Misselijk, maar HA wil niets geven

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lutje, 20 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Sterkte meid, ik weet wat het is... Als ik jou was, zou ik even de huisarts bellen of je er niet 2 op een dag mag. Ik nam er 's morgens om 5 uur heen (bleef dan gewoon in bed liggen) en die was dan ingewerkt zodra ik uit bed ging. En dan tussen de middag nog een.

Voor de rest hielp eigenlijk niks, alleen zo rustig mogelijk aan doen. Niets plannen, lekker uitslapen (pas uit bed komen als jij voelt dat je er klaar voor bent) en optijd weer naar bed. En vooral eten waar jij trek in hebt! Al eet je een paar weken alleen maar chocola (bij wijze van spreken), krijg je tenminste wat binnen en is de kans een stuk groter dat je het ook binnen houdt! Alles wat je binnenkrijgt is mooi meegenomen :)

2. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Twee op een dag is geen optie, probleem is namelijk dat ze niet goed genoeg werken bij mij. Zodra ze uitgewekt zijn moet ik juist spugen. Zelfs het eten waar ik zin in heb krijg ik niet naar binnen helaas. Ik moet me dwingen iets te eten. Als ik maar kob lezen of tv kijken, dan had ik tenminste afleiding! Gelukkig heb ik een hele lieve vriend (die zich heeeeel veel zorgen maakt). Hij doet alles in huis nu ik me er te beroerd door voel.

Doordat ik alleen nog zo vroeg ben hebben we het alleen de schoonouders verteld en nu mis ik heel erg het contact met vriendinnen. Maar ja, we willen het pas aan hen vertellen als we zeker weten dat alles goed gaat...

3. beagle78

beagle78 Bekend lid

7 feb 2008
    720
    1
    0
    #23 beagle78, 25 nov 2010
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
    meid ik herken het helemaal. Ik was ook ZO ziek de hele dag. En dan had ik ook nog een 2 jarige rondlopen waar ik voor moest zorgen. Ik kan gerust zeggen dat ik er zelfs een beetje depressief van was.Vanaf de 13e week ging het beter en nu begin ik me echt weer fitter te voelen.Ik ben wel 5 kilo lichter maar dat komt er wel weer bij.

Bedenk steeds dat het tijdelijk is..het gaat voorbij. Neem je rust en probeer toch te blijven eten. Probeer er ook niet teveel aandacht aan te geven want wat je aandacht geeft wordt groter dat is echt waar. Focus dus op andere dingen,hoe moeilijk het ook is.

Drinken is belangrijk...neem ander ors of aquarius ofzo om je vochtgehalte op peil te houden.Dat eten dat komt wel weer ook al voel je je nu alsof je nooit meer kunt eten.

Het komt goed...het is echt een kwestie van de moed er in houden en wachten tot het voorbij is.

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

Naar is dat toch, dat misselijk zijn. Ik had het bij mijn dochter ook zo erg, van week 8 t/m 10. Kon niets binnenhouden, het enige was water en cream crackers! Ik had op een gegeven moment ook pillen gekregen van de dokter, weet alleen echt niet meer hoe die dingen heten. Maar duizelig dat ik daarvan werd! Bleh.

Dat je moe bent en geen puf meer hebt voor dingen, is niet zo gek, je hebt gewoon totaal geen energie meer, want er komt niets binnen. Doe je goed lekker bedrust houden. Laat maar even goed voor je zorgen! Bij mij was dus die hele neutrale crackers het enige wat ik binnenhield.

(troostje voor evt volgende zwangerschap, deze zwangerschap dus helemaal niet misselijk geweest! Gewoon geen 1 keer)

5. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Dank jullie wel! En ik ben blij dat ik alleen een kat heb die om aandacht vraagt. Ik heb respect voor je dat je zoiets kan doen terwijl je al een kleine hebt rondlopen! Mijn mantra gedurende dag is ook dat het hoe dan ook over gaat. Maar soms zakt de moed je heel ver in de schoenen. Het helpt bij mij ook niet dat ik 1,5 jaar geleden ook constant zo ontzettend misselijk was. Toen kon de arts maar niet vinden wat het was. Ben echt maanden ziek geweest en bijna 15 kilo af gevallen!! Uiteindelijk bleek het een maag bacterie te zijn en sinds een paar maanden was mijn maag eindelijk weer sterk genoeg dat ik alles kon eten wat ik wilde. En nou komt dit er weer bovenop. Met pijn heb ik weinig moeite, maar misselijk en kokhalzen? Brrr! Ik kan op tv niet eens zien dat iemand spuugt zonder zelf te moeten. Zoals nu is voor mij dan ook afschuwelijk. Maar, idd het gast over!

