hartkloppingen, wat doen jullie ertegen?

Discussion in 'Gezondheid' started by Maagd, Jun 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hallo dames,

In het begin van mijn zwangerschap heb ik veel last gehad van hartkloppingen. Dat was voor zo'n prille zwangerschap niet normaal want extra bloed etc pomp je dan ook nog niet rond. Ben daarvoor toen naar de huisarts geweest maar die kon niets vinden.
    Na een aantal weken zakte het af en werd het rustiger. Gelukkig kon ik toen weer normaal slapen.
    Inmiddels begint het kwaaltje weer. Nu ben ik dan ook al 26 weken zwanger en zal de regel dat er meer bloed rond gepompt moet worden wel gelden. Allemaal goed enzo maar ik heb er wel last van. Vooral als ik savonds rustig op de bank zit of wil gaan slapen.
    Ik heb er dus vooral last van als ik rustig zit. Ik hyperventileer niet en ben ook niet kortademig.

Wie heeft hier ook last van en heeft tips hoe je het wat kan sussen/weg kan krijgen.

2. Doortje81

Doortje81 Fanatiek lid

Feb 20, 2012
    1,453
    1
    0
    Bij mij helpt het om hard te hoesten dan prikkel je dat ding wat je hartslag aanstuurt, ik weet even niet meer hoe die heet, je natuurlijke pacemaker zeg maar ;). Ik vind het ook een heel vervelend gevoel, maar dit helpt dus bij mij wel vaak.

3. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook al vanaf vroeg in de zwangerschap, bij mijn eerste ook. Volgens mijn vk heeft het te maken met het feit dat ik een lage bloeddruk heb (telkens zo rond de 90/50) en is het niks ernstigs. Ik merk dat sommige houdingen zorgen voor een wat benauwd gevoel en hartkloppingen, in mijn geval vooral als ik plat op m'n rug lig en als ik super recht op zit; ik slaap het best op m'n linkerzij en zit overdag dus wat onderuit gezakt. Dit heeft te maken met het 'afknellen' van een lichaamsader, en kennelijk ben ik daar met m'n lage bloeddruk extra gevoelig voor? Aangezien ik er dus al last van had nog voor ik uberhaupt een buikje had ofzo. Nu ik toch een beste buik heb, is het ook niet echt erger geworden.

Verder helpt goed drinken ook in mijn geval. Als ik te weinig drink, voel ik me sneller benauwd en heb ik sneller hartkloppingen.

4. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Het hoesten ga ik zeker proberen. Dank voor de tip.
    Lage bloeddruk heb ik niet, steeds rond 60/100-65/110. Plat op mn rug kan ik inderdaad ook niet liggen, geeft onprettig gevoel. Vanwege hartkloppingen is het voor mij fijner om op rechts te slapen. Op links heb ik het idee dat mn hart door het hele bed trilt.

Anderen nog tips?

5. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

Feb 17, 2013
    1,036
    12
    38
    Female
    lawyer
    Den Haag
    Is het geen hartritmestoornis?

6. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee ben er al voor naar huisarts geweest, kastje mee gehad enzo, was niets geks op te zien.

7. Kimmetje30

Apr 24, 2014
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedoel je dat je hartslag sneller gaat of dat jij je hartslag voelt? Hoe lang duurt het voordat het weg zakt?

8. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    ik voel mn hart heel duidelijk kloppen door mn hele lijf, hij gaat ook wel wat sneller dan normaal.
    Ik voel het alleen als uk rustig zit of lig. Als ik beweeg dus niet. Vooral met slapen gaan is het irritant. Het zakt niet weg voor ik in slaap val. Meestal wordt ik snachts wakker en dan is t wel over. Maar ga ik dan uit bed om te plassen bijvoorbeeld of er is lawaai buiten waar ik van schrik dan heb ik weer hartkloppingen.

9. Kimmetje30

Apr 24, 2014
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is vervelend! maar maak je je niet misschien te veel druk? dat kan averechts werken of ben jij juist een nuchter persoon?

10. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nee ben heel nuchter. Maar heb dit eigenlijk al vanaf begin van de zwangerschap. Overdag nergens last van en ook niet als ik bezig ben maar kom ik in rust dan gaat mn lijf tekeer. Hartkloppingen is in mijn stadium van de zwangerschap normaal maar vraag me af hoe anderen er mee omgaan.

11. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ik heb er ook wel eens last van. Idd vooral als je op je rug ligt of even rustig onderuitgezakt op de bank hangt. Ik heb bij mij het gevoel dat de zwaarte van de baby dan op je aorta drukt. Want ga ik op m'n zij liggen trekt het wel weg. Ook een kopje kruidenthee drinken werkt bij mij wel goed. Haha en vroeger een glas rode wijn :p

12. Ligakoekjuh

Ligakoekjuh Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,195
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi ik herken het, heb er ook weleens last van en dan idd als ik rustig zit of in bed lig. soms word ik er helemaal akkelig vaN..
    ik ga het morgen aangeven bij mijn vk, kijken wat zij zegt.
    misschien toch nog een keer terug gaan bij ha als je je erg druk maakt en bij de vk aangeven?

13. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

Jun 2, 2010
    427
    12
    18
    Dit is mijn derde zwangerschap en ook ik heb vaak last van hartkloppingen.
    Trouwens ook als ik niet zwanger ben dan heb ik periodes met hartkloppingen.
    In het begin vond ik dat super eng en nog wel eens....

