Zwanger worden & Medicatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Within, 28 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Within

Within Niet meer actief

Dag dames!

Zijn er hier ook meiden die zwanger willen worden, maar medicatie slikken/slikten?

En dan bedoel ik ook echt medicatie die niet met een zwangerschap samen zou kunnen, of waarmee gestopt moet worden zodra je zwanger bent. Hoe ga je daarmee om en wat doe jij als je zwanger raakt? Moet je dan alternatieve medicatie slikken of kan je er gewoon mee stoppen tijdens de zwangerschap?

Ik slik zelf medicatie en dat blijf ik ook doen tot ik de positieve test in handen mag krijgen. De medicatie is inmiddels wel zo afgebouwd dat stoppen geen problemen geeft. Het gaat bij mij om AD (die wel kan tijdens zwangerschap) en AP (afgebouwd, direct stoppen bij zwangerschap)

2. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Dat zal sowieso met een prfessional worden overlegd.... die zal een behandelplan opstellen.

Bij AD is het sowieso vaak zo dat zwangeren worden doorverwezen naar een POP-poli (een samenwerking tussen psychologen/psychiaters en gyneacologen).

3. Within

Within Niet meer actief

Ja, dat is bij mij ook gebeurd :) Vind ik wel fijn, die begeleiding.

Ben niet doorgestuurd naar een POP-poli, misschien dan pas?

4. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Doorverwijzing naar een POP-poli is inderdaad pas bij een zwangerschap, maar in enkele gevallen kan het ook voordietijd al.

5. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    ikke heb 23 pillen afgebouwt voor dat ik zwanger raakt ... waaronder morfine .
    mijn werd aangeraden om voor zwanger te worden te stoppen met alles omdat een fabrikant nooit zomaar in zijn gebruiksaanwijzing zet een medicijn niet te gebruiken tijdens zwangerschap.

6. Smee

Smee Lid

23 apr 2012
    73
    5
    8
    Ik gebruik zelf anti-epileptica. Als wij zwanger willen worden moet ik eerst ook bij de neuroloog langs om een heel alternatief traject op te zetten, waaronder evt. stoppen met medicatie. Maar omdat een epileptische aanval zelf ook risico meebrengt bij een zwangerschap is dat ook weer heel lastig.

Op dit moment ben ik mssn onverwacht zwanger maar ik wacht nu eerste en positieve test af voor ik naar de arts ga.

7. mara01

mara01 Nieuw lid

28 apr 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi lieve allemaal,
    Ik ben een beetje wanhopig, en hoop zo dat jullie me advies kunnen geven. Mijn vriend en ik willen onwijs graag een kindje.
    Maar door het "klussen" heb ik vaak blaasontstekingen :( Nu de 3e antibiotica-kuur. De spoed-huisarts die me vandaag de kuur gaf zei dat ik het zwanger worden maar een maandje moest uitstellen, want door deze kuur kan de foetus geen organen krijgen en krijg ik dan sowieso een miskraam:$:( Ik vind hem maar een botte eikel.
    En heb nog geen tabletje genomen, twijfel om te wachten tot dinsdag, dan is mijn huisarts er weer.
    De kuur duurt 7 dagen, waarna ik pas een week in mijn cyclus zou zitten..maar toch twijfel ik omdat de kuur misschienn wel langer in mijn bloed blijft.:(
    Heeft iemand hier ervaring mee?
    lieve groetjes van mij:)

8. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik slikte ook AD en AP. Ik ben bij de gynaecoloog geweest voor advies ook omdat ik een chronische ziekte heb waar ik injecties voor moet gebruiken die niet samen gaan met een zwangerschap en ik niet kan stoppen in afwachting van een zwangerschap omdat de kans op een opflakering dan mogelijk is, die we graag willen voorkomen. Ook gebruikte ik behoorlijk wat medicijnen voor zenuwpijn.

Ik ben met mijn AP helemaal afgebouwd voor ik begon met proberen zwanger te raken. Mijn AD mocht ik op halve dosering blijven gebruiken van de gynaecoloog maar omdat ik hier zelf geen goed gevoel bij had en ik sowieso graag wilde kijken of het zonder ook zou lukken (of ik de medicijnen uberhaupt nog nodig had) ben ik helemaal afgebouwd. Dat laatste was behoorlijk pittig, ook omdat mijn AD een gunstige invloed heeft op zenuwpijn. Het heeft een hele tijd geduurd voor ik ontwend was en krijg ook heftige onttrekkingsverschijnselen, maar ik ben wel blij dat ik er voor ben gegaan, want na een periode dat ik me behoorlijk naar voelde begon het allemaal weer wat rustiger te worden.

Ik heb wel heel rustig afgebouwd en ik heb in totaal voor het hele 'pakket' aardig wat maandjes uit moeten trekken.

