Misofonie: razend worden van bepaalde geluiden

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwollywood, 21 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik kan ook bepaalde geluiden niet hebben. Zoals; Chips eten (maak me gek), aan nagels pulleken, smakken, zwaar ademen, hikken, etc.
    Echt agressief word ik erniet van maar wel irritant. :p
    Bij vreemden zal ik gewoon weglopen ofzo zodat ik het niet aan hoef te horen, haha..
    Ik heb het vooral sinds in een operatie aan mijn trommelvlies heb gehad met mijn 15de, sinds dien zijn mijn oren ook gewoon erg gevoelig.
    Soms zo erg dat het gaat knetteren in mijn oren, lol...

Oh en wat betreft mijn man, tjah die weet dat ik bepaalde dingen niet kan hebben en dat is al 9 jaar zo dus tjah.
    Ik zeg altijd, doe het dan gewoon zonder geluid! haha.

2. Ik heb 1 dochter die high sensitive is.
    Die kan ook tegen vele geluiden niet en ook smaken van eten waar ze van over moet geven, geuren waar ze gek van wordt, maar het ergste is zoals ze zelf zegt de hoge pieptoon die ze heel de dag in haar hoofd hoort.

En een natte broek of mouw of niet goed afgeveegd na het plassen dat is voor haar een kleine ramp ;)

Het hinderd haar wel in het dagelijkse leven, vooral de drukte op school is voor haar eigenlijk niet te doen....

3. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Dit zijn echt een beetje typisch hsp-dingen, volgens mij. Ik moet zeggen dat ik, sinds ik weet dat ik hoogsensitief ben, makkelijker van me af kan zetten als ik me ergens aan erger bijv.
    Ik kan bijv. heel slecht tegen naadjes in mijn sokken die dan tegen mijn tenen drukken, maar sinds ik weet waar dat door komt, blijf ik wel rustiger als het eens gebeurt en pruts ik net zolang tot ik geen last meer heb (of ik gooi mijn sokken weg, hahaha).

Maar goed, dit terzijde [\offtopic]

;)

4. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Wauw, bijzonder dit.. ik heb dit dus ook. Gister nog met mijn man over gesproken; dacht altijd dat ik hier redelijk uniek in was :( Jeetje,
    ik heb het met eet geluiden (die arme man van mij heeft al regelmatig alleen moeten eten, ik kan er echt agressief van worden) al heb ik het idd ook niet bij kinderen, alleen bij volwassenen. Ik zat ooit achter iemand in de trein die smakkend kauwgom zat te eten.. ik vind het niet alleen vies, ik raak er echt compleet door van mijn stuk.
    Ik heb het ook bij allerlei kleine geluidjes, met elke vezel in mijzelf wordt ik dan geïrriteerd. Ik ben normaal echt wel een zachtaardig lief iemand maar dan kan ik onbedoeld zo erg uit mijn slof schieten, tegen mijn man.
    Ook piepjes van televisies, scheerapparaat van mijn man die aan het opladen is, stopcontacten die piepen, verwarming die ruist, allemaal geluidjes die stress geven.
    Ik dacht ook altijd dat het door hsp kwam.

5. Dani11

Dani11 Niet meer actief

Ooooh ik heb het ook en dan vooral als mensen appels, nootjes. toastjes iets wat kraakt eten....doet een collega van mij dus die dingen eten bij me aan het bureau....
    Mijn maag draait dan ook echt om en ik word van binnen woest en in gedachten trek ik het eten uit haar handen en geef ik dr een knal tegen haar kop :) echt wil haar dan slaan, maar doe dat natuurlijk ook niet lol.

Ik heb het ook heel erg als iemand zn drinken naar binnen "kloekt", dit doet mijn man dus heel erg en dan zie ik die adamsappel op en neer gaan kloek kloek oooooooh vreselijk, ik zeg er ook altijd wat van, kan het wat rustiger ;)

6. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Hmm herkenbaar dit!

Ik heb het niet zo 'erg' als jou, TS, maar kan me er wel erg in herkennen!
    Ik kan dus echt heeeeeel boos worden als de tv/radio/wat dan ook te hard staat. Of als er 2 apparaten tegelijk aan staan, of als er iemand tegen mij praat terwijl ik muziek luister of telefoneer, dan wil ik die persoon gewoon slaan!!
    Met 'kleine' geluidjes zoals smakken bijvoorbeeld heb ik het wel niet. Maar ik 'hoor' soms wel dingen die een ander niet hoort.(bijv. piepende tv enz) En van de verwarming enzo kan ik helemaal gek worden!! (mijn dochter heeft hetzelfde trouwens, die roept regelmatig; 'allemaal stil zijn, ik ben iets aan het luisteren!!!')
    Concerten ofzo heb ik dan weer geen last mee, en als ik er zin in heb mag de radio ook flink hard. ;)

7. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Dit klinkt wel herkenbaar...

Ik kan heeeeeel slecht tegen tanden knarsende mensen. Die zou ik het liefste een klap willen verkopen!

Verder inderdaad mensen horen eten...grrrrrr. Maar hier heb ik wel mee om leren gaan nu ik kinderen heb en met kinderen werk. Vroeger kon ik hier ook gek van worden.

Verder kan ik me nu zo niet iets meer bedenken...

Snurken kan ik dan weer wel aanhoren...manlief snurkt niet zo hard gelukkig.

Wel kan ik soms radeloos worden van de kinderen die even net te hard herrie maken....en dan maken ze niet eens zo'n herrie volgens mij maar kan ik dan niet hebben.

