Voorkeurshouding...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door cyntje78, 20 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Help! Ons mannetje begint een voorkeushouding te ontwikkelen!

    Het is nog niet te zien aan zijn hoofdje. Maar het valt me sinds gisteren op dat hij alleen naar links ligt met zijn hoofdje.

    Hebben jullie huis, tuin en keuken tips om hier verandering in te krijgen?

    -Bedje elke dag andersom? (hij kijkt nu namelijk steeds richting het raam)
    -Box spiraal e.d. veranderen?
    -Steeds andersom in box leggen?

    Nog meer tips?

    Alvast bedankt!
     
  2. futuremama

    futuremama Fanatiek lid

    10 okt 2008
    2.507
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    lekkerkerk
    Je kan ook zo`n zijliggingskussen kopen hebben wij gedaan bij onze jongste en daar zag je het best aan haar hoofdje maar ze heeft nu een mooi rond bolletje.. Gewoon heel veel op letten!! en idd afwisselen zelfs met de flessen.
     
  3. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    zoals hierboven, afwisselen en hem zo veel mogelijk vanaf rechts benaderen.. Mocht het niet snel overgaan dan zou ik naar de fysio gaan..
     
  4. Poemi

    Poemi Fanatiek lid

    2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Wij hebben in het begin in z'n bedje ook zo'n wagenspanner vastgemaakt aan de spijltjes om hem een bepaalde kant op te 'lokken' zeg maar. Knuffeltje vond ik niet handig omdat hij die toch zelf wel weg pakte, maar zo'n wagenspanner zit dan gewoon vast.
     
  5. fafje

    fafje Niet meer actief

    dutjes heb ik vaak op zn zij laten doen...
    je kan bij bijv zeeman of action van die muurstickers halen...die heb ik geplakt bij de commode...daar kijtk ie altijd naar

    en echt goe dopletten hoe jij em draagt...dus draag em zo dat hij naar de juiste kant naar voor kijkt...
    Ook met bijv een boertje gewoon zn hoofdje zo leggen hoe hij moet kijken...
     
  6. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Bedankt voor de reacties meiden!

    Het bedje hebben we inmiddels gedraaid (zal zo eens stiekum gaan kijken hoe hij nu slaapt)

    Boxspiraal heb ik van de week verhangen... maar hij lijkt hem ineens minder interessant te vinden óf hij wil zijn hoofdje gewoon niet draaien... dat kan natuurlijk ook.

    A.s. dinsdag hebben we controle bij de k.a. en zal het dan eens aankaarten.
    Vorige week bij het cb dacht de verpleegkundige dit namelijk ook. Als hij ligt kijkt hij naar rechts maar met zit naar links. Dus voor de zekerheid heeft ze dit wel genoteerd zodat ze het iig in de gaten kunnen houden.

    Het is moeilijk voor ons te observeren omdat als hij slaapt, we de kamer niet opkomen. En als het tijd is om op te staan is meneer al klaar wakker en aan het huilen (ja, ja... een pittig mannetje die METEEN wil wat hij wil haha)

    En stel dat zijn hoofdje gaat afplatten dan zitten we straks precies in de zomer als het evt helmpjes tijd word. Nu is zijn hoofdje nog mooi gelijk en we willen dit graag zo houden ;)
     
  7. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie deed dat ook op die leeftijd, alleen naar rechts. Dat is met wat simpele dingen wel goedgekomen. Zijn hoofdje begon te vervormen. maar dat is snel goedgekomen.
    En anders heb je eerst nog de stap van een fysio, voordat je aan een helmpje zit. Zo'n vaart loopt het bij de meeste kindjes niet ;)

    Wat we deden:
    Ik bood hem de fles aan, aan de linkerkant. Mijn man deed het aan de rechterkant. Doordat papa de fles minder vaak gaf, moest mijn zoontje dus vaker naar links kijken. Zelfde met verschonen. Dat deed ik ook, met zijn rechterkant naar de muur. Dus om mij/de kamer te zien moest hij naar links draaien.

    Zijn bedje hebben we continu dezelfde kant opgehad, dat maakt niet uit. Hij staarde gerust een half uur naar een saaie witte muur. Dat hebben we opgelost door vaak een rolletje van een hydrofiele luier onder 1 schouder te doen. Dan kon hij niet meer naar rechts kijken. En in zijn slaap draaien we zijn hoofdje ook soms de goede kant op.

