miskraam

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door lianne, 23 nov 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    Heeft er iemand ervaring met buitenbaaarmoederlijke zwangerschap in de zesde week.
    Ik moet morgen naar de gynecoloog omdat het vruchtje ws in mijn rechtereileider is ingenesteld.
    Voel me vreselijk zwanger met allerlei zwangerschapskwalen, maar ook pijn in mijn buik uitlopend naar rechts.
    Herkent iemand dit??
     
  2. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    ja heb het begin deze maand gehad!! was 7 en halve week heen. (had 300cc aan bloed in mn buikholte) ik had het in mn linker eileider. deze hebben ze met een kijkoperatie verwijdert. Als hij bij jou niet geknapt is maken ze er een sneetje zodat de eileider gespaart blijft. je gaat geheel onder narcose. voor de rest zag het er goed uit. als ik weer zwanger wordt moet ik gelijk weer naar het ziekenhuis om bloed te prikken en inwendig echo om te kijken of het niet weer mis is.
     
  3. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    Dank je voor je reaktie,
    De gynacoloog zag niets accuuts in mijn buik, er is nu bloed geprikt(hcg) krijg ik morgen de uitslag van, dan wordt er een nieuw plan gemaakt wat te doen..
    Ik moet wel bij de minste verandering of duizeling direct contact opnemen met het ziekenhuis.
    Ben benieuwd hoe nu verder.
     
  4. ElviraR

    ElviraR VIP lid

    28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Kunnen ze die vrucht niet in de baarmoeder plaatsen?
     
  5. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    kan dat elvira???
     
  6. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    nee! dat kan niet!
     
  7. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    als je hcg morgen is vermeerderd heb je de kans dat je medicijnen krijgt
     
  8. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    En wat doen die medicijnen dan :oops:
     
  9. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    dat het vruchtje oplost. sorry voor mn grofheid. je kunt dit ook lezen in buitenbaarmoederlijke zwangerschap volgens mij onder de topic miskraam. als het in je eileider zit. ? ik weet niet of dit in haar geval hetzelfde is maar waarschijnlijk wel.
     
  10. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
    lees maar eens door misschien heb je er wat aan.


    Diagnose
    De praktijk leert dat het moeilijk is een EUG vast te stellen. Vaak wordt in de eerste instantie gedacht aan een miskraam, mola-zwangerschap (=een 'druiventros'zwangerschap waarbij het vruchtje verloren is) of een blinde darmontsteking waardoor veel vrouwen toch in de acute vorm terechtkomen. Dat komt ook omdat niet alle EUG's hetzelfde verlopen. Ze geven soms wat vage klachten waardoor medici op het verkeerde spoor worden gebracht.
    Wordt er gedacht aan een EUG dan kan dat aan de hand van de volgende onderzoeken vastgesteld worden:

    Inspectie van de buik: gezwollen en/of pijnlijk? Druk en loslaatpijn? (Teveel druk op een EUG in de eileider kan die doen barsten!).

    Zwangerschapstest uit urine of bloed.

    Inwendig gynaecologisch onderzoek kan pijn aan één kant van de baarmoeder veroorzaken. Tijdens dit onderzoek kan ook slingerpijn optreden bij het heen en weer bewegen van de baarmoedermond. Er is dan een duidelijk verschil in pijn tussen linker en rechter eileider/eierstok. Deze slingerpijn ontbreekt bij een dreigende miskraam.

    Het bloed onderzoeken op aanwezigheid van HCG (humaan chorion gonadotrofine hormoon) Dit is een zwangerschapsreactie in het bloed waardoor een zwangerschap wordt aangetoond. Door het herhaaldelijk prikken van het HCG kan men aan het dalen of het stijgen van de waarde zien of het vruchtje nog vitaal is of niet. De hoogte van de waarde van het HCG kan een indicatie geven over de grootte van het vruchtje. Bij een EUG stijgt het HCG vaak minder snel dan bij een gewone zwangerschap. Als de EUG eindigt in een spontane abortus worden ook lage waarden gemeten. Maar er kan ook een normale HCG waarde gemeten worden bij een EUG. De HCG-waarde geeft niet per definitie de diagnose EUG.

    Door middel van vaginale echoscopie kan gezien worden of een zwangerschap wel of niet in de baarmoeder zit. Daarnaast kan er vrij vocht in de Douglas-holte gezien worden. Vaak kunnen echobeelden rondom de eileiders een verdenking voor een EUG geven.

    Aanvullend laboratoriumonderzoek wordt uitgevoerd om een bloedarmoede op te sporen. Deze bloedarmoede ontstaat vaak door bloedverlies.

    Door middel van laparoscopie (een kijkoperatie in de buik), kan achterhaald worden of er zich een zwangerschap buiten de baarmoeder bevindt.

    Behandeling
    Momenteel zijn er vier behandelingsmethoden die worden toegepast bij de behandeling van een EUG.

    a. Een afwachtende (expectatieve) behandelingsmethode.
    Dit is mogelijk bij:

    geen of minimale klachten

    dalende HCG-waarden

    een EUG die op echografiebeelden kleiner dan 4 cm in diameter is,

    geen waarneembare foetale hartactie.

    geen symptomen van inwendige buikprikkeling.

    b. Injectie(s) met Methotrexaat
    Methotrexaat behoort tot de cytostatica en wordt gebruikt als:

    de eileider niet gescheurd is

    er geen bloedingen opgetreden zijn

    het vruchtje nog geen hartactie vertoont

    Een kuur met methotrexaat zal het vruchtje afbreken, omdat het (evenals kankercellen) sneldelende cellen zijn. Het vruchtje wordt dan afgevoerd via de baarmoeder. Het middel heeft weinig bijwerkingen en geen nadelige gevolgen voor de vruchtbaarheid en eventuele latere zwangerschappen. Wel mag de vrouw 3-6 maanden na de laatste injectie (er kunnen meerdere injecties gegeven worden, afhankelijk van de hoogte van het HCG), niet zwanger worden, zodat zeker is dat het middel de vrucht tijdens de zwangerschap niet nadelig beïnvloedt. Methotrexaat wordt ook als chemokuur bij kanker gebruikt.

