Hey meiden, Ben vandaag in een behoorlijke vervelende situatie beland. Werd vanmorgen gebeld door mijn werk (in mijn vakantie ook nog notabene) of ik wilde komen werken. Door mijn zwangerschap heb ik al langer last van zware rugklachten en was me eigenlijk al aan het bedenken of ik na mijn vakantie mijn werk zou kunnen hervatten. De vraag of ik wilde komen werken was eigenlijk geen vraag maar een opdracht. Dienstopdrachten mogen wij in principe ook niet weigeren, deze worden ook alleen gegeven als er echt niemand anders te vinden is. Er wordt dan gekeken wie het langst vrij is geweest, dat was ik dus in dit geval. Uitgelegd dat ik zelf ook niet in staat was om te werken. er werd mij verteld dat dit werkweigering is en dat dit consequenties gaat hebben (in het ergste geval ontslag) nogmaals uitgelegd dat ik wegens mijn eigen rugklachten echt niet kon komen werken maar dan had ik mij maar ziek moeten melden werd mij verteld ook al heb ik vakantie. Gezegd dat ik dat dan bij deze deed maar dat was te laat volgens haar. Pfff, weet het ook even niet meer hoor. Ben altijd in de veronderstelling geweest dat je een zwangere niet mag verplichten tot overwerk/extra werk. Wist zij niets af van zei ze en mocht de uren ook compenseren dan was het geen overwerk meer volgens haar. Maar wat niet gaat, gaat niet toch? Wat denken jullie hiervan?
Wat een rare en nare situatie! Ik zou toch eens juridisch advies inwinnen, mocht dit zover gaan komen!
Als de afspraak is dat je in je vak. gebeld mag worden (wat ik persoonlijk vreemd vind, je had ook op vakantie kunnen zijn) dan denk ik dat ze verder in haar recht staat. In principe ben je als zwangere uitgezonderd van overwerk ( na je eigen werk langer doorwerken) en vaak ook voor nachtdiensten. Dat je je ziek had moeten melden.....ja..... Als je in je vakantie flinke griep ad gekregen ad je het ws ook gedaan, nu lijkt het net of je je ziekmeldt om onder het werk uit te komen en dat kan voor vervelende situaties zorgen. Ik zou informatie inwinnen bij het juridisch loket, wellicht kunnen zij je verder helpen.
Wat heb je uiteindelijk gedaan? Wij hebben ook wel eens een werkopdracht, en die mag enkel door de directeur worden gegeven. Ik vind het trouwens zeer on-collegiaal iemand in de vakantie een werkopdracht te geven.
in principe mag je niet overwerken is mij verteld door de HA (liep toen met ernstige bekkenklachten ) en moest toen me zogenaamde min uren in halen waardoor ik ineens 44 uur werkte ipv 36 en dat mocht volgens de ha niet
Hey meiden, bedankt voor jullie mening. Nee, ik ben niet gegaan. De dienst is uiteindelijk toch naar iemand anders gegaan omdat ik geweigerd heb. De consequentie hiervan hoor ik maandag van mijn eigen teammanager. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik me gewoon niet ziek heb gemeld tijdens mijn vakantie. Mensen worden wel vaker van vakantie terug gehaald bij ons wat ik altijd al belachelijk heb gevonden eigenlijk. De uren had ik mogen compenseren door ergens anders in mijn rooster uren te laten vervallen dus dan is het geen overwerk. Ik kreeg de opdracht gewoon via een collega die de opdracht weer van de dienstdoende manager had doorgekregen, vond ik ook al erg vreemd. Maar buiten dit alles heb ik er vooral een heel erg rotgevoel van.
Bij ons mogen ze je niet bellen voor een dienstopdracht wanneer je vakantie hebt. Wel naar dat je nu meteen bij je teamleider moet komen. Hopelijk valt het mee.
Bij mijn weten mag je een dienst opdracht niet weigeren. Je was niet ziek gemeld en staat verder los van je zwangerschap. Ik vind het niet netjes dat ze in de vakantie bellen, maar de nood zal hoog zijn geweest. Bij ons op de afdeling wordt dat ook wel eens gedaan....maar alleen als het echt niet anders kan.
