kansbereking zwangerschap

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by oj89, Jul 4, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. oj89

oj89 Actief lid

Dec 13, 2015
    477
    379
    63
    hoi meiden!

wij zijn nu 2,5 jaar bezig om een kindje te krijgen. onverklaarbaar verminderd vruchtbaar.
    inmiddels heb ik 2 iui's gehad (beide keren 2 follikels), vervolgens kreeg ik een cyste en nu is de 3e poging afgebroken wegens 3 follikels.
    al vanaf het begin heb ik niet zo'n vertrouwen in iui, mijn geduld is op,en ben ik niet helemaal tevreden over de gang van zaken in ons ziekenhuis.
    het is misschien overhaast maar heb gevraagd of ivf niet zinvoller zal zijn dan iui. zelf zou ik graag 4x iui proberen ipv 6.
    hierop namen ze de kansberekening erbij die vorig jaar is gemaakt bij de eerste onderzoeken.
    46% kans op spontane zwangerschap
    46% met iui
    43% kans met ivf
    dus ze zei: ivf gaat je niet meer opleveren dan iui, ik raad jullie aan om gewoon alle 6 de iui's te doen omdat na ivf niets meer is. dan hebben jullie tenminste alles geprobeerd.
    hiervan ben ik eigenlijk best geschrokken.
    erg naief, maar heb altijd gedacht: met ivf gaat het wel lukken!

hoe gaat het bij jullie in het ziekenhuis? en hadden jullie nog vertrouwen tot aan de 6e iui?
    xxx

2. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    waarom precies heb je geen vertrouwen in iui?
    ik kan de gedachtegang van de arts wel begrijpen. na 3 rondes houden de (vergoede) ivfs op, je kan natuurlijk wel met eigen geld verder gaan.

3. Hagedisje

Hagedisje Actief lid

Jun 12, 2015
    342
    40
    28
    Wellicht een second opinion aangezien je al aangeeft niet helemaal tevreden te zijn met het ziekenhuis.

Heb zelf nog nooit gehoord dat de slagingskans 40% of meer is, dus ik vraag me af waar ze die waarden vandaan hebben. Er spelen zoveel factoren mee. Er zijn mensen waarbij ze zeggen dat ze hun wens beter op kunnen geven en die vervolgens wel spontaan zwanger worden en er zijn ook mensen bij wie ze hoge verwachtingen hebben en een zwangerschap uitblijft.

Zorg dat je achter je keuzes staat. Ben je niet tevreden met dit ziekenhuis of twijfel je aan de behandeling, vraag een second opinion. Wat julia80 zegt: ga je over naar IVF dan heb je 3 pogingen vergoed en daarna moet je zelf betalen (tenzij aanvullende verzekering). Jullie wens en jouw lijf, heel belangrijk om goede keuzes te maken :)

4. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    Herken je gevoel dat iui niet zo veel 'doet'. Was ook mijn gevoel; met iui gaat het toch niet lukken. Maar het liep anders gelukkig.

Ik geloof erin dat die percentages wel kloppen. Die worden gemaakt van de totale groep die zij behandelen en van de mensen met een vergelijkbare diagnose zijn dit de percentages.

Bij ons was het de 3e iui raak. Totaal niet verwacht. Ik heb ook een vragenlijst meegekregen die ik moet invullen na geboorte. Daar worden die percentages dan weer op bepaald denk ik.

Ik herken je gevoel, maar probeer er toch vertrouwen in te houden. Er is geen reden waarom iui niet zou werken bij jullie. En ivf is echt wel weer een stap heftiger en definitiever (je hebt zoals al gezegd maar 3 pogingen).

Een second opinion kun je altijd aanvragen, maar vraag je goed af wat je daarmee wilt bereiken (waar wil je specifiek een second opinion op?). Je kunt misschien beter/ook na de 3e poging kijken wat er nog voor extra diagnostiek mogelijk is? In het ziekenhuis waar wij onder behandeling waren werd bijv standaard na 3 mislukte iui pogingen een kijkoperatie gedaan (die bij ons dus niet nodig was).

Probeer echt vertrouwen te houden in het ziekenhuis en je lichaam. Heel veel succes!

5. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

Feb 18, 2015
    1,425
    156
    63
    Die cijfers zeggen natuurlijk helemaal niks zolang de oorzaak van het 'niet lukken' niet bekend is.

Share This Page