Ik ben 5 weken zwanger. Mijn zoontje had begin van de week rode wangetjes, en vervolgens uitslag op zijn buik en rug, en vervolgens ook wat op de armen en benen, Mijn HA constateerde dat het hoogstwaarschijnlijk vijfde ziekte betreft. Ik ben gelijk geprikt en heb vandaag de uitslag gehad; ik blijk geen antistoffen te hebben voor Parvo... Nu moet ik over 2 weken nogmaals laten prikken; om te zien of ik besmet geraakt ben. HA gaf aan dat de kans op een miskraam dan erg groot gezien het termijn van mijn zwangerschap. Is er nog iets wat ik nu kan doen? Besmetting vind zo te lezen plaats voor de symptomen optreden, maar ik maak me erg zorgen dat ik (weer) een miskraam ga krijgen...
Hoi, De kans op een miskraam is maar 9%, dus de huisarts heeft je niet helemaal de goede info gegeven. Mocht je de ziekte ook hebben heb je een verwijzing naar de gynaecoloog nodig. Hier heb je een betrouwbare site waar je er alles over kan lezen. Die gebruiken wij ook als verloskundigen. Vijfde ziekte (parvovirus B19) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Succes Groeten evelien