Groeiecho vragen

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Snies, 6 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Omdat ik in verwachting ben van een tweeling krijg ik om de 4 weken een groei echo.

    De eerste groei echo was met 24 weken en heb afgelopen week de 2e groeiecho gehad met 28 weken.

    Nu zei de gynaecoloog bij de laatste groei echo dat het jongetje voor zijn termijn nu aan de grote kant is.
    Ipv over 4 weken weer een echo, wordt dat nu over 2 weken.
    Mocht hij dan nog te groot zijn en dus geen meetfout dan betekent dat ik opnieuw mijn suikers moet laten controleren omdat ze dan wel zwangerschapsdiabetes vermoeden.

    Het meisje is altijd al kleiner geweest en groeit dus wel goed op haar lijntje.
    Omdat ik geen verstand heb van de groei curves heb ik de groei metingen erbij gevoegd..
    Voor mijn gevoel is hij nu niet overdreven groter, maar hoor graag van iemand die wel verstand heeft van de groei of het klopt wat de gynaecoloog zegt.
    Heb ook de groei erbij gezet van de 24 weken echo.

    Wie kan mij helpen? :)
    Het zit mij toch niet helemaal lekker op één of andere manier..
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Overigens die bij beiden het meeste weegt is het jongetje en de lichtste is het meisje. :)
     
  3. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik ben ook in verwachting van een tweeling..

    Ik denk dat het is omdat hij bij de 20 weken echo onder het gemiddelde zat (als ik zo de streepjes zie) en daarna er echt boven. Dus de groei is denk ik in verhouding veel. Hebben ze je de grafiek ook laten zien? Dan zou het lijntje waarschijnlijk ook extra gestegen zijn.

    Hier waren ze met 20 weken op de middelse lijn en met 24 weken ook.
    En ik heb wel zwangerschapsdiabetes
     
  4. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.369
    554
    113
    Vrouw
    Het jongetje zit qua curve bij de1ste echo qua groeicurve op p28 (27,9) en bij de 2de echo op p63. Dit kan een reden zijn dat ze hem in de gaten houden.

    Bij het meisje is de curve veel gelijkmatiger p18 naar p35 .
     
    Snies vindt dit leuk.
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Die groei kan zoveel variëren. Mijn zoontje zat bij 20 weken echo op de P100 lijn. Groter kon dus niet. Ook suikertest gehad, maar die was keurig. Daarna iedere 3 weken groei echo. Zakte steeds verder af naar een normale curve lijn. bij de geboorte zelfs iets onder gemiddeld qua gewicht.
    Dus ik denk dat het echt nog alle kanten op kan hoor en je echt niet meteen diabetes hoeft te hebben.
     
    Snies vindt dit leuk.
  6. nienie26

    nienie26 Bekend lid

    24 nov 2013
    844
    208
    43
    Hier 1 van de 2 die een stuk kleiner was. Ook verschillende extra echo's gehad. Gelukkig zijn ze tot bijna 37 weken blijven zitten. Bij de geboorte bleek dat de navel streng heel dun was. Ze zijn bijde gezond. Het verschil is er nog steeds.
     
  7. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Jullie verhalen geven mij weer hoop! Zag de bui natuurlijk al helemaal hangen. :rolleyes:
    Dan wacht ik gewoon tot volgende week af wat de groei dan zegt :D
     
  8. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Hier wel een eenling dan bleef hij vooral groot en daarom moest ik testen.
    Wat wel belangrijk is dat de meeting door dezelfde gedaan wordt anders kan het weer afwijken. Gebeurt dat de volgende keer?
     
  9. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Uhm geen idee. Nu toevallig wel 2x dezelfde gehad.. Maar vaak is het hier zo dat je maar net geluk moet hebben met wie er op dat moment dienst heeft.
    De gynaecoloog besteedt dit namelijk uit aan een echoscopiste en moet dan daarna voor de uitslag bij de gynaecoloog komen.
    Nu weet ik wel dat niet iedereen ervaring heeft met groei echo's maken en zeker niet bij meerlingen, dus meestal is het wel steeds dezelfde die ik heb. Maar hoeft dus niet.
     
    Siepie85 vindt dit leuk.
  10. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    En dan zijn die van mij nog twee eiig met een vlies er tussen.. En nu zei ze de vorige keer al dat ze goed moest opletten dat ze wel bij alle metingen dezelfde baby dan pakt. En niet van één baby het buikje en dan van de andere baby het hoofd ofzo. :roflmao:
     
    Siepie85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina