Hallo allen, Ik heb een koper spiraal, bijna 4 jaar. Nu blijkt nadat ik overtijd ben en een test heb gedaan dat ik zwanger zou zijn. Inmiddels ook een 2e test gedaan en ook die is positief. Morgenmiddag ga ik naar de huisarts, maar wat kan die doen, mij toch alleen doorsturen naar de gyn? En ik lees op het internet dat je mogelijk ook positief kan testen als je tumoren hebt? Maar ik vraag me dan ook af, stopt ongesteldheid dan ook? Veel vragen, maar het komt nogal rouw op mijn dak. Maar mocht ik zwanger zijn dan is het welkom. Ervaringen zijn welkom, en hoop dat dit een gepaste rubriek is.
O dat zal schrikken zijn! Mij lijkt de conclusie dat je zwanger bent, logischer dan dat je tumoren hebt hoor. Tenzij je verwacht daar meer kans op maken vanwege anamnese? Fijn dat een baby welkom is. Met een koperspiraal heb je natuurlijk alleen ac door het spiraal zelf. Mocht hij iets verzakken en er glipt een ondeugend zaadje langs dan is er geen hormoon die em tackelt. En mss dat de werking van het spiraal afneemt naarmate je het langer draagt?
Het zou kunnen dat ie minder werkzaam wordt naarmate hij ouder wordt, ze zeggen 5 jaar..Maar ja. En ik heb er een die meer koper bevat dan de lichtere versie. Ik heb (of had?) Een flexi t 380, maar er is ook een 300 ( minder koper). Ik hoop dat ie verdwenen blijkt te zijn ipv dat hij niet meer werkt. Dan hoeft er ook geen keus gemaakt te worden of hij eruit moet of niet, met de nodige risico's. En ik heb verder geen reden om aan te nemen dat het tumoren zouden kunnen zijn door dingen in het verleden.
Oh wat schrikken zeg. Fijn dat het wel welkom is! Maar kun je de draadjes zelf niet voelen om je baarmoedermond? Dan weet je nu of hij er nog zit of niet.
Dit is AmberM ook net overkomen als ik het goed heb: http://www.zwangerschapspagina.nl/gezondheid/640741-koperspiraal-zit-op-zn-plek-ervaringen-risicos.html
Ik heb nooit eerder geprobeerd of ik touwtjes voelde, maar ik wacht wel af. Heb net het verhaal gelezen ja, heel soortgelijk lijkt het. We zullen zien wat het wordt, al denk ik niet dat ik voor de kerst nog bij de gynaecoloog zit.
Sorry maar dit lijkt mij wel spoed! Morgenochtend huiarts bellen en morgenmiddag dat ding eruit En wat een schrik idd! Hoever denk je dat je bent?
Ga er maar vanuit dat er ergens een bevruchte eicel genesteld zit, een tumor is echt zeeeeer onwaarschijnlijk. Ik wil je niet ongerust maken maar: morgen moet je echt direct naar de huisarts gaan en met spoed een doorverwijzing krijgen naar de gynaecoloog voor een echo! dit is reden voor een spoedverwijzing. Daar moet je ook echt op staan: als het een buitenbaarmoederlijke zwangerschap blijkt te zijn kun je hierdoor je eileider verliezen (en dat heeft later allerlei nare consequenties voor een zwangerschapswens) of je kunt een bloeding in je buik krijgen en flink ziek van worden. Dus hop-hop naar de huisarts! Hopelijk zit het vruchtje in je baarmoeder en kunnen ze veilig de spiraal verwijderen.
Inderdaad mij enkele weken geleden overkomen. Een koperspiraal moet er zo snel mogelijk uit, dit is met een hormoonspiraal anders dus mocht de huisarts of een assistent zeggen dat het niet nodig is (is mij in eerste instantie gezegd) gewoon aandringen! Wil je niet bang maken, maar het risico dat het buitenbaarmoederlijk is schijnt een stuk hoger te liggen in deze gevallen dus dat moet de gynacoloog in ieder geval goed controleren. Je bent er dan in ieder geval optijd bij om complicaties daarmee te voorkomen dus mocht dit het geval zijn, dan kunnen ze goed optijd handelen. De risicos later in de zwangerschap zijn namelijk met een koperspiraal groot op allerlei onplezierige bijwerkingen zoals extreme vroeggeboorte, placentascheuringen etc. Het nu verwijderen van spiraal kan een miskraam tot gevolg hebben maar dit risico weegt niet op tegen de latere risicos voor moeder en kind. Wat ik online aan wetenschappelijke studies kon vinden bevestigen dit ook (ben zelf wetenschappelijk opgeleid in biologie dus die drang om de wetenschap erachter na te pluizen zit er diep in ) Bij mij is het in ieder geval allemaal goed verlopen en hoef ik nu met 9 weken geen dingen meer te verwachten die niet bij iedere zwangerschap kunnen gebeuren. Hoop voor jou ook op een vlekkeloos medisch traject en dat jullie samen kunnen genieten ondanks het onverwachtte!