    In de box lag hij veel op zijn buik, dan had hij geen last van zijn voorkeur.
     
  8. sandraske

    sandraske VIP lid

    23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    je kunt ook nog één kant van het bedje omhoog zetten zodat hij, de linkse kant zodat hij door de zwaartekracht liever naar rechts kijkt..

    mijn dochter heeft een helmpje en wij gaan inderdaad de zomer in, dus ik ben benieuwd..
     
  9. misa

    misa Niet meer actief

    Zoals je schrijft zou ik zeker blijven doen. En ik zou denken aan buikslapen. :) Of anders een zijslaapkussentje.
    Wat je ook wel eens kunt doen is het hoofdje de goede kant opdraaien als je kindje slaapt.
    En de fles en het verschonen doen vanaf de kant die moeizaam gaat.
    Succes!
     
  10. carlo1987

    carlo1987 Fanatiek lid

    9 feb 2010
    1.043
    0
    0
    verzorging
    nijmegen
    hoi meid,

    hier een zoontje met een enorm afgeplat hoofdje en waarschijnlijk een klantje voor een helmpje. maar ik heb dus zeker wel wat tips voor je, komen ze:

    -van rechts benaderen,
    -een hangmatje in de box,
    -veel op de buik leggen,
    -veel met alleen hoofdje naar rechts laten kijken, dus zijn linkerkant blokkeren met kijken zodat hij nieuwschierig word met naar rechts kijken
    -op de rechterzij leggen af en toe
    -zijligkussen, of snoozzz. wij hebben sinds afgelopen week de snoozzz. een uitkomst. komen ook niet bij hem op de kamer, ook een erg temperament vol mannetje die zich duidelijk meld voor de fles.
    -evt. fysio
    - leg m af en toe bij je op de bank als je erbij blijft, op zijn re-zij en dan met zijn rugje tegen de bankleuning.
    - al met al, het allerbelangrijkste...zo min mogelijk druk op het hoofdje!!!

    heel veel succes!!
     
  11. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Vandaag ook het verschonen naar de andere kant gedaan. Dus iets schuin tegenover mij waardoor hij naar rechts moet kijken om mij te zien.

    En vanavond met het uit bed halen lag hij ook met zijn hoofdje naar rechts.

    Het is gelukkig dus niet zo dat hij zo stijf naar rechts dat het hem niet lukt.

    De fles krijgt hij van mij altijd van rechts, en van mijn vriend van links.

    (het stomme is, is dat ik zo'n kneus ben in het "voor de kijkers thuis links/rechts" ben haha!)
     
  12. mariska1976

    mariska1976 Bekend lid

    12 feb 2011
    796
    0
    0
    postbesteller
    Eindhoven
    Als je flesvoeding geeft, het flesje naar rechts draaien,zodat het hoofdje naar rechts gaat'.
    Een kussen achter zijn rug ,dan draai ie met zijn hoofd.
    Als je het kindje laat boeren ipv rechterschouder op de linkerschouder.
    op de buik leggen.

    En anders als je er niet uitkomt een kinderfysiotherapeut.

    Ik heb er namelijk ook 1 voor mijn kindje.Die heeft ook een voorkeurs houding
     
  13. nijntje11

    nijntje11 Fanatiek lid

    16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Hier ook even gehad.
    Ik kreeg van het CB een folder met tips mee. Maar inderdaad, van de andere kant benaderen, speeltjes, oefeningen, het werkte allemaal niet echt heel goed.
    Het enige wat uiteindelijk wel goed werkte was steeds maar het hoofdje naar de andere kant leggen als hij diep sliep. Vervelend, want soms deed je dat wel 20 keer op een dag, maar uiteindelijk is het wel goedgekomen (en hij is op zijn buik gaan slapen, dat scheelt ook natuurlijk).
     
  14. misa

    misa Niet meer actief

    Je kindje is bijna 4 maand, ik zou 'm op de buik leggen!
    Al kunnen ze dan ook een voorkeur krijgen, maar dat is minder heftig. En dan kun je daar ook de andere tips voor gebruiken. :)

    Succes!!
     

Deel Deze Pagina