook beter geen test doen die een risico met zich meebrengt. En zo zijn er nog wat afwegingen.

    Succes met je keuze, en veel plezier van je zwangerschap.

    groetjes, honey
     
  6. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Wij hebben ook gekozen voor een nekplooimeting en bloedonderzoen en aan de hand daarvan ervan afgezien om verdere onderzoeken te doen. De uitslagen waren zo gunstig dat we maar van het beste uitgaan.
     
  7. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    testen testen testen :( om gek van te worden
    maar als je iets zekerder wilt zijn over het hoe en wat van je kleine dan is testen dat zeker waard
    ikzelf heb een vruchtwaterpunctie laten doen ivm mijn leeftijd
    je loopt ten slotte iets meer kans op een kindje met een aangeboren afwijking
    dit is natuurlijk niet per definitie dat je een kindje krijg met .... maar je loopt meer kans
    daarom hebben wij heb laten uitvoeren
    dit kan echter pas als je 14 weken bent en de uitslag krijg je als je 17 weken bent
    dat is al best ver in je zwangerschap en stel dat het fout zit dan sta je voor een moeilijke keuze
    want het was mijn 3de kindje en ik voelde haar al vanaf 14 weken kriebelen in mijn buik
    ons is de keuze bespaard gebleven omdat alles goed was en ze een gezonde popke was

    ik heb de huisarts gemeld dat ik zwanger was via hem moest ik naar een gynocoloog
    daar hebben we verdere afspraken gemaakt ivm testen :(
    de testen die je wilt uit laten voeren zijn jou eigen keuze's je wordt tot niets verplicht
    als je een vruchtwater punctie laat uitvoeren hoef je al die andere testen niet te doen want dat is allemaal dubbel en onnodig voor jou
    want elke test neemt weer angst met zich mee

    ik moet zeggen de punctie is me 200% meegevallen

    succes met je zwangerschap en de test(en)
     

Deel Deze Pagina