Zorgen; hoogzwanger en longontsteking

Discussion in 'Zwangerschap' started by Ellen8, Apr 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ellen8

Ellen8 Actief lid

Apr 8, 2013
    414
    96
    28
    Even van me afschrijven en wellicht kunnen mensen me helpen met ervaringsverhalen.
    Afgelopen dagen heb ik in het ziekenhuis gelegen met een dubbele longontsteking. Die is ontdekt na een ct scan op de spoedeisende hulp, omdat de artsen een lomgembolie uit wilden sluiten. Daarna een paar dagen aan infuus met antibioticum gelegen. Gelukkig zijn de ontstekingswaarden goed gedaald en mocht ik vandaag weer naar huis.
    Zekerheidshalve kreeg ik voor ontslag nog een CTG. Zoals de verloskundige na afloop zei, zag het CTG er op zich prima uit, maar heeft de kleine wel in driekwartier eenmaal een dip gehad in zijn hartslag. Hartslag daalde een tijde naar 100-110-120 slagen per minuut. Hij heeft zich daarna prima hersteld. Maar toch zit het me niet lekker. Ik had op dat moment wat een pijnlijke harde buik, maar niets vergeleken met een echte wee. En hoewel zowel de verloskundige daar als mijn eigen verloskundige aangeven dat ik me echt geen zorgen hoef te maken, vind ik het toch niet een fijn idee. Als zijn hartslag al daalt bij een beetje een pijnlijke harde buik, hoe gaat hij zich dan houden tijdens de echte weeën? De verloskundige in het ziekenhuis wil me bovendien graag morgen wel terugzien voor een extra controle CTG. Ik maak me toch zorgen... Ik voel hem goed bewegen, maar ben zo bang dat hij het niet gaat redden door alle ellende in en om mijn lijf.. En dan vraag ik me af of dit mijn intuïtie is of enkel angst.
    Hebben anderen misschien ook wel eens dipjes gehad in CTG van kleine? Is dat goed gekomen?
    Dank voor het lezen en jullie reacties!

2. Mamaa6

Mamaa6 Bekend lid

Jun 10, 2015
    933
    563
    93
    Ik heb elke dag soms twee keer een ctg
    Zon dipje is niet zo erg de hartslag moet voor een echte dip veel lager en daarna veel hoger bijvoorbeeld gaan
    Tussen 110/160 is Oke

Ellen8 likes this.
  3. xxmamaxx2016

xxmamaxx2016 Niet meer actief

Ik zeg altijd. Volg je gevoel... blijf dit aangeven.

Opzich is zon dipje niet erg idd.. als de rest van de ctgs goed zijn. Als ze zien dat er meer dipjes zijn dan grijpen ze wel in :)

Ellen8 likes this.
  4. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

Dec 10, 2014
    2,408
    1,201
    113
    Hier zaterdag ook een ctg gehad. En hartslag dipte ook 2x naar 115/120. Om daarna weer richting de 150 te gaan Ze hebben er niks van gezegd dus neem aan dat het dan goed is.

Ellen8 likes this.
  5. Daisy0508

Daisy0508 Niet meer actief

Hier had mijn kindje een dip naar 80 om vervolgens een uur lang rond de 180 te blijven hangen. Een paar dagen later opnieuw een ctg en niets meer aan de hand.
    Baby had tijdens de echte weeen nergens last van en is natuurlijk geboren. Zou me er niet al te druk om maken.;)

Ellen8 likes this.
  6. Regenboog01

Regenboog01 Bekend lid

Jan 23, 2017
    792
    478
    63
    Het is lastig te zeggen. Een CTG is een moment opname, dus het zegt eigenlijk niets over hoe het verder en op andere momenten gaat.. Dat maakt het altijd 'spannend / onzeker', omdat je het gewoonweg niet weet.
    Ik denk dat het wel belangrijk is om aan te geven dat je je niet prettig voelt en misschien kunnen ze je dan gerust stellen door wat meer uitleg te geven hierover?

Ik heb veel CTG's gehad (ook een week thuismonitoring) en 1 van de 7x had mijn dochter ook een dip. Toen wilde ze later op de dag opnieuw een CTG. Deze en de rest die volgden waren prima. Ik begreep dat het vaker voorkomt als je kindje bijvoorbeeld veel beweegt, de hartslag even niet goed gecontroleerd kan worden en hij daarom soms ook niet goed meet. Het kan dus ook zijn dat de CTG het misschien niet goed heeft geregistreerd.

Ook zeiden ze tegen mij dat een hartslag soms kan dalen (maar inderdaad boven de 100 moet blijven) vanwege een draai, helemaal als je al hoogzwanger bent. Ze hebben dan minder bewegingsruimte en moeten er dus meer moeite voor doen. Daarna schiet hij vaak omhoog om weer bij te komen.

Ik hoop voor jou en dat denk ik ook dat er niets aan de hand is en het heel normaal is wat er gebeurde. Dan nog voel jij je er niet prettig bij en is het goed om dit aan te geven!
    Succes meid en ik hoop dat je snel weer opgeknapt bent. Een longontsteking is nogal wat .. Kun je je goed beroerd van voelen en het duurt even voordat je weer op krachten bent.

Ellen8 likes this.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,679
    113
    Hier veel ctg’s gehad en vaak als ze een dipje had, was dat omdat ze draaide; ik denk eigenlijk dat het dan geen dipje was, maar de hartslag even niet goed werd opgepikt. Het waren ook echt maar korte dipjes, niet vaak.
    Tijdens de bevalling kreeg ze zo’n hartslag-elektrode op haar hoofd, pas richting het einde dipte ze iets en moest ze of met de volgende perswee komen of werd de vacuum erbij gepakt. Ze kwam mooi zelf (met mijn hulp) ;)

Ellen8 likes this.

Share This Page