Beste lactatiekundigen, Misschien stel ik hier mijn vraag op de verkeerde plek, maar wist ook niet zo goed waar ik het anders moest vragen... Onze dochter is inmiddels bijna 5 maanden oud en krijgt volledig borstvoeding. Afgelopen weekend zijn we begonnen met een groentehapje. We hadden gedacht dat het eerst om te proberen was, maar nu, 5 hapjes verder, gaat het erin als koek! Ik weet dat groentehapjes op deze leeftijd nog geen hoofdvoeding is. Maar ik vroeg mij af hoeveel groeten ze per dag ongeveer mag eten? Ik maak zelf hapjes en daarvan eet ze nu ongeveer driekwart met gemak op. Maar als ik haar de wil laat zou dat ook wel helemaal op kunnen denk ik... Mijn voedingsschema is op het moment ongeveer dit: 8.u30: borstvoeding 12.00u: borstvoeding 15.30u: borstvoeding 18.00u: groente als toetje borstvoeding 22.30: borstvoeding Na het weekend willen we de voeding van 22.30u terug bouwen naar 22.00u en dit dan elke week een half uur naar voren schuiven... Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen! Alvast bedankt! Groetjes, Femkee
Hoi femke, klinkt prima hoor, geniet maar lekker samen van het ontdekken van nieuwe hapjes en smaken! Wanneer je zeker wilt zijn dat je borstvoeding goed in stand blijft, kun je ook de borst eerst aanbieden en dan het groentehapje. Ik snap niet heel goed wat je bedoelt met de late voeding elke week een uur verschuiven. Wil je de late voeding helemaal afbouwen dan? Je komt dan nog maar op 3 voedingen uit en 1 x als toetje. Dat is wat weinig vind ik. Komt je kindje ook nog 's nachts voor een voeding? Soms wanneer je binnen een vrij korte tijd gaat introduceren en schuiven met de voedingen kan je productie inzakken. Hoeft niet, maar het kan. Houd dat in je achterhoofd. Merk je dat het net aan genoeg is, doe het dan wat rustiger aan! Groetjes! Heidi
Hoi Heidi, Bedankt voor je reactie! Misschien is onderstaand schema dan een betere oplossing. 8.30u: borstvoeding 12.00u: borstvoeding 15.00u: borstvoeding 17.00u: groente hapje 18.00u: borstvoeding 22.30u: borstvoeding Zo krijgt ze toch nog 5x voeding en het groentehapje als extraatje zeg maar. Komt ze in elk geval niets te kort! Ons plan is dat de voeding van 22.30u uiteindelijk tussen 20.00u en 21.00u zal komen. Dus het is niet de bedoeling dat deze voeding helemaal verdwijnt, zeg maar. Het plan is om deze voeding dus naar voren te schuiven, zodat de nacht wat langer gaat duren. Onze dochter komt snachts al sinds ze 8 weken is niet meer. Dus ze maakt al flinke lange dagen! Fijn!! Ik heb een flinke productie, dus verwacht niet dat mn productie in zal gaan zakken, maar bedankt voor de tip!