Hallo, Sinds een klein jaartje werk ik als gastouder. Ik ben geregistreerd bij een gastouderbureau, maar ik ben daar niet in loondienst. Ik ben ook niet in loondienst bij de ouders. Zij zijn wel degenen die mij betalen uiteraard. Ik ben nu bijna 6 weken zwanger en heb net een beetje zitten googlelen over zwangerschapsuitkering voor gastouders, maar ik kom er niet helemaal uit. Bij het gastouderbureau wil ik het nog even niet navragen... Heb ik recht op een ZEZ (zelfstandige en zwanger uitkering) of heb ik gewoon helemaal geen recht op zwangerschapsuitkering? Dan moeten we nu namelijk hard gaan sparen om die maanden straks door te komen. Wie kan mij helpen?
jah ik zit ook met de vraag of ik een uitkering kan krijgen maar weet nie waar ik dat moet vragen want normaal vraag ik uitkering aan bij de CWI dus ja ik heb nu helemaal geen idee hoe ik het moet aanpakken
Hallo dames, Hier een gastouder die het allemaal uitgezocht heeft, ga vandaag de aanvraag op de bus doen.. Ja je hebt recht als freelancer op een ZEZ uitkering. Je bent nl. een zelfstandig beroepsbeoefenaar. Hier kun je wat informatie lezen.. Het is wel zo dat veel gastouder bureaus het NIET! weten dat dit ook voor freelancers geldt. Waar dus zelfstandige staat kun je ook freelancer neerzetten, ze gaan alleen logischer wijze niet elke keer het hele riedeltje van degene voor wie het geldt opschrijven. Deze regeling bestaat sinds 1 juli 2008! dat is dus ook de reden dat het niet zo bekend is. http://www.uwv.nl/particulieren/ziek-of ... index.aspx http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/ver ... index.aspx http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/ver ... index.aspx Je kan ook rustig de formulieren downloaden is gewoon een word bestandje dan kun je goed lezen wat je precies nodig hebt en wat voor jou geldt. http://www.uwv.nl/een_eigen_bedrijf/for ... 01096.aspx Je moet je belasting aangifte (jaaropgave) meesturen als je minder als 1220 uur gewerkt heb, de meeste gastouders komen daar lang niet aan. De aangifte gaat waarschijnlijk in maart lukken (voor april inleveren natuurlijk)en in maart ga ik met verlof.. ) Ik heb voor de zekerheid het gastouderbureau mijn uren op hun briefpapier laten uitprinten zodat het uwv in ieder geval bewijs heeft dat ik dat gewerkt heb en in de aanvraag erbij gezet dat ik de belasting papieren wel na wil sturen als hun daar belang bij hebben na ontvangst van die papieren.. Als ik zo naar jullie zwangerschapsduren kijk, hebben jullie tegen die tijd wel een belasting aangifte en als het veel verschilt met de uren die je gedraaid heb dat jaar zou ik ook een uren overzicht mee sturen.. . Als je vragen hebt pb en mag ook ik kijk ook regelmatig wel even hier..
Super zeg! Het is nu allemaal een stuk duidelijker voor mij. Inmiddels weten ze bij het GOB ook dat ik zwanger ben, maar daar zeiden ze dus dat ik geen uitkering krijg. Ik zal dit morgen eens aan ze voorleggen. Dank je wel voor je antwoord! En fijne zwangerschap nog!
He appeltje, Het is inderdaad niet bekend bij de meeste gastouderbureaus. ze lezen meestal niet verder als" zelfstandige " en weten niet dat een zelfstandig beroepsboefenaar ook onder de regeling valt. Of weten niet dat freelancer onder zelfstandig beroepsbeoefenaar valt,..Al met al veel verwarring en weinig duidelijkheid... Ik ben ook blij dat ik het goed uitgezocht heb, want het is natuurlijk zonde om iets waar je recht op heb te laten lopen. Succe ermee, laat je nog even weten wat het gob zei?
Ik ook heb het gob waar ik door begeleid wordt op de hoogte gesteld van deze verandering.Super natuurlijk, de volgende dag werd er gelijk een nieuwsbiref rondgestuurd met dit goede nieuws.Wel was het gasouderbureau boos dat ze niet op de hoogte waren gesteld door de belangenorganisaties. Maar goed je hebt dus als freelancer(gastouder)ook recht op betaald zwangerschapsverlof.Ze kijken naar je inkomen van voorafgaand jaar. Je moet kijken op de site van UWV en dan naar zwanger, zez uitkering. Succes! P.s houd wel rekening dat de kans erin zit dat vanaf 2010 veel gastouderbureaus gaan verdwijnen.Ik weet niet hoe het dan zal gaan met de aanvraag van zwangerschapsverlof aangezien de kans er dan inzit dat je geen contract enz meer kan aantonen.