Benieuwd hoe het afloopt. Ik zelf zat al in de ziektewet maar kreeg een oproep voor een afspraak m.b.t. re-integratie. Ik ben in geen staat om te re-integreren of naar afspraken te gaan en nu geven ze aan dat ze mijn loon stop gaan zetten (ook wegens 'werkweigering' dus).
uiteindelijk ben je als zwangere beschermt tegen ontslag. Zit je in de ziektewet en wordt je opgeroep voor re-integratiegesprekken onderzoeken e.d. dan moet je wel komen. Deze gesprekken gaan er juist over hoe je weer eventueel zou kunnen terugkeren en wat je wel en niet kan. Verstandig is dus om altijd te gaan, anders mag een werkgever dreigen met loonstop. Echter hier kun je tegen in beroep gaan.
Als zwangere beschermd....maar dit gaat niet om haar zwanger zijn maar om weigeren van werk terwijl ze opdracht krijgt. Bij ns kan het ook voorkomen maar dan is er echt vanalles uit de kast gehaald van te voren. Hoop dat het maandag allemaal meevalt.
Inderdaad, het gaat om het feit dat ik een werkopdracht heb geweigerd. Waarom ik die heb gekregen en niet een collega is mij nog steeds niet duidelijk want in principe heb ik gewoon vakantie. Mijn collega's die eerder gebeld waren hadden nee gezegd en zo kwam de opdracht bij mij terecht. Als ik had gekund was ook echt gewoon gaan werken want alles beter dan dit gedoe zeg! Maar kan nu echt niet uit de voeten door vreselijke pijn in mijn rug en veel harde buiken/steken. had volgens mijn eigen rooster volgend weekend weer aan de slag gemoeten en was in de hoop dat het tegen die tijd wel weer beter zou gaan. Heb er niet eens aan gedacht om me ziek te melden. Had het maar beter gewoon wel kunnen doen..
Wat dan wel raar is...collega's mogen nee zeggen...jij niet omdat jij het langste vrij had vanwege een vakantie Dat is wel een hele rare situatie m.i. Lijkt mij dat daar eens een goed gesprek over moet volgen, want deze manier van handelen is alles behalve correct. Trouwens...een directe collega hoort m.i. ook niet met een dergelijke opdracht te bellen, dat hoort een leidinggevende te doen (of diens vervanger in het weekend).
Pfff, wat een gedoe zeg. Ik zou bijna willen vragen: waar werk je? Klinkt bijna letterlijk als mijn vorige werk.... ben blij dat ik daar weg ben. Sterkte...
Inderdaad Kattekit, zo denk ik er inmiddels ook over. Moet vanmiddag op gesprek komen.. ben benieuwd! Mausi, ik werk in de gehandicaptenzorg.
Hoe is het gesprek gegaan? Ik werkte hiervoor in de GGZ, maar pffff, daar kon het ook zoooo moeizaam gaan. Dat je 's avonds om 22:00 uur nog ff te horen kreeg dat je een vroege dienst had de volgende dag ipv een late... kan me er nog boos over maken.
Nou heb het gesprek achter de rug. Hij doet er verder niks mee maar alleen omdat ik zwanger ben en hij mijn situatie kent, zei hij. In elk ander geval had hij een berisping in mijn dossier gezet. Hij vond nog steeds dat ik gewoon had moeten komen. Ik had de cliënten desnoods de hele dag in hun 'pisbroek' mogen laten rondlopen, als ik niet in staat was geweest om te werken. Zo zei hij het gewoon echt!! Belachelijk!! Maar goed, zo wordt er tegenwoordig dus gedacht..
ik was dus mooi hoger op gegaan met die opmerking van hem. Dat is geen team leider die het beste wil maar iemand die het alleen maar opgelost wilde zien op welke manier dan ook. Had hij zelf ook op de groep kunnen gaan staan toch... Werk zelf ook in de gehandicapten zorg dus weet hoe zwaar het kan zijn. Zat er zelf ook even door heen maar ik word gelukkig goed geholpen door mijn team