Onze dochter is vandaag 8 weken oud. Vanaf het begin heeft ze aan het begin van de avond haar huiluurtje. Dat duurde meestal van ongeveer half zes tot ongeveer half acht. Ik laat haar nooit huilen, dus als ze zo is haal ik haar weer uit haar bedje en vaak is ze tevreden als ze aan de borst kan liggen (drinken doet ze dan haast niet hoor, maar gewoon lekker aan me hangen vind ze wel fijn). Ik breng haar verschillende keren naar bed en rond half acht lukte het dan meestal. Nu merk ik dat de periode dat ze haar 'huiluurtje' heeft met de tijd steeds langer is geworden. Van half zes werd het vijf uur, vier uur en vandaag begon het zelfs al rond drie uur. Het duurt ook steeds vaker tot acht of negen uur i.p.v. tot half acht. Gisterochtend en ook vanmorgen heeft ze ook even liggen 'sputteren' in haar bedje, terwijl ik haar normaal eigenlijk nooit hoor en ze altijd gelijk gaat slapen 's-morgens. Zal ze het nou toch doorhebben dat ik kom als ze huilt en dat ze dan bij me mag en ben ik haar dus aan het (ver)wennen? Ik vind haar lief hoor en ze mag de hele dag bij me zijn, maar ik ben wel bang dat dit zich straks 's-nachts ook gaat voordoen en het is niet haalbaar om haar de hele dag bij me te hebben. Bovendien denk ik dat ze toch het beste zou rusten in haar bedje en niet in een draagzaak o.i.d. Wat moet ik hier nou mee / hoe zijn de mensen die dit ook hebben meegemaakt hiermee omgegaan?
Hoi, Ik heb het ook met mijn zoontje. Die doet het dan wel niet rond etenstijd maar vaak de hele morgen en ook dat lijkt naar mate hij ouder wordt steeds erger te worden. Ik pas al het rust en regelmaat gebeuren toe van Ria Blom. Maar ook dat helpt weinig. Heb vandaag dan ook een osteopaat gebeld, en kan daar donderdag om 5 uur terecht. Want ik kan best een hoop hebben, maar dat gehuil breekt me echt op. Je weet nl. niet meer wat je moet doen. Succes!
Jeetje vervelend hoor. Dewi wilde in het begin ook alleen maar vast gehouden worden dan was het goed. We konden haar dan in slaap wiegen en dan was ze weer rustig. Nu helpt dat ook niet meer, dus gedwongen om haar toch te laten huilen in haar bedje. Vanmorgen sliep ze (of was ze in ieder geval stil) binnen 5 minuten, terwijl ik ook weleens uren bezig ben geweest................volhouden! Succes meid!
Ikheb ergens gelezen dat baby's de eerste 2 weken bijna niet huilen maar dat het daarna langzaam meer wordt. Rond 8 weken bereiken ze hun piek en daarna neemt het huilen vaak snel af. Als ik zo terugkijk is dat hier ookhet geval geweest. Mijn meisje huilt nu (als ik ieder kermpje bij elkaar optel) niet meer dn een half uur er dag. Dus meiden, kom op nog even volhouden het wordt echt snel beter! En verder veel rust en regelmaat doet voor alle kindjes goed! Oja en tot een half jaar kun je je kleintje echt nog niet verwennen dus gewoon lekker troosten en veel knuffelen
Wat jouw dochtertje wil heet 'clusteren' en is heel normaal bij borstvoeding. Het komt er op neer dat ze een deel van de namiddag avond heel vaak korte periodes aan de borst willen. Dat is hun manier om de dag te verwerken en om zich vol te tanken voor de nacht. Je zit vaak dat als ze wat langer clusteren op een avond ze ook in de nacht wat langer gaan slapen. Voor moeders wel lastig omdat het vaak samenvalt met het spitsuur in huis. Maar aan de andere kant is het ook heel rustgevend. Je kind dwingt je om gewoon een halve avond op de bank te zitten en te rusten. En dat kan heel goed samen met een lekker boek lezen of tv kijken. Zorg gewoon dat je iets te eten en drinken onder handbereik hebt en ga lekker zitten met je kind. Clusteren is ook heel goed voor je productie. Je gewoon er aan overgeven werkt het beste.
Dat clusteren daar heb ik ook al aan gedacht inderdaad. Maar is het normaal dat dit ook steeds langer gaat duren? Gisteren was ik trouwens bij het consultatieburo. Daar zeiden ze, en heb ik me stom genoeg ook nog laten overtuigen, dat ik haar een kwartier moest laten huilen. Resultaat... ik volkomen overstuur, mijn dochter volkomen overstuur. Zij sliep gelukkig na van half twee tot half acht op te zijn geweest. Met mij is de hele avond en nacht geen land meer te bezeilen geweest. Wat heb ik gehuild zeg! Dat doen we dus nooooit meer! Volgende keer duik ik lekker in bed of op de bank met haar en ik overweeg een draagdoek te kopen voor de keren dat ik even iets anders moet doen, maar zij wil graag bij me zijn. Verder hoop ik maar dat het inderdaad wat minder wordt na drie maanden (is dit bij clusteren ook het geval, dat het na drie maanden minder wordt?). Ik vind het zo naar om haar zo triest of soms boos en niet lekker in haar velletje te zien!
hoi hoi ik heb dit probleem ook gehad toen sverre 3 a 4 weken oud was. tussen 3 en 9 alleen maar wakker en heel veel huilen. pas toen ik de voeding omhoog heb gegooid werd het minder. nu heeft hij het nog wel, maar geef hem als hij honger heeft ook al is het binnen een uur of 2 uur gewoon weer een beetje uit de fles en dan is hij tevreden. het kost wel veel tijd en energie, maar dat heb ik er graag voor over. dus ook het clusteren als tip. sverre krijgt dan wel geen bv, maar vind het toch ook heel prettig sinds ik eraan toe heb gegeven slaapt hij ook aardig door.dus ook een prettige bijkomstigheid.
Siem heeft dit rond 4,5 week gehad en hij heeft het nu weer. Ik geloof zelf in de sprongetjes van Oei ik groei. Deze ontwikkelingsprongetjes kunnen van een dag tot ruim een week duren en daarna wordt het wer wat rustiger, tot het volgende sprongetje. Misschien herkenbaar? Als je dochter sinds het toegnomem huilen ook mee vaardigheden beheerst of meer geïnteresseerd lijkt in de wereld om haar heen, geconcentreerder luistert en dergelijke, dan zouden dat tekenen van een sprongetje kunnen zijn. Helaas moet je dan het huilen accepteren. Ik gebruik ook een draagdoek . Sterker nog, Siem ligt er nu in. Succes!
Dat huilen hoort er echt bij, inderdaad tussen de 6 en 8 weken bereik je de piek. Het is een constant zoeken naar een balans tussen wat je kindje nodig heeft en wat jij nog aan energie hebt. Hoe vervelend ook (ja ook ik heb dagen mee gebrult) het is een fase die overgaat. Het is wel zo dat veel kindjes echt even moeten huilen voor ze in slaap vallen. Dat heeft te maken met verwerken van indrukken en in slaap vallen kost ook energie. Tessa heeft dat nog steeds al is het nu nog maar 2-3 minuutjes.
Clusteren kan tijdelijk meer worden, vooral als jij het bijvoorbeeld door werk of omstandigheden drukker hebt en gestressedter bent. Maar door je er gewoon bij neer te leggen en jezelf op de bank te installeren met je kind, iets lekkers, een mooi boek en/of de afstandsbediening ben je ook zo weer door zo'n periode heen.