In ieder geval fijn dat ik hier mijn gal kan en mag spugen ( :) )

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hi, fijn dat je uiteindelijk toch medicijnen hebt gekregen! Jammer dat ze niet goed helpen. Welke heb je?
    Las in het begin nog iets over dat je voorzichtig moet zijn met medicijnen omdat ze bij de baby komen etc. Tuurlijk moet je ze niet voor niets nemen, maar emesafene is veilig bevonden om in de zwangerschap te gebruiken. Het geeft geen risico voor het kind. Primperan wordt nog minder lang gebruikt in de zwangerschap, maar uit dierproeven blijkt geen schadelijkheid voor de baby en ook uit ervaringen blijkt geen schadelijkheid!

Het is met zwangerschapsmisselijkheid ook zaak het niet te lang aan te kijken omdat je dan in een vicieuze cirkel terecht kan komen (door het overgeven beschadig je je maag en slokdarm en daardoor ben je weer gevoeliger voor overgeven), medicijnen veel minder goed werken en je vaker aanvullende behandeling nodig hebt.

Maak je nu ook niet te druk om gezonde voeding oid, het is belangrijker dat je voedingsstoffen binnenkrijgt. Dan kun je beter iets eten wat je bevalt dan iets eten wat je tegenstaat en er weer uit komt. Aquarius is idd ook een goeie om te drinken, verder kun je ook modifast proberen (klinkt stom I know, maar er zitten veel voedingsstoffen in en het drinkt vaak makkelijk weg). Wat vaak ook beter gaat is koud eten en drinken. Dat geeft minder geur af en zorgt dus minder voor een braakprikkel.

Anyway, weet dat je niet alleen staat! Misselijkheid in deze vorm is echt heel naar. Zal je nog 2 sites sturen waar je misschien iets aan hebt. En je kunt evt nog kijken in dit topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/148765-hyperemesis-gravidarum-154.html

heel veel sterkte!

7. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Ik had je websites al gevonden! En het was Emesafene dat ik had gekregen, maar daar werd ik zo ontzettend slaperig van en zodra het uitgewerkt was werd ik nog zieker. Bovendien werd de misselijkheid niet minder. Ik moest alleen minder kokhalzen.

Ik geef gelukkig niet meer over, daar ben ik al heel blij mee. Wel vind ik het vervelend dat overal (of bijna overal) op internet staat dat je pas ziek bent als je HG hebt. Dat je anders je alleen maar aan het aanstellen bent ofzo. Ik heb me ziek moeten melden op werk (en het mijn baas dus al te vroeg moeten vertellen) omdat ik op dit moment absoluut niet in staat ben te werken! Maar zowel hij als de huisarts reageren er ontzettend luchtig op. Oh, je bent alleen maar misselijk? Ik kan gelukkig weer minimaal eten en drinken, maar ben wel al 4 kilo kwijt in minder dan een week. Wat op zich niet erg is, maar in 5 dagen, 4 kilo is zelfs mij irts te snel :)

Aquarius is wel een goede. Zal vriendlief maar vragen van elke smaak eentje mee te nemen... Geen idee welke ik momenteel lekker vind :)

8. emje

emje Niet meer actief

hoi, ik ken het gevoel. heb vanaf de 6 weken tot 16 weken meerdere malen moeten overgeven en kon ook echt niks eten. ben toen ook zoveel afgevallen. ik kreeg toen ook die medicijnen en ik nam 2x per dag een pilletje. dat hielp wel iets maar niet echt veel. wat bij mij wel hielp tegen het moe zijn en ook wel tegen de misselijkheid is dextro. ik zorgde dat ik dat altijd bij de hand had.

veel sterkte!

9. Konijn

Konijn Niet meer actief

Ik heb ook emesafene, 2x per dag ('s avonds na het eten en 's morgens bij het opstaan). In eerste instantie hielp het matig (toen had ik nog zetpillen trouwens): het haalde een klein beetje de scherpte van de misselijkheid af en ik kon een heel klein beetje meer eten/drinken verdragen en moest ook nog overgeven. Na een paar dagen ging het echter beter werken (toen ik overging op gewone tabletten). Nu heb ik alleen nog een sluimerend misselijk gevoel en weinig eetlust. Maar dat is al zo'n groot verschil!

Overigens ook flink wat kilo's kwijt (nou had ik nog wat te veel) en door niet/weinig eten ook black-outs, maar dat zal zichzelf vanzelf wel herstellen.

Hoop voor je dat er iets is wat wel echt helpt!

Groetjes,

Esther

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Mooi dat je ze gevonden had!
    Ik ben zelf van mening dat zwangerschapsmisselijkheid een soort schaal is die begint bij een licht misselijk gevoel en eindigt bij ernstige HG. Daar tussenin ligt een varieteit aan symptomen en niemand weet precies waar HG begint en waar normale zwangerschapsmisselijkheid eindigt. Als je er last van hebt, als het je normale leven beinvloed en je kunt niet meer werken dan is dat niet normaal en moet je er iets mee doen. Als je een dag niets drinkt dan kun je al aan het uitdrogen zijn, vooral als je ook overgeeft. Je moet dus altijd voorzichtig zijn met misselijkheid. Kan er ook nooit zo goed tegen als mensen zeggen: het hoort erbij... :) Misschien is dat wel zo, maar het kan knap vervelend zijn!

