miskraam door diabetes

Discussie in 'Miskraam' gestart door amstafke, 16 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amstafke

amstafke Lid

16 jul 2006
    14
    0
    0
    atractiebediende (plopsaland-hasselt)
    kaulille (belgie)
    hallo
    ik heb nog niet zolang geleden ook een MK gehad op 07/12/05
    hier is m'n verhaaltje
    Op 02/12/05 zijn we vollop bezig met verhuizen naar ons nieuwe huisje
    s'morgens tijdens het ontbijt wordt ik ineens ontzettend misselijk van de geur van boter
    wat ik normaal alleen heb als ik zwanger ben
    dus besluit ik een test uit te halen bij de apotheek
    en die dan ook te doen
    wat blijkt ik ben inderdaad zwanger
    het was eigenlijk niet geplant maar natuurlijk wel ontzettend welkom
    we vertellen het die week dan ook aan familie en vrienden
    want we zijn te opgewonden voor het nog voor ons eigen te houden
    op 6 december ga ik samen met m'n moeder een dagje shoppen en uit eten
    s'morgens had ik een paar krampjes maar mijn gedachten gingen totaal niet uit naar een beginnende miskraam
    toen we onze lunch op hadden ging ik nog snel naar het toilet
    waar ik echt enorm verschiet en zie dat ik een beetje bloed verloren ben
    ik bel dan ook meteen naar de huisdokter die me zegt dat ik dadelijk mag langs komen
    ondertussen beginnen de krampen echt toe tenemen
    hij trekt me bloed voor te kijken hoe het met m'n' waarde van het zwangerschaps hormoon zit
    en zegt me om rustig naar huis te gaan en niet teveel druk te maken
    wat uiteraard makkelijker gezegt is als gedaan
    ik had hier nu echt een slecht gevoel over
    ik zou de uitslag s'anderdaags hebben om 18 uur
    s'anderdaags s'morgens nemen de buikkrampen toe en heb het geduld niet om te wachten to 18 uur
    en besluit naar m'n' gynecoloog te bellen voor een echo
    ik mag dan ook meteen komen
    daar aangekomen zie ik voor het eerst m'n engeltje op dat scherm
    de gyn zegt me dat alles er vrij normal uit ziet het hartje klopt uitstekend
    alleen ziet hij een klein bloeding boven de placenta
    maar hij maakt zich daar niet echt zorgen over en zegt me dat ik het nu gewoon effe rustig aan moet doen
    maar ik ben toch niet echt gerust gesteld want heb zo'n vervelend gevoel hierover
    s'avonds tijdens het avondeten belt de huisarts me op met de mededeling dat ik onmiddelijk naar de spoegevallen moet doordat hij iets had gevonden in m'n bloed
    ik was toen echt enorm in paniek
    (ondertussen waren de krampen en ook het bloedverlies goed toegenomen)
    nadat we onze twee kids bij m'n moeder hadden afgezet
    zijn we dan ook vliegensvlug naar de spoedgevallen vertrokken
    daar vertelde ze me dat ik een siukerwaarde van 670 in m'n bloed had en dat het normaal maar ongeveer 120 mag zijn
    dus dat betekende dat ik zwangerschapsdiabetes had
    (naderhand blijkt dat ik d rest van m'n leven diabetes zal hebben)
    hij zei me dat als ik die nacht was gaan slapen ik waarschijnlijk s"morgens in coma had gelegen door de suikerwaarde
    hij vertelde me ook dat m'n' lichaam mijn kindje waarschijnlijk aan het afstoten was om mijn leven te redden
    waar ik enorm van verschoten was (ik wou dit helemaal niet ik wou mijn kindje houden )
    in dit ziekenhuis was er geen bed meer vrij dus moest naar een ander ziekenhuis gaan waar al een bed klaar stond voor me
    we reden eerst nog snel naar huis om wat spullen bij elkaar te halen
    thuis aan gekomen heb iik een enorme drang om naar toilet te gaan
    op toilet voel ikiets heel raar
    terwijl ik weer recht sta zie ik dat ik wat verlies
    ik geraak enorm in paniek in weet binnen in mij dat dit m'n kindje is
    we rijden zo snel mogelijk nu naar het ziekenhuis
    daar roepen ze mijn gyn op het was ondertussen al 23.45 uur
    hij neemt ons mee naar onder waar hij een echo neemt
    en wat blijkt "ik ben inderdaat mijn kindje kwijt "
    de grond zakt werkelijk onder me weg ik had het gevoel dat ik in een diep zwart gat viel en er nooit meer zou uitgeraken
    ik was het nog maar net gewwoon aan het gedacht zwanger te zijn en nu verlies ik het
    en dit allemaal door die stomme diabetes
    het was dus echt een hele zware avond ik kwam erachter dat ik diabetes ben en dat m'n kindje er niet meer is
    op de kamer aangekomen verteld mijn man me dat hij geen verlof krijgt van zijn werk (camionchauffeur) en dat hij s'anderdaags moet gaan werken
    ik moet dit dus alleen verwerken denk ik in mijn eigen
    hij is er ook van aangeslagen en wil ontslag nemen voor bij me te kunnen zijn
    ik zeg hem niet zo stom te doen en dat ik dit wel aankan
    maar dat kan ik niet ik probeer me sterk te houden
    in die week i het ziekenhuis wil ik niemand zien geen vrienden geen familie
    ik wil gewoon even alleen zijn
    ik kan zelfs mijn twee andere kindjes niet onder ogen komen door de schuld gevoelens die ik heb (wat moet ik aan hun vertellen!!!)
    thuis aangekomen neem ik mijn leven weer op en probeer alles te vergeten ik doe of er niets aan de hand is
    maar dit hou ik echter niet lang vol na twee weken zak ik ineen en besef dat mijn nieuwe wondertje er niet meer is
    dit heeft nog een hele tijd geduurt vooralleer die schuldgevoelens minderde
    NU 7 maanden later heb ik er zelfs nog last van
    eerst wou ik nog niet eens denken om nog eens te proberen voor een nieuw wonder maar die kriebels zijn ondertussen zo sterk dat we toch besloten heben om nog eens te proberen
    alleen weet ik dat nu ik diabetes ben het moeilijker is voor zwanger te worden en dat ik onder sterke controle zal gehouden worden
    ik moet nu ook 4 keer per dag insuline spuiten
    maar dat heb ik er alle maal voor over als je bekijkt wat je er voor in de plaats krijgt
    ik wou dit even kwijt ik heb dit te lang voor mezelf gehouden
    en nu ik het eindelijk heb verteld voel ik dat ik dit veel eerder had moeten doen
    Nu nog hopen dat het ons snel lukt en alles dan goed komt
    groetjes amstafke

