Kom er niet meer uit.

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sjanniee, 19 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hey dames.

Even een vraagje............

Tijdens de GTT bleek mijn waarde 8.9 te zijn. Te hoog dus, helaas.
    Gisteren bij de Internist geweest, en vanuit daar naar de Diabetesverpleegkundige, want moet 2x per week een dagcurve bij gaan houden.
    Gisteren ochtend 2 uur na het ontbijt was de waarde 5.3
    Na de lunch was hij 6.7, en na de avondmaaltijd was hij 7.6
    Ik heb een verpleegkundige achtergrond, en mij is altijd geleerd dat
    een waarde anderhalf uur na het eten onder de 7.8 moet zitten.
    Vandaag dus weer geprikt. Nuchter 5.5, na het ontbijt 6.7 en na de lunch 7.6
    Naar mijn weten, en naar wat ik geleerd heb, is dit goed.
    Alleen nu zegt de diabetesverpleegkundige weer dat de waardes anderhalf uur na de maaltijd ONDER de 7 moeten zitten.
    Maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn waarden, in NIET zwanger toestand, na de maaltijd altijd tussen de 6.7 en 7.6 is.
    Nu ben ik 24 weken zwanger, en de waarden zijn eigenlijk hetzelfde als op het moment dat ik niet zwanger bent.
    Ben ik nu zo gek, of hoe zit dat ??? Moeten waarden echt na de maaltijd onder de 7 zitten, of gewoon onder de 7.8 ??
    Ik kom er niet meer uit pffffffffff. :(

2. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij moeten de waardes ook 1,5 na het eten onder de 7 zitten.
    Als je die waarde niet zwanger hebt is dat acceptabeler dan zwanger . Dan is de grens wat lager.

3. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Oh oké, duidelijk.
    Maar vrees dat ze de waarde bij mij never nooit onder de 7 gaan krijgen.
    Ivm gezondheidsredenen qua alvleesklier.
    Bij de zwangerschap van mijn dochtertje ook altijd waardes van 6.7 aan 7.6 gehad na de maaltijd, en daar is nooit wat van gezegd, en nu ineens wel pffffffff. Lastig hoor.
    Maar bedankt voor je reactie !!

4. Bumbaaa

Bumbaaa Fanatiek lid

24 mei 2012
    2.188
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mss zijn ze extra streng omdat je zwanger bent van een tweeling ?
    Spuit je insuline ? Of heeft dat geen effect voor jou?

5. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0

Ik spuit geen insuline, moest het eerst onder de 7 zien te krijgen met een dieet. Dus de koolhydraten verdelen over de dag, zeg maar.
    Zou kunnen dat ze wat strenger zijn omdat ik een tweeling verwacht.
    Maar heb net na het ontbijt 6.5 geprikt :D
    dus dat is weer goed.
    Moet er wel bij zeggen dat ik na het ontbijt een glas water leeg heb gedronken, wat ik normaal niet doe. Dus misschien heeft dat invloed er op gehad.
    Gisteren best een flinke koolhydraat rijke avondmaaltijd op, en ondanks dat toch 7.3 geprikt, vind dat zelf netjes. Gezien mijn alvleesklier problemen.
    Nou ja, we zullen zien wat de DBVP een vrijdag te zeggen heeft.

6. woezelenpip

woezelenpip Actief lid

12 jun 2011
    220
    0
    16
    Drenthe
    Ik moet een uur na de maaltijd onder 7.8 zitten..

7. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    ja precies dit dus.
    Mij is inderdaad altijd geleerd dat je onder de 7.8 moet zitten na de maaltijd.
    Heb net even met een vriendin gebeld, zij verwacht nu voor de 2e keer een tweeling, en zij mag ook prikken TOT 7.8 na de maaltijd.
    Ben ik dan zo'n uitzondering, of wat ?? :(:(:(:(:(:(

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik moet ook een curve bij gaan houden en hier moet ik voor de maaltijd onder de 100 zitten en 1 uur na de maaltijd onder de 140 (is vast een andere telling). Maar hier hebben ze mij verteld dat het juist normaal is dat je bloedsuikerspiegel stijgt bij zwangerschap (licht) en mogen de waardes iets hoger zijn.

9. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Het is zo raar dat alles en iedereen maar tussen het gemiddelde moet zitten altijd... Die van mij is constant te laag, keldert als een gek naar beneden na 30 minuten na de maaltijd (5 voor de maaltijd, direct na de maaltijd 5,4, half uur na de maaltijd 3,1) Ik moest me ook aan allerlei eetprogramma's houden, niks hielp, maar blijkbaar werkt mijn lichaam zo... En het is nu ook niet anders tijdens mijn zwangerschap..
    7,8 is nog niet schrikbarend hoog ofzo, maar misschien gaat die van jou langzamer naar beneden? (Tegenovergestelde van wat ik heb dus?)

Ik was er vrij snel klaar mee, omdat ik me gewoon goed voel en ja soms even duizelig maar goed...

Kan je niet aan de DV vragen waarom ze de waarden van 7,0 hanteren bij jou?

10. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Vandaag heb ik de gehele dag tussen de 6.3 en 6.5 gehad na de maaltijden, dus perfect.
    Ik heb aan de DV al gevraagd waarom het onder de 7 moet zijn, maar krijg dan als antwoordt dat onder de 7 een veilige waarde is voor een zwangerschap, ongeacht of je nu 1 kindje of 2 kindjes draagt.
    Vind het maar raar hoor.
    Wat mij opvalt is dat als ik iets meer drink op een dag, mijn waardes veel lager zijn na het eten, dan op dagen dat ik iets minder drink.
    Dus als ik op 1.5 liter per dag zit, dan is mijn waarde perfect, maar zit ik op 1 liter, dan is hij wat hoger. Dus ik drink voortaan wel wat meer haha.

11. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Haha ja groot gelijk! Dat maar doen om zo mooie waardes te krijgen toch? Succes in elk geval en hopelijk blijft het zo als je wat meer drinkt :)!

Deel Deze Pagina