misrekening bij termijnecho, is dat mogelijk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nita82, 23 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Ik ben zwanger geworden door de pil heen. Op 7 november 2008 was "de eerste dag van mijn laatste menstruatie" onder invloed van de pil dus nog. Daarna 3 weken de pil weer geslikt en toen ik weer ongesteld moest worden kwam er niks. 11 december een test gedaan en die was positief.

Op 22 januari heb ik een termijnecho gehad en daaruit bleek dat de baby 10 weken en 5 dagen oud was terwijl hij (uitgaande van mijn eerste dag van de laatste menstruatie) 11 weken en 6 dagen had moeten zijn. Uitgerekende datum werd echter vastgesteld op de meting en dus 22 augustus.

Bij alle echo's die daarna volgden lag hij minstens een week tot ruim 2 weken voor op de groei. In mei een GTT gehad maar daar kwam niks uit naar voren.

Vanmorgen weer een echo gehad en weer ligt hij ruim 2 weken voor op de groei dus toen ik thuis kwam nog eens mijn eigen berekeningen erbij gepakt en die komen dus iedere keer veel beter overeen met de groei van ons kindje. Als ik uitga van mijn eigen berekening ben ik morgen 37 weken ipv zaterdag 36 weken. Dan zou hij bij alle echo's netjes op schema hebben gelegen en af een toe een weekje voor.

Is het mogelijk dat er bij de eerste termijnecho een misrekening is gemaakt? Door de pil en de bijbehorende "nep-cyclus" is namelijk niet vast te stellen wanneer mijn eisprong is geweest.

2. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    hoi Nita,

Volgens mij kan dat wel hoor. Het meten luistert zo nauw, een milimeter verschil kan al een dag ofzo uitmaken. Bij mijn termijnecho ben ik ook anderhalve week vooruit gezet, waarschijnlijk onterecht. Tegelijkertijd deed ik namelijk mee aan een onderzoek rond zwangerschapsvergiftiging en had ik om de 2 weken een echo. Volgens deze echo's klopte dat dus niet. Ook bij de 20 weken echo was ik iets minder ver dan ze hadden vast gesteld bij de termijnecho. Ik maak me er niet druk om. Het wordt alleen relevant als je erg overtijd loopt.

3. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    De berekening blijft altijd een gok, maar er is wel een tijd dat ze het meest nauwkeurig kunnen meten, ik dacht rond de 11 of 12 weken. Daarna is het ook kindafhankelijk hoe ze groeien. Mijn laatste echo, met 13 weken, vond de vk ook al niet meer betrouwbaar genoeg, al kwam deze wel ongeveer overeen met de echo rond 10 weken. Hou het alleen in de gaten als je erg overtijd loopt en je het niet meer vertrouwt. Voor de rest is het toch afwachten wanneer de kleine zich aandient; hij heeft ten slotte 5 weken de tijd ;)

4. misstiana

misstiana Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.565
    0
    0
    Hallo,

het gebeurd heel vaak dat er een week verschill tussen zit.
    geen zorgen maken.

5. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.623
    900
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Bij mij zat er ook een week verschil,kwam door late eisprong.

6. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Hoi ik heb datzelfde min of meer ook.
    Laatste dag menstruatie op 7 april 09
    positieve ovulatietest op 24 april 09
    positieve zwangerschapstest op 6 mei 09
    Mijn oude gyn hield de meting aan van toen ik 7 weken was: uitegrekende datum 20 januari 2010
    Maar mijn termijn echo zei: uitgerkende datum: 13 januari 2010

Tsja.... ik zou voor mezelf maar aan 15 januari (de middenweg)

Misschien heb jij een late eisprong gehad??? Normaal gesproken zeggen ze dat je vanuit de termijn echo moet gaan.....

7. Tink

Tink Niet meer actief

Gebeurt heel vaak hoor, een millimetertje verschil kan al veel uitmaken. Bij mijn laatste zwangerschap is het wel 3 keer bijgesteld.
    (en uiteindelijk is ze gehaald, dus welke gyn er nou gelijk zou hebben gekregen zullen we nooit weten :D)

8. Dopey

Dopey Bekend lid

21 nov 2008
    893
    1
    0
    In principe moet je er vanuit gaan dat dde termijnecho betrouwbaar is. Omdat je laatste cyclus een pilcyclus was, is de "mensturate" niet betrouwbaar. Ik denk dan ook dat de echo klopt. Wel kan natuurlijk de baby gewoon wat groter zijn dan gemiddeld, het verschl tussen een 6 ponder en een 8 ponder is al lang gemaakt.

9. Nita82

Nita82 Bekend lid

11 dec 2008
    672
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden! Ik moet donderdag weer naar de gyn en dan zal ik haar de situatie even voorleggen. Kijken wat zij ervan zegt.
    Nu maakt het niks uit maar als ik dadelijk overtijd ga lopen kunnen we misschien afspreken dat ze me maar een week overtijd laat lopen en hem dan haalt.

Deel Deze Pagina