Al bij de huisarts geweest? Wat de rest al zegt, er is echt spoed bij. Een bbz kan een groot gevaar vormen als je er niet op tijd bij bent! Dus niet laten afschepen met dat het wel later kan. Nee, nu! Laat je ons nog weten hoe het afgelopen is?
Ik heb dit 4 jaar geleden meegemaakt. Overtijd, kwaaltjes en toen menstruatie echt maar niet wilde komen toch 'voor zekerheid' een testje gedaan. Meteen 2 strepen. Ik was erg in shock... Ik kwam er in avond achter, de volgende ochtend bij de huisarts, die aanvankelijk erg sceptisch was 'want ze had het nog nooit meegemaakt' :x, maar ik kreeg wel verwijzing voor echo en de volgende dag inwendige echo gehad. Spiraal moest er meteen uit, deze was verzakt, lag veel te laag om goed zijn werk te kunnen doen. Omdat er niets in baarmoeder zat, moest ik bloed laten prikken om bbz te beoordelen. HCG was vrij laag en ik ben naar huis gestuurd om miskraam af te wachten. Als je zwanger wordt bij koperspiraal is kans op miskraam groot (doordat spiraal de innestelling verstoord), 70-80%. Drie dagen na echo kwam miskraam los, bij ongeveer 6 wkn. Een week later was baarmoeder schoon en HCG 0. Het was een heel heftige emotionele achtbaan moet ik zeggen, die me ook fysiek erg is tegengevallen... Desondanks heb ik nu wederom een koperspiraal (mirena geprobeerd, maar dat beviel helemaal niet), maar wel van een ander merk, dat betrouwbaarder is dan die eerste koperspiraal. Ik heb nu een T-safe, voorheen had ik een multiload. Ik wens je veel succes, hopelijk kun je snel terecht voor een echo en weet je waar je aan toe bent.
Ik ga ook van allerlei scenario's uit, vooral ook dat buiten baarmoederlijke of misschien toch nog een miskraam oid. Ik zie mezelf nog niet als zwanger in de zin van echt al uitgaan van een baby die zal volgroeien. Ik wil eerst zien, mogelijk ondergaan en dan pas geloven. Over een uur moet ik bij de ha zijn.
Heftig zeg Kache! Een rollercoaster van jewelste moet dat geweest zijn. Dat risico van 70-80% herken ik dan weer niet, is mij in ieder geval heel anders vertelt. Gynacoloog achtte de kans op miskraam bij verwijderen (en die van mij zat nog goed) niet groot maar aanwezig. Ze wilde geen percentages geven omdat er weinig over bekend is dus misschien zijn de inzichten veranderd de afgelopen jaren.. of zijn de artsen het oneens, ook niet ondenkbaar! Succes bij de huisarts rolmops! Houd je taai en rustig aan
Ik heb een doorverwijzing uiteraard, ik moet wachten tot ze bellen maar hij zegt zelf dat ik morgenvroeg maar moet bellen voor een afspraak als ze tegen 10.00 nog niet gebeld hebben. Alles gaat digitaal tegenwoordig en hij zei dat ze uit zijn verhaal ook wel kunnen opmaken dat het spoed is. Dus ik bel morgen voor een afspraak. Staat eigenlijk als je binnen 5 werkdagen niet gebeld bent bel dan zelf. Pfff
Lol, "spoed" binnen 5 dagen... inderdaad gewoon doen! Zo werkte het bij mijn huisarts/ziekenhuis ook en dat ging vlekkloos, was smorgens 8 uur bij de huisarts, om 10 uur gebeld door ziekenhuis en zat er halverwege de middag. Dus het kan!