Wanneer adviseren jullie het meeste bezoek te laten komen? De periode als de kraamverzorgster er nog is of de periode erna en dus zelf eerst rust?
Ik zou het een beetje verdelen. Bij mij is in de kraamweek niemand gekomen, heb me wel volledig op mn dochter kunnen richten, maar ergens was het ook wel saai. Iedereen kwam de week erna, toen ik eigenlijk nog steeds best moe was en toen heb ik heb bezoek alleen moeten ontvangen en zelf de afwas meoten doen. Het lijkt me wel heel fijn als de kraamverzorgster dit doet
Mm mm lastig.... de eerste week had ik totaal geen behoefte aan bezirn. De hirminen maakten mij er labiel+ bevalling en borstvoeding op gang laten komen. Ik had ook lang verlof van 9 maanden dus heb lekker verspreid het kraambezoek gedaan. Ongeveer 2 tot 3 per week. Dit beviel mij prima, maar is denk bij iedereen anders
Op naaste familie na (onze ouders en broers/zusjes) is er niemand geweest de eerste 2,5 week: vond ik eerlijk gezegd heerlijk! Lekker wennen en genieten van onze nieuwe gezinsuitbreiding en niet 'opgeprikt' hoeven zitten voor/met visite. Nu heb ik altijd al niet zo'n behoefte aan visite ed dus misschien geen goede graadmeter haha.
In je kraamweek. Als je zelf lekker op bed blijft met je kleintje, kan je je bezoek altijd naar beneden sturen als je het zat bent. Ben je zelf niet zo mondig of gewoon niet bij krachten, dan kan je kraamhulp dat voor je doen .
toen de oudste geboren was, mocht iedereen komen.. maar met de jongste vond ik om de dag en alleen smiddags best.. ik vond het ook erg druk als elke dag mensen kwamen of wat tegelijk.. En zoontje groeide ook niet lekker dus ook bewust gezegd om de dag en alleen smiddags. Nu zijn we 7 weken verder en begin het gewoon beetje te komen. in begin voornamelijk familie.
Ik lag met de bevalling van mijn zoon 5 dagen in het ziekenhuis. Had verders niks gepland over de bezoekjes,maar alle bezoek kreeg ik wel in het ziekenhuis. Vondt het wel jammer, had de bezoekjes liever thuis gehad. Eigen omgeving en niet constant in bed en zeker normale kleding aan. Dus volgende keer liever thuis bezoek
ik vond het fijn om het te verdelen, in de kraamweek de naaste familie en wat vrienden en vriendinnen en vanaf nu de rest van het bezoek. Vooral bij de tweede vond ik het fijn dat we in de kraamweek het rustig hadden en ook tijd voor elkaar als gezin hadden.
Ik lag zes dagen in het ziekehuis ivm met HELLP, bij thuiskomst mocht ik nog maar eenmaal per dag bezoek en niet teveel. Wij hadden al bosloten een kraamfeest te doen en daar ben ik achteraf heel blij mee geweest. Vier weken na de bevalling, iedereen vam twee tot vijf, erg druk, maar het is maar een middag. (naaste familie en mensen dichtbij komen echt wel eerder hoor)
Hier was het ook verspreid, maar vanaf de tweede week werd het wat meer... dus eigenlijk nadat de kraamverzorgster weg was. We hebben de eerste week lekker getut en het heel gezellig gehad met de kraamverzorgster. Toen kwam bezoek gedoseerd langs... maar soms wel dagen achtereen iemand. Ik weet niet zo goed wat ik fijner vind... In korte tijd zoveel mogelijk bezoek verspreid over de dagen ( zodat je daarna weer wat rust in de tent hebt ) of het eindeloos uit te smeren over de weken... Begrijp me niet verkeerd... Ik vind al dat bezoek wat de kleine komt bewonderen heel gezellig, maar op den duur is het wel mooi geweest . Iedere keer weer middenin je schema/ritme. Taart halen, beschuit smeren, cupcakes bakken... iedereen die haar even een aai over de bol wil geven of wil vasthouden... je bevallingsverhaal duizend keer vertellen. Ja... ik heb het geloof ik liever op de grote hoop de eerste twee weken en dan heel erg verspreid af en toe iemand.
Ik was de eerste weken ziek, we hebben toen wel wat bezoek gehad, achteraf had ik dat liever uitgesteld. Vanaf een week of 6 na de geboorte ging het hier beter.
De voor mij belangrijke personen zijn allemaal in de eerste dagen na de bevalling geweest. Ik vond dat juist heel fijn.
Hier kwam er in de kraamweek echt de beste vrienden en echt naaste familie. Kraamzuster smeerde lekker de beschuiten, schonk de koffie en maakte subtiel duidelijk wanneer er weer weggegaan diende te worden.. Weken erna ook nog 3x per week wel visite gehad. Vond het prima zo, ik was ook veel te trots om langer te wachten..