Hai, Ik vraag mij nog iets af! Als ik een uitkering krijg dan krijg ik het minimumloon... Ik ben 20 jaar dus krijg een bruto bedrag van nog niet eens 900 euro in de maand. dat is nog niet eens 1/3 van wat ik nu verdien. Dan is het voor mij volgens mij veel voordeliger zelf vervanging te zoeken en die persoon zwart uit te betalen. Of heb ik het nu helemaal fout? Liefs
Zwart? Nou lijkt me niet verstandig. Gewoon wit dus. Maar dan zou het bureau het moeten weten en natuurlijk de ouders akkoord moeten gaan.
@rce: bedoel je als je de uitkering krijgt als je als gastouder met zwangerschapsverlof gaat? dan vervanging zoeken en dat jij de vervanger betaald? dat lijkt me helemal niet voordeliger.. of bedoel je wat anders?
Ja Ik zal het even wat duidelijker maken Ik werk samen met mijn moeder als gastouder bij haar thuis. (ik woon zelf 2 straten verder.. maar doe het dus bij haar. we hebben ook meer kindjes dan gemiddeld zou mogen omdat we dus mt zijn 2en zijn. ik heb er een paar op me naam en me moeder. Verder Heb ik samen met een vriendin een naschoolse opvang op basis van het gastouderschap.alle kinderen van de naschoolse opvang staan op allebei onze naam. Ik verdien zo'n 3000 in de maand. Bij me moeder hebben we nu ook een stagiare die ik zwart uitbetaal. Ik wil dus een vervangend persoon zoeken die samen met mijn moeder alle kids opvangt en die ik dan zwart uit betaal. Hetzelfde geldt voor de naschoolse opvang! De ouders zijn het hier helemaal mee eens! Anders zouden zij hun contracten onnodig moeten wijzigen terwijl er sowieso een vervangend persoon komt. Ik hou dan zelf sowieso meer over dan het minimumloon van wat ik van de uitkering zou krijgen.. Haha ik hoop dat het nu at duidelijker is?
je kan de zez uitkering uit laten betalen aan het gastouderbureau die voor jou bemiddelt.Zij kunnen dan degene die jou vervangt daarmee betalen.Alleen is dit dus wel wit. Je kan gewoon aangeven dat je door niemand vervangen wordt en dan wordt de uitkering gewoon naar jouzelf overgemaakt.Het enige wat je dus moet doen is dus iemand vinden die jou kan vervangen en die er mee akkoord gaan zwart betaald te krijgen.
Haha dus jij bedoelt dat ik EN de uitkering krijg EN gewoon mijn geld van de ouders...? En als ik het aan het gastouderbureau laat overmaken, dan kan het gastouderbureau toch nooit een vervanger vinden voor maar 900 per maand? Volgens mij begrijp ik er helemaal niks meer van!
ok even resume.. FEIT: Hoogte van een ZEZ-uitkering Bent u zelfstandige of beroepsbeoefenaar? Dan wordt de hoogte van uw uitkering (ZEZ) berekend op basis van het inkomen dat u het voorafgaande jaar had. Maar er is een maximum van 100% van het minimumloon (in 2008 ongeveer 1.300 per maand). FEIT: Wettelijk bruto minimumloon en minimumjeugdloon per 1 januari 2009 (in euro's) Leeftijd loon per maand 23 en ouder 1382,20 22 1174,00 21 1001,35 20 849,45 Feit: jij als gastouder krijgt de uitkering uitbetaald, het gastouder bureau zoekt een vervanger en de ouders betalen die vervanger hetzelfde als ze jou nu doen, dat is het goedkoopst. De ouders krijgen dan dezelfde belasting toeslag, want ze betalen hetzelfde. RCE : jij hebt feitelijk 2 x een gastouder baan.. 1x met je moeder en 1x met je vriendin.. Doe je de naschoolse opang ook bij je moeder? Dus zou je feitelijk (ik heb geen idee of dit gaat werken) de uitkering 2 x aan kunnen vragen.. Hier zou je over moeten bellen, want de kans is er natuurlijk dat hun zeggen je krijgt al het maximum en je krijgt niet 2 x het maximum. Wel flauw want je werkt er normaal gesproken ook voor. Wat jij zelf had bedacht was waarschijnlijk.. Alles zo laten als het is , jij krijgt het geld van de ouders en jij zoekt zelf iemand die je vervangd.. voor een bedrag per uur. Dit moet dan inderdaad zwart er is geen manier om dit wit te doen , omdat de ouders anders ook problemen krijgen met hun belasting toegave. want als je dit wit zou doen via een gastouerbureau.. krijg jij natuurlijk niet uitbetaald omdat je dan vervangen wordt. ik zou het in jou geval denk ik ook zo doen... spreek wel goed met de ouders af hoe en wat, geeft de vervangster wel normaal loon natuurlijk , en licht de ouders goed in dat ze dan dus niets moeten veranderen ..niets anders moeten doorgeven e.d. hoop dat dit is wat je bedoelde..
