Tussen 2 banen in en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door luca2504, 30 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hoi dames,

Vorige week hebben wij ontdekt dat we in de eerste ronde al zwanger zijn van ons tweede kindje. Als alles goed mag gaan, dan ben ik 3 juni uitgerekend. Echter heb ik werksgewijs een beetje een dilemma.

Ik heb gister mijn laatste werkdag van een 6 maanden contract gehad, dit was een zomerbaantje in het toerisme. Nu we de winter in gaan kunnen ze me niet houden, maar ik mocht evt vanaf maart weer terugkomen.

Inmiddels had ik binnen dezelfde groep een andere baan aangeboden gekregen, bij een telefonisch reserveringsplatform. Hier is het hoogseizoen juist in de winter dus ik zou evt tussen die twee banen kunnen wisselen of bij deze nieuwe baan een goede kans op een vast contract maken is me al verteld.

Nu zijn we dus zwanger, en zou ik precies in het zomerseizoen met verlof zijn. Die nieuwe baan begint in december en zou dus tot juni lopen, maar ik ben bang dat ze me niet aan willen nemen omdat ik dan precies op het randje zit met verlof ed.

Aan de andere kant kreeg ik dus gisteren op mijn oude werk te horen dat een collega er na volgende week mee stopt (van de collega zelf, niemand anders weet dit nog), wat dus een plaats vrij laat voor mijn andere collega, wiens contract voorlopig tot half oktober verlengd was. Als zij die vaste baan krijgt dan maak ik dus weer kans om haar plek te krijgen in januari.

Geen van beide partijen is nog op de hoogte van mijn zwangerschap, ik ga eerst op vakantie en wil over twee weken de echo afwachten voordat ik met hen in gesprek ga.

Maar ik zit alvast te malen over wat nou verstandig is. De uren van de nieuwe baan zijn veel beter met mijn gezinsleven te combineren (kantooruren), maar ik heb op mijn oude plek zulke leuke collega's en ik zou het jammer vinden om daar mijn plek kwijt te raken. Alleen denk ik dat ze me niet wil aannemen als ik in juni uitgerekend ben. Kan ik evt om een vast contract vragen of gaat dat niet werken?

En als ik op gesprek moet komen voor de nieuwe baan, zal ik dan meteen zeggen dat ik zwanger ben of nog wachten en pas aankondigen als ik al getekend heb? Pff lastig hoor..

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou sowieso wachten tot je 12-13 weken zwanger bent, er kan (onverhoopt) nog van alles mis gaan Ik zou het in ieder geval niet in een eerste gesprek aankaarten. Ik begrijp je dilemma, maar je moet in de huidige tijd ook erg voorzichtig zijn met wat je doet. Ik zou in ieder geval proberen voor tijdelijk die nieuwe functie aan te pakken mocht er geen mogelijkheid zijn voor een vaste aanstelling. daar komt bij dat het UWV je verlof betaalt, dus daar heeft het bedrijf geen last van,

Deel Deze Pagina