In mijn hoofd ben ik heel stabiel, de AP kreeg ik voornamelijk om onrust tegen te gaan. Ik was er ook echt klaar voor om deze stap te gaan nemen na een flink aantal stabiele jaren.

De medicijnen tegen zenuwpijn zijn ook geheel afgebouwd. Dat is soms wel ongemakkelijk en voelt niet prettig maar ik heb het er wel voor over!

Met mijn injecties (ik heb ms) mag ik stoppen als ik een positieve test in handen heb. Uit onderzoek is gebleken dat deze geen kwaad kunnen in de eerste 4 weken van de zwangerschap. En er zijn andere mogelijkheden voor na een zwangerschap die samen gaan met borstvoeding. Nu maar hopen dat het gaat lukken zwanger te worden!

Ik heb dit alles besproken met: psychiater, neuroloog, verpleegkundige die mijn injecties begeleid en de gynaecoloog.
    Naar ik begrepen heb is er in Rotterdam ook een poli die bij psychofarmaca het hele traject kunnen begeleiden. Dit was bij mij niet nodig maar het bestaat dus wel, zij begeleiden voor, tijdens en na de zwangerschap.

Het is een heel verhaal geworden! Sorry, ik loop er nooit zo mee 'te koop' maar ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en als je een persoonlijke vraag wil stellen die je liever niet op een openbaar forum plaatst mag je me altijd een berichtje sturen.

Groetjes!

9. Within

Within Niet meer actief

Wat goed van je dat je alles hebt afgebouwd! medicatie kan behoorlijk verslavend zijn, je bent er niet zomaar vanaf.

Ik heb dit topic geopend omdat ik vooral nieuwsgierig was naar ervaringen van andere meiden en hoe ze alles van te voren "gepland" hebben enz..

@mara01: Ik zou even met je HA overleggen! Blaasontstekingen kan je voorkomen door na de seks altijd naar de wc te gaan (de boel schoonspoelen) en cranberry pillen slikken wil ook nog wel helpen! Succes ermee, weet wat het is ;) 1x niet naar de wc voor mij is direct een blaasontsteking.

10. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Voor mij is dit een bewuste stap geweest. Al voor ik bij de gynaecoloog ben geweest was ik met 1 medicijn al bijna helemaal afgebouwd omdat ik daar (zwangerschap of niet) sowieso vanaf wilde.

Het afbouwen zelf heb ik op mijn eigen tempo gedaan, wel in overleg. Dit was voor mij de meest prettige manier omdat ik het zelf het beste kan aanvoelen.

Ik heb ook per medicijn afgebouwd, niet door elkaar. Vandaar dat ik er behoorlijk lang mee bezig ben geweest.

December 2011 gestopt met anticonceptie. Mocht het lukken zwanger te worden mag ik de gynaecoloog bellen voor een afspraak.

Fijn om te kunnen lezen hoe anderen dit aan pakken en daarmee om gaan.

11. ik gebruik ook AD en moet dit zelfs blijven slikken.
    ik ben onder controle van de POP-Poli.

12. mammamia

mammamia Niet meer actief

Ik gebruik AD (paroxetine) zit nu op 15 mg. en begin aankomende week met 10 mg. zat al een keer op 5 mg. maar ging toen nog niet zo goed. Slik ook rivotril clomazepam (zusje van oxazepam) dit is een erg lage dosis, dus ik mag ''gewoon'' zwanger raken volgens mijn arts!

13. mammamia

Ik dacht dat ook omdat ik dat ergens gelezen had... je zou dan in de 8e maand van je zwangerschap moeten stoppen met rivotril. Maar aangezien ik een hele lage dosis slik kon het volgens mijn arts geen kwaad... hoeveel mg slikte jij dan p/dag?

14. ik had de druppels.
    ik moest daar mee stoppen anders gingen ze me niet helpen met IUI.

Ook tijdens de zwangerschap zelf is het gevaarlijk voor de long ontwikkeling.
    dan kunnen ze met de geboorte zo versuft en slap van zijn dat ze niet zelf gaan ademhalen.

15. mammamia

en hoeveel druppels slikte jij op een dag?

16. ik had er 5 voor het slapen gaan.

nou gebruik ik vanaf december geen enkel druppel alleen had tabletje mirtazipine

17. mammamia

Ok ik slik er 2 ''s ochtends en 2 ''s avonds, dus 4 in totaal...

Ik zal nog weleens met mijn arts bellen...

18. is goed ze kunnen ook naar het Lucas in amsterdam bellen dan kunnen ze het bespreken telefonisch over de medicatie met de pop poli

19. mammamia

Komt goed... als het echt niet mocht had ze dat vast wel aangegeven, op bijsluiters via internet lees ik ook dat het altijd in overleg met een arts moet en dat heb ik gedaan... ik hou het in de gaten!

Deel Deze Pagina