Ha ladies, Voor mijn zwangerschap en de aandoeningen die ik daarbuiten heb, loop ik in een academisch zkh, zo'n 35km verderop. Mijn eerste zwangerschap hier ook gelopen en er bevallen. Nu vind ik het geneuzel van deze gyn wel ok, niet dat ik er veel aan heb (behalve antimisselijkpillen), en icm de andere aandoeningen moet ik ook eigenlijk in dit zkh behandeld blijven. Maar... Ik heb best wel een traumatische eerste zwangerschap gehad met dito bevalling (ivm inleiding, te lange persfase, onbeschikbaarheid van personeel!!). Ik wil eigenlijk sowieso niet meer bevallen in dit zkh. Alhoewel het me handig lijkt als beide zoontjes in dezelfde stad zijn geboren. Ook als ik opgenomen moet worden (vorige keer dreigende vroeggeboorte en nog een keer iets, later in de zwangerschap) wil ik liever hier in het zkh om de hoek worden opgenomen. Niet dat ik dat zkh beter acht, maar dat is iig in de buurt bij man en zoontje en rest vd fam... Mijn man is al belast genoeg met zorgen op dit moment en ik vind dat ik niet van hem kan vragen om ook nog eens vaak na zijn werk op zkh bezoek te komen zo ver weg, met kind. Ik wil dus iig gewoon bevallen in het zkh om de hoek. Ik moet daar dan wel eea voorbespreken (korte wensen rondom bevalling). Ik verwacht namelijk dat ze daar ook oxytocine hebben, desnoods een anesthesist (ruggenprik) en een kinderarts voor controle. Maar hoe pak je zoiets aan....
Zou gewoon eerlijk zijn bij de arts waar je nu loopt. Dus aangeven dat je liever ergens anders bevalt. En zou dan ook aangeven waarom.
Ik kan hier kiezen uit twee ziekenhuizen en heb bij de intake van de verloskundige al aangegeven niet naar de ene te willen. Geen enkel probleem. Hebben ze genoteerd. En vorige week met de beval bespreking ook nog een keer. Het staat dus ook vermeld op m'n zwangerschapskaart. Maar in jouw geval is het wel iets lastiger, omdat je al in het niet gewenste ziekenhuis loopt.
Ik zie dat je nog niet zo lang zwanger bent, dus je hebt gelukkig nog veel tijd om alles te regelen. Maak het bespreekbaar en bedenk jezelf dat je NIETS verplicht bent. En ik denk dat het goed is om in gedachten te houden dat bepaalde ervaringen los staan van het ziekenhuis. Ik ben tweemaal in hetzelfde ziekenhuis bevallen. En zo horror als mijn eerste bevalling daar was, zo fijn was mijn tweede bevalling daar. Niet omdat de bevalling fysiek nou zoveel beter was (helaas niet) maar omdat er een heel andere gyn. was en een heel andere verpleegster, die mij serieus namen. Dus misschien is dat ook goed om mee te nemen in je overwegingen. Ik heb zelf, door ervaring wijs geworden, de tweede keer ook heeeeeeeeeeeel duidelijk gemaakt wat wel en niet acceptabel was voor mij, dat gecombineerd met een andere begeleiding... dan kan het dus heel anders gaan.
@Katenhond fijn dat je tweede bevalling zoveel beter ging! Dat ik niet in dat zkh wil bevallen staat nog steeds als een paal boven water. Ik begrijp dat ik in een ander ziekenhuis ook een weeenstorm had gehad en dat het persen ook lang geduurd zou hebben. Dat ik nu afspraken kan maken over de oxytocine toediening en dat het persen beter gaat geloof ik direct. Maar als ik om 14u "moet poepen" en er pas om 1830u tijd is om dat te checken dan staan mn nekharen recht overeind. Net als dat ik puntje bij paaltje niet handelingsbekwaam zou zijn (volgens anesthesist) om toch een ruggenprik te nemen. Kind geboren, duidelijk afgesproken dat mijn man bleef slapen (stond ook zwart op wit en is toegezegd), onder meer door mijn bijzondere omstandigheden en hij wordt gewoon onverbiddelijk om 3u snachts naar huis gestuurd (ik lag ALLEEN in een 3p kamer). Om 5u smorgens denk ik dat mijn kind stikt dus ik druk op het belletje en er komt gewoon niemand. Niet direct en ook niet binnen 20min... Dus ik de gang op met karretje met baby op zoek naar hulp, word ik toch afgebitcht dat ik mn bed niet uit mag. Gelukkig mochten we de volgende morgen naar huis (ik had gerekend op een aantal dagen blijven, was me zo vantevoren verteld). Dus ik wil daar NOOIT meer bevallen. Daarnaast wil mijn eerstelijns verloskundige bij de bevalling zijn (als t lukt) en het lijkt me fijn om iig iemand met verstand van bevallingen in de kamer te hebben. (ipv 1x per zoveel uur). Zij heeft toevallig een kind met hetzelfde als 1 van mijn (fysieke) aandoeningen en het is fijn dat dat dan gewoon begrepen wordt