    c. Een laparoscopie (laparo= buik,scopie= kijken)
    Hierbij wordt via een dunne naald koolzuurgas in de buikholte ingebracht. Zo ontstaat ruimte in de buik om de verschillende organen te zien. Meestal gebeurt dit via een sneetje onder de navel. Als men vermoedt dat er verklevingen bestaan, brengt men soms de naald op een andere plaats in, bv. onder de ribbenboog. Daarna wordt de laparoscoop (kijkbuis) ingebracht en aangesloten op een videocamera. Het operatiegebied kan nu op de monitor gezien worden. Ook op een paar andere plaatsen, zoals net boven het schaambeen en de zijkanten van de onderbuik, worden nog sneetjes gemaakt (drie van één cm en één van ong.drie cm) waardoorheen de operatie-instrumenten worden ingebracht. Via de schede en baarmoederhals kan een staafje in de baarmoederholte worden gebracht om deze tijdens de operatie te bewegen. Een EUG kan door deze ingreep, als deze groot genoeg is, herkend en verwijderd worden.

    Indicaties voor een laparoscopie bij een verdenking van een EUG zijn:
    signalen van buikvliesprikkeling die los staan van HCG-waarden,

    opeenvolgende HCG-waardebepalingen met stijgende concentraties

    echografiebeelden waarop een EUG te zien is die groter dan 4 cm in diameter is,

    echografiebeelden van een EUG met positieve hartactie.

    Een laparoscopie is vaak in eerste instantie om een diagnose te kunnen stellen. Als er een EUG aangetroffen wordt, kan er, afhankelijk van de grootte en de plaats van de EUG, een laparoscopisch-chirurgische ingreep toegepast worden. De gynaecoloog kan de eileider, indien de EUG zich daarin bevindt, sparen of verwijderen. Deze keuze maakt de gynaecoloog op basis van de plaats van de EUG, een eventuele beschadiging van de eileider, een kinderwens en de toestand van de andere eileider.
     
  11. diana1982

    diana1982 Actief lid

    25 okt 2005
    425
    0
    0
    nabij zwolle
  12. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    DIANA DANK JE VOOR JE UITGEBREIDE INORMATIE.
    OM DRIE UUR KRIJG IK UITSLAG VAN DE GYNACOLOOG, DUS NOG EVENTJES AFWACHTEN.
    IK LAAT NOG HOREN HOE HET VERDER VERLOOPT.
    EMOTIONEEL GAAT HET GOED MET ME.
    IK HEB VANAF HET BEGIN GEVOELD DAT DEZE ZWANGERSCHAP NIET GOED WAS, DUS ER GAAT OOK GEEN BLIJ GEVOEL VERLOREN.
    HET IS EEN BEVESTIGING VAN MIJN GEVOEL.
    MISSCHIEN KOMT HET VERDRIET NOG... LAAT MAAR KOMEN DAN!
     
  13. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    nou de gyn heeft me gebeld, en ze zei dat ik niet zwanger ben!!!!
    De test had niet psitief mogen kleuren!!!!
    Het was een kruidvat test ik lees hier op de site positieve ervaringen erover..
    Mij mij heeft die dus niet goed zijn werk gedaan.
    Maar gelukkig is er niets buitenbaarmoedelijks in mijn lichaam.
    Gelukkig maar, want dat is ook niet positief voor het verdere oefenen.
    Wij gaan gewoon weer verder oefenen, want we willen nog wel graag een tweede kindje!!1
     
  14. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Jeetje mineetje zeg! Niet zwanger? wat maf zeg!!

    Maar wel blij dat het niet iets ellendigs is voor jullie..

    Heel veel succes verder!!
     
  15. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    ?????
    wat raar allemaal zeg en wat een onzekere boel voor jullie
    erg vervelend allemaal maar ja misschien wel beter zo dan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap
    sterkte meisje

    gr debbie
     
  16. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    En dat bedoel ik nou altijd wanneer ik zeg, wacht nou nog even af.
    Zo zie je maar weer, een streepje is NIET altijd een streepje.

    Erg vervelend voor jullie aan de ene kant.
    Maar aan de andere kant, zo fijn dat het geen buitenbaarmoederlijke zwangerschap is.

    Succes verder met zwanger worden voor de tweede!!!

    Groetjes
     
  17. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    vandaag dus ongi geworden.
    Het is mijn 21 ste dag van mijn cyclus...
    Erg vreemd allemaal!!!!
     
  18. lianne

    lianne Bekend lid

    19 nov 2005
    893
    0
    0
    groepsbegeleidster
    weet iemand hoe ik die banner onder mijn lijst kan verwijderen?
     
  19. ElviraR

    ElviraR VIP lid

    28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Nou, bij 1 van onze kennissen is een keer een buitenbaarmoederlijke zwangerschap aan de orde geweest, was een foutje. Ik meen dat dat toen gezegd werd dat dat geprobeerd kan worden. Maar zoals ik nu lees kan dat dus niet. Heb er verder ook geen verstand van hoor ;)
     
  20. ElviraR

    ElviraR VIP lid

    28 okt 2005
    5.134
    0
    0
    Ja, dan moet je bij je profiel de teks bij onderschrift weghalen... Suc6 ;)
     

Deel Deze Pagina