Hoi dames Ik heb een paar vraagjes die me bezig houden. Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ik wil volledig bv blijven geven maar dan soms uit het flesje. Nu heeft mn man eergisteren voor de eerste keer n flesje gegeven met melk uit de diepvries. Het flesje pakte hij heel goed dus heb daarna de borst die hij zou drinken (drinkt altijd maar 1 borst) afgekolfd. Gisteren heb ik 2 borsten afgekolfd wat samen 150 cc maakte en deze heeft mn man volledig gegeven in de fles. Mijn gedachte was om dit zo te doen om zelf wat bij te slapen. Dus mn man geeft de laatste voeding voor de nacht met de fles en ik kan om 10 uur naar bed om paar uurtjes extra te slapen. Maar wat als hij om half 12 de laatste voeding wil en hij heeft daarvoor om 8 uur gehad. Hoe doe ik dat met afkolven? Kan ik dit doen voordat ik naar bed ga, rond half 10 ofzo of moet ik dit rond 11 uur afkolven zodat die om half 12 de fles kan krijgen met die afgekolfde melk. Maar dan heeft t voor mij geen zin want dan word ik nog wakker en kan niet bijslapen. Dan kan ik ook beter live voeden als ik toch weer wakker moet worden om te kolven. En niet afkolven is ook heen goed plan toch? Pff snappen jullie t nog beetje onzeker met de bv. Ik wil ook voedingen in de fles geven als we weg gaan.bijv uiteten. Bij familie en vrienden ga ik wel.apart zitten maar ik ga niet voeden in het openbaar. Hoe doe ik dat dan? Bijv hij zou zich kunnen melden tussen 12 en 1 en ik ga lunchen met vriendinnen om 1 uur. De voeding daarvoor was om 9 uur..moet ik dan afkolven om 11 uur en die voeding mee nemen en om 1 uur geven. Of hoe zit dat met t kolven? Hoeveel voeding moet ik telkens meenemen? Eergisteren dronk die 85 cc en gisteren 150. Vind dat wel een groot verschil dus hoe weet ik wat die nodig heeft. Ik heb nog meer dingen waar ik tegen aan loop maar die zijn voor later. Ik hoop dat jullie mn verhaal snappen. Ik lees overal over t afbouwen en t geven van fv maar niets tot niet veel over t geven van bv in fles en hoe je dat moet doen.
Persoonlijk vind ik 3 weken best vroeg om al met een flesje te beginnen. Na een tijdje kun je het best doen zoals je zegt, bijv. om 10 uur kolven en dan gaan slapen, maar nu is je productie nog zo wankel, ik zou echt voeden op verzoek. Zeker als je wat langer bv wilt blijven geven is dit van belang. Hetzelfde geldt dus als je gaat uiteten of zo. Voorlopig gewoon lekker op verzoek voeden, na een tijdje kun je makkelijk even kolven voordat je gaat. Als je kolft krijg je over het algemeen niet zo veel melk uit je borsten als wanneer je baby zelf drinkt. Om de hoeveelheid per flesje te berekenen wordt vaak deze formule gebruikt: gewicht in aantal kilogram x 150 milliliter per dag en dan delen door het aantal voedingen die je kindje op één dag krijgt. Maar deze formule is eigenlijk bedoeld voor flesvoedings kindjes, dus het kan best zijn dat jouw kindje veel minder drinkt, dat is een kwestie van even uitproberen.
Ik zou denk ik vlak voor je gaat slapen kolven. Dit kan je man dan geven als laatste voeding terwijl jij slaapt. Aangezien hij om acht uur nog een voeding gehad heeft, zal je misschien niet heel veel kolven om half tien. Maar ik neem ook niet aan dat het de bedoeling is dat hij er de nacht op doorslaapt? Door om half tieb te kolven mis je geen stimulatiemoment wat natuurlijk beter is voor je productie dan helemaal niet kolven (je kolft nu alleen wat vroeger dan je baby zou drinken toch?) Als je gaat lunchen om een uur en baby kan honger krijgen tussen twaalf en een, Dan zou ik gewoon een voeding doen om half een. Ik legde sowieso altijd even aan voor ik met dl de deur uitging, of ze nou een uur of drie uur daarvoor gedronken had. Gewoon even een voeding op jouw verzoek dus. De hoeveelheid voeding die je mee moet nemen verschilt heel erg per kindje. Mijn dochter is tien maanden en is nooit verder gekomen dan 100 cc uit een flesje.
Volgens mij haal je je alleen maar extra werk op de hals met flesjes. Het fijne van bv is juist dat je je niet druk hoeft te maken om hoe en wat en hoeveel. En uit je post blijkt al dat je dat nu dus wel allemaal moet gaan bedenken. Ik weet niet hoe erg je aversie is tegen openbaar voeden, maar als je je er slechts lichtelijk ongemkkelijk bij voelt, probeer je er dan overheen te zetten, want het is echt 100x makkelijker dan kolven, flesjes meenemen (en koel houden), ter plekke verwarmen etc. Bedenk ook dat het voeden van een 3 weken oude baby totaal iets anders is dan eentje van 3 maanden. Zo "onhandig" als het aanleggen nu waarschijnlijk gaat blijft het niet. Jullie worden allebei handiger, en dus kun je makkelijker discreet voeden. Echt, niemand die iets ziet, als jij dat niet wil. En hoewel ik af en toe nare verhalen hoor, is mijn ervaring dat wanneer je rustig, discreet voedt, je alleen vriendelijke glimlachjes en bemoedigende hoofdknikjes krijgt.