Oja ik weet er wel nog een...
    Geluiden in de auto die juist drie keer zo hard horen...vreselijk. Ik hoor mijn trommelvlies dan soms echt trillen en dan kan ik echt woest worden....

Nou ja gelukkig nog in mindere mate dan jij hebt, maar ik voel met meer! En zeker hulp gaan vragen!

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Zo gek om te lezen, alsof iedereen over mij schrijft, hahah.
    Ik kan dus ook echt helemaal niks van mijn buren hebben, echt vreselijk, kan daar heel erg gestrest van raken.... Als ze een keer de radio hard hebben (is nogal vaak) of de hond zit te blaffen (dagelijks) dan moet iedereen echt uit mijn buurt blijven...

Ik zat al te googlen of er een behandeling voor is, want oh wat zou dat fijn zijn...

Wbt dat smakken dat heb ik idd ook niet bij kleine kinderen, maar wel bij grotere kids.. Mijn nichtje van 10 smakt enorm en dan schiet ik echt uit mn slof. Probeer het tegen te houden (ze is autistisch) maar pff! Afgelopen weekend heb ik me nog omgedraait en gezegd of ze nou nog steeds niet met dr mond dicht kon eten?!?! En dan daarna voel ik me weer helemaal schuldig, pf. ;)

9. boonie

boonie Actief lid

9 mei 2011
    362
    0
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Hier nog iemand met hetzelfde probleem...

Ik kan echt dol worden van mijn buren bijvoorbeeld . Ik ram tegenwoordig niet meer met mijn vuist op de muur , maar gebruik mijn strijkplank :p

Mijn man is momenteel nogal verkouden en ik hoor niks anders dan snuf...snuf...snuf naast me. Pfff om gek van te worden.

Zo kan ik me ook irriteren aan mijn nachtlampje naast mn bed. Daar komt een of ander piepgeluidje uit ;)

Ook staat altijd het geluid uit van mijn telefoon of tablet oid, daar kan ik zo nerveus van worden.

En zo nog veel meer. Het zou geweldig zijn als daar iets aan te doen was !

10. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    MvS; herkenning! ;)

11. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Herkenbaar. Niet zo erg als TS maar ik herken het wel. Hier ook altijd dat ik vraag of de tv zachter mag. En zelfs als ik in bed lig en de deuren dicht zijn hoor ik het soms nog terwijl manlief beweerd dat dat niet kan omdat hij zelf bijna niks hoort. Yeah right. ;)

Me telefoon staat altijd op trillen en bepaalde hoge tonen of gezoem en dergelijke hoor ik wel eens terwijl me man ze niet hoort. Bijv. zo'n irritant "geluidje" afkomstig van de wekkerradio. Die gebruiken we ook niet meer.

Ik heb ook het idee dat bepaalde geluiden harder bij me binnen komen en ervaar dan echt last. Zo kwam ik van de week bij familie binnen en de tv stond heel hard. Het deed me bijna zeer aan me oren en ik merkte dat ik helemaal overprikkelt raakte. Van binnen voel ik dan ook echt irritatie.

En snurken tsja.. dat ook. Ik voel het van binnen dan kriebelen van irritatie. Hele boze kriebels haha.

12. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.060
    2.555
    113
    Limburg
    Ook dit is heel herkenbaar. Daarbij heb ik ook nog eens een piep in mijn oren (nou ja, piepen, kan er 3 onderscheiden).
    Maar als ik iets probeer te volgen op tv, en iemand begint tegen mij te praten, ben ik helemaal de kluts kwijt, ik kan dan totaal niet meer volgen wat op de tv is.

13. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Dit ben ik!

Snurken, hijgen, smakken, krabben, bewegende voeten, tv aan als ik al boven in bed ligt ( het lijtk wel een bioscoop),
    geluiden van de buren, tv die piept, laptop die aan blijft staan zoemt enz enz enz. Gek word ik er van.

Ik ga er eens op googlen.
    Er oet toch iets tegen te doen zijn?

gek genoeg word ik van het gesnurk van kk niet wakker en het gehijg ook niet.
    Maar vandaag wel wat gezegd van het geneurie. Niet erg als het een liedje is maar telkens dezelfde tonen.

14. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hebben jullie ook dat je huis erg schoon moet zijn?
    Er is nl weleens tegen mij gezeg: er is veel waar je geen controle over hebt in het leven en door te boenen, poetsen ed denk je controle te hebben.

Zou dit iets zijn waar je dus geen controle over hebt en je dan gek wordt?

15. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

5 dec 2011
    659
    0
    0
    Thanks Kaboutertje, ik ga gelijk mailen!

16. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Wat herkenbaar!! Ik word ook razend van binnen als ik iemand hoor hijgen (vooral als ik wil slapen, argh). Ik dacht altijd dat dit kwam omdat ik een paar jaar met mijn broertje een kamer heb gedeeld en hij heeft astma. En ademde dus zwaar. Ik lag vaak te huilen van kwaadheid en onmacht, je wilt het niet horen maar het komt boven alles uit, vreselijk.

Het heeft dus een naam, bedankt nooit geweten:)

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
  18. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.060
    2.555
    113
    Limburg
    Hier hetzelfde. Weet nog wel dat iedereen het vreselijk vond als iemand met nagels over het schoolbord ging. Daar stoorde ik me dan weer niet aan...

19. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

5 dec 2011
    659
    0
    0
    Ja dat heb ik ook. Honden die blaffen bijvoorbeeld. Doet me niks. Terwijl andere er horendol van worden. Weird!

Deel Deze Pagina