Rhesus factor c familielid

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door flowertje36, 9 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Vandaag te horen gekregen dat een zwangere familielid rhesus factor c heeft.
    Ik weet verder niet positief of negatief.
    Maar nu praat de verloskundige al over hele bloedtransfusies in leiden.

Kunnen jullie misschien meer informatie geven over eventuele problemen die kunnen ontstaan?
    Want voor d negatief heb je injecties.

2. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik ben ook resus c negatief maar dat is echt niks ergs hoor. 20% van de mensen zijn dat. Alleen reden voor een extra x bloedprikken op antistoffen en eventueel extra controle indien je antistoffen aanmaakt.

3. Watermann

Watermann Niet meer actief

Ik en mijn baby zijn negatief, dus ik hoef geen prik alleen als de baby postitief was.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Je openingspost bevat te weinig informatie om een goed antwoord te geven.

Rhesus C negatief komt regelmatig voor. Ik ben het zelf overigens ook. Dat betekent meestal niets voor de zwangere. Je moet 2x geprikt worden, 1x om vast te stellen dat wat je Rhesuswaarde is, en later in de zwangerschap om te kijken of je geen antistoffen aanmaakt tegen je kindje.

De kans dat je antistoffen aangaat maken bij Rhesus C negatief is gelukkig heel erg klein. Maar, in tegenstelling tot Rhesus D negatief, bestaat er geen prik tegen áls het gebeurt. Mocht een zwangere onverwachts toch antistoffen aanmaken, dan is een bloedtransfusie inderdaad een optie.

In mijn omgeving heeft een vrouw dat gehad, dat is best pittig. Zij moest inderdaad naar Leiden voor deze behandeling.

5. flowertje36

Nou meer informatie heb ik ook niet. Maar omdat die verloskundige gelijk over bloedtransfusies enzo begon had ik zoiets van nounou volgens mij zijn er een heleboel zwangeren die rhesus c hebben. Ze moet nog een x prikken voor verdere oordelen.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Dat van die bloedtransfusie hoorde ik laatst ook. Kennissen van mij heeft het ook en die Is met 29 weken opgenomen geweest en toen hebben ze ook gezegd dat er een kans Is op bloedtransfusie bij de baby maar het fijne weet ik er niet van

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Als er (nog) geen antistoffen zijn aangetroffen in het bloed, maar ze is enkel Rhesus C negatief, dan is er voorlopig niets om je zorgen over te maken. Veel vrouwen zijn Rhesus C negatief, en de kans dat het mis gaat is gelukkig erg klein.

8. flowertje36

Hopen dat ze dan nog geen anti stoffen aanmaakt.

9. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Ik ook...en verder niets aan de hand hoor...alleen idd extra prikken op antistoffen..

10. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Had ik ook. Een extra prik ter controle en dat was het.

Maar ik snap iets niet, ben jij bang om een bloedtransfusie te krijgen, omdat een familielid resus c heeft? Ben je zelf niet gecontroleerd aan het begin van je zwangerschap?

11. flowertje36

Nou zelf transfusie nee daar ben ik niet bang voor. Ik vraag het uit belang van haar! Haar verloskundige had het over bloedtransfusie

12. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Heb hier zojuist ook een topic over geopend, toevallig!

Ik ben zelf rhesus c negatief, moet in week 27 bloedprikken om te kijken of ik antistoffen aan maak. Verder weet ik ook eigenlijk nog niet zoveel. En idd dat de kans maar heel klein is...

13. flowertje36

Nu weet ik dus dat mijn familie lid rhesus c negatief is. Maar zei zegt dat er 15 % kans is dat de kleine het zelfde heeft. Volgens mij begrijpt zij het nu verkeerd. En haalt zij de percentage door elkaar van hoeveel vrouwen het zelf hebben.

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ze moest ook wel Rhesus c negatief zijn, want als ze positief was bestond er helemaal geen kans bestaan op antistoffen. Ongeacht wat haar kindje is.

Zoals gezegd, zolang er geen antistoffen in haar bloed zijn aangetroffen is er niets aan de hand.

15. flowertje36

Ik probeer alleen maar wat duidelijkheid te creëeren voor haar, omdat haar verloskundige het alleen maar heeft over een bloedtransfusie die ze moet ondergaan en niks verteld over eventuele goede uitkomsten! Maar bedankt

16. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    ik vind wel dat de vk ernstig in haar taak tekort schiet als ze hier niet duidelijk informatie over verschaft. Daar is een vk ook voor. Dus ik zou je kennis zsm een verhelderend gesprek bij de vk laten plannen waar ze al haar vragen kan stellen. Wellicht heeft ze ook duidelijke brochures. Succes.

17. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Is een forum wel de juiste plek om duidelijkheid te zoeken? Ik zou vertrouwen op de kundigheid van de vk en niet op die van dr google of leken op een forum, hoe leuk en lief we hier ook zijn ;) Als ze geen vertrouwen heeft in haar vk, kan ze een gesprek aangaan en als daar dan nog niets uitkomt, overstappen. Het hoeft allemaal geen drama te zijn, maar door de woorden van haar vk in twijfel te trekken, creer je zelf helaas juist onduidelijkheid en onzekerheid. Misschien heeft je nicht haar niet goed begrepen en dan is de beste aanpak om met de vk in gesprek te gaan om de eventuele risico's te bespreken. Wij kunnen op basis van een paar zinnen nooit bepalen of haar vk gelijk heeft of dat ze te negatief is of wat dan ook.

18. Wilsy

Wilsy Actief lid

9 jan 2016
    360
    0
    16
    Nederland
    Mijn rhesus is ook negatief. Indien nodig krijg je met 30 weken een spuitje zodat je geen antistoffen aanmaakt. Na de bevalling krijg je er dan nog één. Als je die spuitjes niet krijgt zou het mis kunnen gaan tijdens de bevalling. Maar dat houden ze nu goed in de gaten dmv bloedonderzoek met 27 weken dus maak je niet druk.
    Ik heb de vorige zwangerschap een injectie gehad en deze weer. Was zo gebeurd en heb nergens last van gehad.

19. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Jij bent zo te lezen rhesus D negatief. To vraagt maar rhesus C, heel wat anders.

Ik ben ook rhesus C negatief. Bij 27 weken wordt er dan nog een keer bloed geprikt om te kijken naar antistoffen. Naar rhesus C wordt pas 5 jaar ofzo gekeken. Verloskundige vertelde me bij mijn vorige zwangerschap in 2013 dat ze in de twee jaar dat ze het testten nog nooit een vrouw hadden meegemaakt die antistoffen aanmaakte. Die kans is dus heel klein (praktijk met 5 verloskundigen, behoorlijk wat zwangeren dus en ong 20% rhesus C negatief).

20. Soullady

Soullady Bekend lid

7 mei 2015
    509
    69
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben negatief. Bij 27 weken bloed geprikt. Baby was positief. Gisteren prik gehad (geen feest, maar viel echt erg mee). Na de bevalling weer een prik.

Deel Deze Pagina