o ja wat griekie zij.. dit bedoelde ze.. Vervanger inschakelen Wilt u zich tijdens uw verlof laten vervangen door iemand anders? Dan kunt u uw zwangerschapsuitkering gebruiken voor de kosten die dat met zich mee brengt. Laat u zich vervangen door iemand van een uitzendbureau of bemiddelingsbureau? Dan betaalt UWV uw uitkering rechtstreeks aan dat bureau. Dat kan alleen als de vervanging de hele periode van de uitkering duurt. Doordat UWV de uitkering bruto uitbetaalt aan het bureau is het voordeliger voor u dan de uitkering zelf te ontvangen en uw vervanger zelf te betalen. Als het inhuren van een vervanger duurder is, moet u het verschil zelf betalen. Dit kan in jou geval dus nooit watnt het gastouder bureau krijgt dan jou uitkering en moet daarvan een vervanger zoeken, jij moet zelf het verschil in loon bijleggen.. dit werkt niet in de gastouder wereld. Deze regel is echt voor iemand die alleenstaand zelfstandig werkt en iemand zal moeten inhuren om haar werk te gaan doen.. Bijv. iemand die nagelstyliste is en haar klanten moet laten doorlopen, dan betaald ze dus haar vervanger van de uitkering en wat aan omzet en winst binnen komt is dan voor haar zelf. Maar rce kan nooit die vervanger betalen van de uitkering en zal dus zelf veel moeten bijleggen. Dit is dus erg veel rompslomp voor het gastouder bureau en rce. nu doe je feitelijk hetzelfde alleen krijg je de uitkering niet. Je kan uitrekenen evt. hoe dat dat geregeld wordt, maar dan moet het gastouder bureau mee willen werken. Ik krijg bijv. mijn geld direct van de ouders.. Dit zal dan dus niet gaan vanwege de administratie die het gastouder bureau voert, hun moeten kunnen verantwoorden waarom zei een zwangerschapsuitkering krijgen zeg maar.. Dus dan moeten de ouders al het geld naar het gastouder bureau overmaken, hun krijgen jou uitkering, zei betalen daarvan en van het geld van de ouders jou vervangster en de rest moeten ze naar julie storten.. Het kan maar is niet ideaal, ook omdat e met bruto /netto verschil zit. Zwart uitbetalen is makkelijker voor alle partijen. Het is een beetje lang verhaal geworden, als je het niet snapt..maakt niet uit komt er op neeer: Als je een vervanger gaat zoeken die je wit wilt betalen ben je veel geld en tijd kwijt administatie wordt lastig en gastouderbureau zal er wel niet erg happig op zijn.zij krijgen nl. niets voor erg veel werk. daarbij moeten de ouders ook van alles veranderen. Het is wel zo dat je evt. iets meer geld overhoudt doordat die 900 euro erbij komt die je kan gebruiken om vervangster van te betalen. Maar dit is het werk en de problemen niet waard in mijn ogen.
Nee ik neem aan dat als jij niet werkt ook niet doorbetaald krijgt?Dus vervanging daarvan is dus de ZEZ. Je kan ook gewoon even contact opnemen met het UWV uitleggen dat je een gastouder bent en jouw situatie uitleggen.Zij kunnen je daar beter helpen dan wij denk ik. Als je 6 weken voor en 10 weken na je bevalling verlof opneemt, neem ik aan dat de ouders jou niet zullen doorbetalen, maar gewoon betalen aan jou vervanger. Bij het gastouderbureau moet je dus op tijd aangeven wanneer jou verlof ingaat en dat er per die datum iemand jou zal vervangen.Wil je dat de ouders gewoon jou blijven doorbetalen zoals altijd, en jij dus geld geeft aan jou vervangster zal je wel rekening moeten houden dat je dan wel belasting over dat hele bedrag zal moeten betalen, want het komt wel 'Wit' binnen op jou rekening!
griekje : de zez is juistook voor freelancers in het leven geroepen zodat je dus wel iets van loon hebt als je zwanger bent en zelfstandige, zoadt je niet "gestraft"wordt omdat je niet in loondienst werkt waar je wel gewoon uitbetaald krijgt ook al werk je niet..
sorry ik las het verkeerd zoals je het opschrijft klopt het inderdaad. Ik dacht dat ik gelezen had dat je schreef dat het gastouder bureau haar uitkering gebruikt voor de vervanger, Dat stond er niet , het zijn inderdaad zoals je schreef de ouders die de vervanger betalen.. sorry zwanger
hihi geeft niks joh, het is ook een lastige situatie.Ik zelf ben ook gastouder en hou me er ook wel mee bezig, alleen laat ik me contract waarschijnlijk aflopen als m'n verlof zou ingaan.Dan ga ik daarna wel weer wat anders doen.