Hallo, Ik heb vorige week de suikertest gedaan. Nuchter was mijn waarde 4.9 en na twee uur was mijn waarde 8. Ik moest de test doen omdat het kindje volgens de bovenste groeicurve groeit, maar het gaat netjes in zijn eigen lijn. Na de laatste groei echo ( 28 weken) hoefde ik ook niet weer te komen in het ziekenhuis. Het vruchtwater en mijn buik zijn verder normaal en iedereen gaf aan dat ze er niet van uit gingen dat ik het had. Dus valt me wel rauw op mijn dak en maak me zorgen, ben inmiddels 31 weken zwanger. Is dit heel erg verhoogd en wat zijn hier de gevolgen van? Moet je kindje in het ziekenhuis blijven na de bevalling?Mag je nog bij je verloskundige blijven? Is de kans groot dat dit met een dieet onder controle te krijgen is? Heb nog geen gesprek gehad namelijk. Is er een grote kans om diabetes type 2 te ontwikkelen? Alvast bedankt voor je reactie.
Goedenavond, De tweede waarde van de suikertest is maar licht verhoogd. Vaak is zo'n lichte vorm van zwangerschapssuiker goed te behandelen met een dieet en mag je soms onder controle blijven bij de verloskundige. Indien het niet lukt om de zwangerschapssuiker onder controle te krijgen, kom je onder controle bij de gynaecoloog en moet je in het ziekenhuis bevallen. Na de bevalling wordt bij de baby een aantal keer een bloedsuikercontrole gedaan en moet je na de bevalling vaak 24 uur in het ziekenhuis blijven. Indien met jou en de baby dan alles goed is, mogen jullie weer naar huis. De kans dat je diabetes type 2 ontwikkelt op latere leeftijd is iets verhoogd als je in de zwangerschap last hebt gehad van zwangerschapssuiker. Ik hoop dat dit wat meer verduidelijking geeft en anders hoor ik het graag. Veel succes toegewenst! Groetjes Monique
Hallo, Inmiddels ben ik dagcurves aan het bijhouden maar zelfs met mijn eigen eetpatroon heb ik geen waardes boven de 7.8. En eet dan wel af en toe chips of snoep.. Nu heb ik mijn babyshower gehad en daar heb ik er helemaal niet om gedacht maar de volgende dag was mijn nuchtere waarde wel hoger dan eerder maar na het ontbijt netjes 5.5 en na de lunch ook 5.5.. Ik was eerst vergeten om mijn handen te wassen en had toen nuchter 5.4. Vervolgens nogmaals geprikt nadat ik mijn handen had gewassen en toen 5.2. Is dit heel erg om 1 zo'n nuchtere waarde te hebben? Nu mag j nuchter tot 5.3..Als ik zelf bedenk wat ik allemaal heb gegeten lijkt het me logisch dat je wat hoger zit. Maar maak me toch beetje zorgen..is het niet zo als ik echt zwangerschapsdiabetis heb, deze week hogere waardes had moeten hebben? Alvast bedankt..
Goedenavond, Je suikers zijn maar licht gestoord. 1 keer een nuchtere waarde, die net er boven ligt kan niet zo'n veel kwaad. Soms kan je ook een lichte vorm van zwangerschapssuiker hebben en dit is goed te reguleren met een dieet. Ben je al op gesprek geweest inmiddels? En zo ja, wat hebben ze jouw vertelt met betrekking tot je suikers? Ik ben benieuwd! Groetjes Monique
Ik heb dinsdag gesprek bij de internist. Maar nadat ik mijn handen had gewassen was de waarde wel weer onder de 5.3. En dat is goed toch? Dan valt het toch binnen de norm? Ze hebben nu alleen gezegd 4x per dag prikken en 3 dagen bijhouden wat je eet. Ik hoefde mijn eetpatroon ook nog niet aanpassen en ik zit netjes onder de 7.2 een uur na de maaltijden, meestal onder de 7. Zij gaven aan dat je onder de 7.8 moest zitten.Ik hoef ook pas over twee week weer naar de diabetesverpleegkundige en dan voor het eerst naar de dietist..verder is er weinig gezegd. daarom vroeg ik me ook af of die 5.4 voor het handen wassen dan ook kwaad kon of gewoon niet geldt omdat je wel eerst je handen moet wassen.. Bedankt voor je reactie
Eigenlijk geldt die waarde inderdaad niet. Belangrijk is altijd je handen te wassen voor het prikken. Er kan zijn dat er ongemerkt wat eten aan je vingers zit en dit kan, zoals bij jou is gebeurd, een vertekend beeld geven. Tot nu toe zijn je suikers prachtig zonder dieet, dus ik ben benieuwd wat de internist je gaat adviseren. Fijn dat de suikers tot nu toe zo goed zijn. Succes! Groetjes Monique
Ben zelf ook erg benieuwd maar eigenlijk is er dan geen verandering nodig toch? Als mijn waardes gewoon netjes zijn..
Goedemorgen, als de waardes goed zijn, dan verwacht je inderdaad dat er geen verandering nodig is. Succes bij de internist vandaag! Groetjes Monique
Hallo, Ik heb nog even een vraagje. Mijn waardes zijn eigenlijk steeds mooi en mag ook minder prikken. Tot nu toe geen uitschieters.. Vanmiddag dacht ik na een zware lunch zal eens prikken. Alleen was het erg warm en was ik erg aan het zweten . Ik had toen 8.2. Schrok hier wel van, is dit erg? Ik heb 12 minuten later nogmaals geprikt nadat ik mijn handen goed had gewassen en echt droog waren. Toen was de waarde 7.4. Dus wel weer netjes en snel gezakt. Het kan zijn dat ik ook net te vroeg heb geprikt na de maaltijd. Maar is dit iets me om me zorgen over te maken, ook al was de waarde snel er na weer goed? En ik verder ook geen verhoogde waardes heb. Alvast bedankt.
Goedenavond, Nee hoor, hier hoef jij je echt geen zorgen over te maken. Het is maar de vraag of de eerste waarde goed was, wat jezelf ook al aangaf. Ik zou je aanraden van de tweede waarde uit te gaan. Toen had je ook goed je handen gewassen! Dus geen reden tot zorg. Je doet het hartstikke goed. Groetjes Monique