Iedereen die een kaart heeft gehad werd uitgenodigd voor in de kraamweek. 's ochtends tussen 10-12 en 's avonds na 19.00 uur. Naaste familie was ook 's middags vanaf 15.00 uur welkom. Moet zeggen dat ik er zelf weinig van mee heb gekregen. Had een laag hb en best behoorlijk beroerd. Maar was blij dat de meeste mensen waren geweest toen de kraamverzorgster weg ging. Vond het juist na de kraamweek vervelend, want toen moesten we een ritme gaan vinden en de kraamvisite bleef toen veel langer hangen. Tijdens de kraamweek bleven veel mensen max. half uurtje. Als het heel druk was, moesten mensen gewoon even beneden wachten. Had max. 4 mensen op de kamer.
Hier kwamen in de kraamweek alleen onze ouders, broer en zus en mijn opa's en oma's. In de weken daarna zo ongeveer elke dag 1 bezoekje, soms 1 's middags en 1 's avonds (dat vond ik zelf wel pittig, maar ook erg gezellig natuurlijk). Nu nog ongeveer 1 tot 2 mensen per week, dus het begint al aardig uit te dunnen. Ik was (en ben) zo trots dat ik de eerste weken bijna de mensen wel van de straat wilde trekken om te laten zien wat een mooi kind ik had haha!
Ik vraag me af hoe het gaat lopen met de borstvoeding etc. Zeker de 1e dagen zal de baby vaak aangelegd moeten worden om het op gang te krijgen en dan zit je ook met visite. Lijkt me zo onhandig plannen... En visite die te lang blijft plakken, hoe ga je daar mee om?
De familie is de afgelopen twee weken geweest. Morgen ontvangen we het eerste officiële kraambezoek. Heerlijk zo! Soms verveelde ik me wel, maar dan viel ik vanzelf in slaap, omdat ik toch niet uit bed kon. Mijn lichamelijke herstel is misschien daardoor wel supersnel gegaan. Nu heb ik genoeg aan een middagdutje, ondanks de gebroken nachten. @Zara: als je moet voeden dan kan je je eventueel afzonderen. Ik heb het gewoon bij onze familie gedaan, omdat zij dat verder ook niet vervelend vinden. Visite die langer dan 45 min. blijft sturen we weg. Vriendelijk hoor. Met familie is dat sowieso wel makkelijker. Ik verwacht dat anderen ook niet lang blijven plakken en zo wel dan neem ik afscheid onder het mom van: voeden en verschonen
Ik heb in mijn kraamweek veel bezoek laten komen maar ik heb dit achteraf als te druk ervaren. Je bent net nieuwbakken moeder en er komt zo veel op je af! Bij een evt volgende geef ik een kraamfeest. Kan ik tenminste echt genieten van de kleine! Vond al dat bezoek erg vermoeiend.
In de eerste week is de familie langs geweest. In de tweede en derde week de vrienden. We hebben bewust die eerste weken bijna al het kraambezoek laten komen, omdat mijn vriend toen ook vrij was en de kraamverzorgster er nog was. Ik zat namelijk niet te wachten op bezoek in de avonduren en had overdag ook niet veel zin om iedereen alleen op te vangen. Op den duur waren we er beide wel klaar mee. Je werd die weken echt geleefd. Kon het bezoek op een gegeven moment wel weg kijken. Had soms zo de behoefte om even met z'n 3en te zijn. Onze eigen fout natuurlijk, maar we waren van mening dan ook weer snel van al het bezoek af te zijn. We hebben wel zo'n 25 bezoekjes gehad in die eerste 3 weken. Veel te veel achteraf. De weken daarna kwam er af en toe nog iemand. Dat vinden we wel gezellig. Nu is onze dochter 3,5 maand oud. En nog steeds moeten er nog een paar mensen op kraambezoek komen.
Hier zie ik best tegenop. Hoewel ik denk dat de enige die echt vlak na de bevalling/in kraamweek komen, onze ouders, mijn broer/schoonzus en wat buren zijn. Mijn eigen fam. woont ver weg, dus die zullen niet meteen op de stoep staan. Fam. van mn man woont redelijk in de buurt, dus dat moeten we dan maar even zien, maar volgens mij lopen die ook niet meteen de deur plat, laatst is er een kleintje geboren in de fam. en toen zijn ze iets van 3 weken later pas op kraamvisite gegaan. Denk dat ik gewoon duidelijk op kaartje laat zetten tussen hoe laat en hoe laat en vooral niet savonds, dáár heb ik sowieso een hekel aan! vooral omdat we eigen bedrijf aan huis hebben(boerderij)en mijn man gewoon savonds de koeien moet melken, dus die zit echt niet meer op visite te wachten na een werkdag van 7 tot 22:00. We zullen wel zien, gewoon een kwestie van overleggen met de kraamhulp, zeker omdat wij ook nog eens in een bijzondere leefsituatie hebben met betrekking tot ons melkveebedrijf. We hebben het ook nog gehad over een "kraamborrel", ook omdat wij de kleine laten dopen. Dan is het leuk om o.a. mijn verwegwonende fam. uit te nodigen. Huren we gewoon het buurthuis af!