2. Vienna001

Vienna001 Lid

3 jul 2006
    16
    0
    0
    Hoihoi,

Ik heb zelf ook diabetes, type 2. Is bij mij in 2004 ontdekt. Het klopt inderdaad dat je suiker onder controle moet zijn voordat je zwanger raakt. Een hoge suikerwaarde geeft een verhoogd kans op afwijkingen en daardoor een verhoogde kans op een miskraam maar dat hoeft niet!! Ik ben zelf in december begonnen met spuiten (2 x per dag). In februari kregen we groen licht van de internist en een maand later waren we zwanger!! Ik moet wel veel op controle (dietiste, internist, diabetesverpleegkundige en gynaecoloog). Dus je hebt er soms wel een agenda vol van. Ook moest ik van te voren op controle naar de oogarts. Het is een zwaardere zwangerschap dan een ´normale´ zwangerschap maar ja we doen het voor een goed doel. Ik hoop dat je snel weer zwanger mag raken van een klein wondertje. En mocht je vragen hebben of je ei kwijt willen over diabetes kun je me altijd een pbtje sturen. Succes ermee!!!

3. mummy

mummy Bekend lid

26 mei 2006
    664
    0
    0
    Hoi Amstafke,
    Een heel verhaal, maar ook meteen wel erg heftig. Ik kan me voorstellen dat dit erg veel indruk op je heeft gemaakt en veel verdriet heeft veroorzaakt.
    Sterkte met alles en ik hoop dat je gezondheid het toelaat dat je spoedig een goede zwangerschap zult hebben.
    Mummy

4. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Jeetje meid wat n verhaal :(
    Heb er geen woorden voor zeg.
    Wat n ellende op 1 dag...
    En wat n klote werk dat je man niet vrij kon hebben om jou te ondersteunen...
    Hebben ze in Belgie daar geen wet voor? Hier mag je geloof ik 8 dagen per jaar vrij hebben om een zieke te verzorgen oid.
    Veel sterkte met je diabetes en succes met zwanger worden. Hopelijk verloopt deze zwangerschap (zei het met wat drukkere agenda aan controles) voorspoedig.

Deel Deze Pagina