vast contract ingeruild voor half jaar

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nouska86, 12 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nouska86

nouska86 Nieuw lid

24 feb 2010
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    hai allemaal,

eind maart loopt mijn contract af van een half jaar,daarvoor heb ik 9 jaar gewerkt en daarvan is het laatste jaar vast dienstverband.
    ik wilde graag weg bij het bedrijf omdat ik wat anders wilde proberen en omdat ik er niet meer met plezier werkte.
    dit is zeer belangrijk omdat je wel met gasten bezig bent en onbewust reageerde ik dat af op hun en dat wilde ik voorkomen.

nu moet ik dus begin maart ww aanvragen maar ben bang dat ik word afgewezen omdat ik van een vast naar een tijdelijk contract ben gegaan.

heb ik wel recht op een of andere uitkering of vergoeding?
    of krijg ik niks in de maand april en mei en kom ik vanaf 6 weken voor de bevalling in de wazo?

groetjes

nouska

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Op zich valt het denk ik wel mee, je contract wordt gewoon niet verlengd, "klaar". In mijn ogen krijg je wel gewoon WW hoor, je hebt altijd gewerkt. En ja het is inderdaad een risico wanneer je je baan opzegt om elders te gaan werken, maar je weet toch nooit van te voren hoe zaken lopen.

3. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    volgens mij heb je kans je rechten op WW te verspelen als je een vaste baan inruild tegen een bepaalde tijdscontract.. zeker als je van te voren weet.. dat contract niet omgezet gaat worden in vast of zoiets.
    weet niet of dat bij jou het geval was?
    ik zou deze vraag even stellen in het uwv topic

4. avotar

avotar Nieuw lid

10 jan 2011
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee hoor, dat is absoluut niet het geval.
    Bij het bepalen of je recht hebt op WW is je laatste contract hetgeen wat van belang is. Daarnaast, kijken ze voor de lengte van de periode waarover je WW zou kunnen ontvangen naar de rest van je arbeidsverleden.

5. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Nee hoor, dit is niet juist.

Als je voldoet aan de weken-eis (26 weken uit de voorgaande 39 weken gewerkt) en de jaren-eis (geloof 4 van de 5 jaar gewerkt) dan heb je gewoon recht op WW.

Je hebt alleen geen recht op WW als je zelf ontslag neemt.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Nou.. ik lees ook dit op de site:
    Ben ik verwijtbaar werkloos bij opzegging van een vast dienstverband voor een tijdelijk contract?

Dat hangt ervan af. Zegt u uw vaste baan op voor een tijdelijk contract en wordt u kort daarna werkloos? Dan ziet UWV uw werkloosheid als werkloosheid door eigen schuld. U had uw werkloosheid kunnen voorkomen door uw oude baan te houden. Dit betekent dat u meestal geen WW-uitkering kunt krijgen.

De situatie is anders als er bijvoorbeeld sprake is van een reorganisatie of een ontslagprocedure. Als u dreigt uw baan kwijt te raken en u neemt een nieuwe baan aan voordat u ontslagen bent, kunt u wel een WW-uitkering krijgen.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hallo,
    Ik heb 6 jaar bij een bedrijf gewerkt en ik had daar een vaste aanstelling. Ik ben na 6 jaar naar een andere werkgever gegaan, deze was dichter bij en de uren waren voor mij beter. Na 2 jaarcontracten heb ik geen nieuw contract gekregen, ik heb toen wel ww gehad.

Deel Deze Pagina