Heb je echt ergens een site gevonden die zegt dat je je aanstelt als je zegt ziek te zijn van zwangerschapsmisselijkheid? Misschien kun je me de link sturen, dan kan ik een mail sturen oid.

Sterkte!

11. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Goed werkend geheugen gaat niet lukken wanneer je weinig eet en drinkt ;) Heb bovendien zoveel sites bezocht toen ik me iets redelijker voelde! Mocht ik echter bedenken welke dat was, dan laat ik her je zeker weten!

12. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Je hebt het ook als zetpillen, als slikken niet helpt.
    Bij 1 pil dacht ik dat het helemaal niet werkte.
    Toen ik er 2 per dag mocht, was er wel verschil.
    Ging van 10-15 x per dag terug naar 6-8 x per dag. Een heel verschil dus. Blijf overleggen met je huisarts.

13. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Het slikken was geen probleem. Meer mijn reactie zodra het uitgewerkt was. Stond minutenlang kokhalzend boven het toilet en voelde me vervolgens nog beroerder! Zit er dus niet echt op te wachten om twee per dag uit te proberen.

14. leyshena

leyshena Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.959
    0
    0
    helpende niveau 2 in opleiding
    midden nederland
    ik ben ook ruim 4 mnd vreselijk misselijk geweest
    ben niks aangekomen de eerste periode
    bij de apotheek is er wl iets verkrijgbaar maar weet niet hoe het heet

ik zelf heb niks gebruikt...
    nu vanaf 37 wk is het weer begonnen...

15. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

bij Emma ben ik ook heel misselijk geweest en dat was helaas na 8 weken echt niet over. Ik heb emesafene gekregen toen en dat hielp goed,. Het kan geen kwaad voor het kind.

Nu ben ik weer heel erg misselijk en daarbij zo overmoe. Ik heb een kleine rondlopen en heb emesafene gevraagd weer. Die slik ik nu dus weer.
    Ik zou anders een andere ha vragen hoor! je vragat het toch niet voor niks?

16. Marije1981

Marije1981 Actief lid

21 jun 2008
    105
    0
    0
    Fotograaf - Fine art en trouwfotografie
    Zwolle
    Ik ben het met Ellen eens,

misschien kun je het anders via de verloskundige proberen?

Ik ben sinds week 7 misselijk, nu gaat het wel een stuk beter maar dat het na 8 weken over is lijkt me sterk, het hangt samen met de stijging van HCG en dat blijft stijgen tot week 10.

Een lege maag maakte het bij mij erger.. succes meid ik weet hoe je je voelt

17. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    Ik geef morgen de ha nog een kans, doet die weer niets dan bel ik de vk maar. Denk dat hun advies echter blijft dat ik meer moet drinken en dat probeer ik al!

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ben je trouwens wel al getest op ketonen? Als je een tijd weinig eet en drinkt is dat wel verstandig. Dat kan de vk ook doen.
    En tuurlijk moet je meer drinken, maar dat is juist het probleem met de misselijkheid. Dat is heel moeilijk.
    Heb je trouwens al waterijsjes geprobeerd? Of fruit? Daar zit ook water in!

19. Lutje

Lutje Fanatiek lid

1 sep 2010
    3.169
    0
    0
    Levensgenieter
    Drenthe
    @Rosao Zowel waterijsjes als fruit al geprobeerd. Verder dan vijf druiven en een ijsje kom ik niet. En dat ijsje was maar 1 x afgelopen dagen. Ik hou niet meer van zoet, maar ook niet van citrus. Zelfs waterijsje was al te zoet! Hopelijk gaat de ha iig mijn waarden controleren. Zo niet, dan maar de vk bellen en anders wachten tot het weekend en de eerste hulp binnenvallen (ook al zie ik mezelf momenteel niet in een bewegende auto zitten). Ik hoop gewoon dat de ha het morgen eindelijk serieus gaat nemen!

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je zou het ook met melk kunnen proberen (dus ijsklontjes van maken) of met gewone ijsklontjes. Gewoon dingen blijven proberen. Als je zoet niet lekker vindt, kun je ook bijv bouillon proberen te drinken.
    Als de ha je niet serieus neemt morgen, zou ik meteen de vk bellen hoor! En als het in het weekend niet meer gaat ook de vk bellen. Zij kan je evt direct naar een gyn sturen zonder dat je naar de eerste hulp moet. Is vaak veel sneller en fijner.

Deel Deze Pagina