Maar ik weet dat het onschuldig is. Het is bij mij ook vooral wel stress gerelateerd. Kan al komen als ik "gewoon" druk ben geweest.
    Nu in de zwangerschap werkt je lichaam natuurlijk wel veel harder. Ik had het in het begin ook weer heel heftig. En 2 weken terug ook even. (Ben nu 23 weken)

Ik merk inderdaad ook dat te weinig drinken ook hartkloppingen kan geven. En onverwachte dingen waar ik van schrik bijvoorbeeld geven dat ook.
    Toch denk ik (bij wel tenminste) dat is soms te nerveus ben. Ik merk het zelf niet altijd, maar achteraf denk ik Pfff wat maak je je weer druk. Dan probeer ik alles even los te laten en het zakt altijd weer.

Ik ben trouwens ook al helemaal onderzocht in het ziekenhuis en ook met kastjes omgelopen. Bij mij kwam er alleen uit dat ik een klein gaatje in mijn hart heb, waarschijnlijk al vanaf de geboorte.
    Maar daar konden mijn klachten niet vandaan komen.

14. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

Jun 2, 2010
    427
    12
    18
    OW en hartkloppingen schijnen vooral in rust voor te komen.
    Juist omdat je lichaam dan even kan ontspannen en weer in een normaal ritme komen. En soms ben je gewoon zo bezig dat je ze waarschijnlijk niet eens merkt.
    Iedereen schijnt hartkloppingen te hebben, maar de een merkt ze meer dan de ander.

15. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Het schijnt normaal te zijn in deze periode omdat je meer bloed rondpompt. Huisarts kan er dan dus ook niks aan doen, maar misschien zijn er methodes of andere manier om het wat te verlichten zodat ik weinig last heb. Ik maak me er verder niet druk om, het is vooral lastig en wil dat graag verlichten.
    Heb vanavond ook afspraak bij VK en ga wel even vragen of zij tips heeft.

16. Miranti

Miranti Fanatiek lid

Jan 1, 2013
    1,445
    0
    36
    Oh ja dat had ik ook in de zwangerschap heel veel. Zo naar! Wat ik deed was proberen heel rustig, maar heel bewust diep in te ademen door de neus en uit door me mond. Dan werd het na een paar keer wel rustiger..

17. beebje082011

beebje082011 Fanatiek lid

Jul 29, 2011
    1,498
    275
    83
    Ik heb ook wel vaker dat mijn hart opeens heel eng 'fladdert' (overklopping?) en ik uit paniek ga hoesten zodat 't snel weggaat... en ook inderdaad dat ik mijn hart zwaar voel kloppen in mijn lichaam.

Best eng, ik ben pas 10 weken namelijk.... Iemand die dit herkent zo vroeg in de zwangerschap? De baby kan nog nergens op drukken lijkt me...

18. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik had het in het begin ook, dus weet hoe irritant het is en wil het nu in laatste trimester graag verlichting.
    Vanaf week 6 tot ongeveer 16 heb ik er last van gehad. Daarna tot 8 weken rustig geweest en nu heb ik het dus ook weer.
    Heb je het gemeld bij je VK? Ik moest van haar toen naar de huisarts voor een hartfilmpje. Daar was bij mij niets op te zien en heb uiteindelijk een kastje mee gehad om m'n hartslag op te nemen op moment dat ik er last van had. Ook daarop was niets te zien. Niets ernstigs dus in mijn geval. Maar je moet het wel even laten checken.

19. MamalovesJ

MamalovesJ Fanatiek lid

Aug 4, 2012
    2,044
    0
    0
    Ik heb er deze zwangerschap ook last van
    En dan vooral de momenten dat ik rustig lig in bed
    Op me buik of zij dat maakr niet veel uit.
    Ik probeer dan via me buik een paar keer goed in te ademen
    En dan word het vanzelf rustig. Of ga ik expres hoesten wat iemand
    Hier ook al noemde. Het voelt heel naar..alsof ik dan ook even geen
    Lucht krijg.
    Volgens de vk is het normaal....ik had voor de zwangerschap
    Ook soms hartkloppingen en ben er voor naar de ha geweest die heeft geluisterd
    Maar vond een hart filmpje etc niet nodig. Hij zei juist dat heel veel mensen dit hebben alleen de een voelt het meer als de ander.

Dat je het nu hebt komt volgens mij puur door je zwangerschap
    Wat denkje van alle hormonen in je lichaam? Dat heeft niks te maken met hoever je nu bent hoor. Als je zorgen maakt aangeven bij de vk of ha...

Ik heb er tot 3weken geleden ook geen last meer van gehad, nu ik bijna 39 wekem zwanger ben en alles drukt bij de baby, merk ik wel meer last te krijgen als ik rustig in bed lig.

20. Samurai

Samurai Bekend lid

Dec 1, 2013
    634
    1
    16
    NULL
    Noord-Holland
    Heb soms hartkloppingen in combinatie met benauwdheid.
    Wat mij helpt:

Druk geven met mijn hand op mijn hart er daar naartoe ademen of lage buikademhaling (andere focus)
    Rescue remedy helpt te ontspannen, zodat ik er niet over peins ;)
    Even liggen op de linkerzijde
    Afleiding zoeken: ipad, boek, tv

Share This Page