Citalopram gebruik en bevallen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Manoes, 17 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hallo,
    Een tijdje terug heb ik een topic geopend over het gebruik van citalopram in de zwangerschap. Ik heb het recept nog steeds liggen, maar ben nog steeds bang om het te gaan gebruiken. Reden is mede dat ik bang ben voor veel bloedverlies tijdens de bevalling. Of andere complicaties die er door het gebruik van zowel moeder als kind kunnen ontstaan. Ik ben op zoek naar ervaringen tijdens of na de bevalling van moeders die ook citalopram gebruiken, of een vergelijkbaar medicijn. Ging de bevalling moeizamer door dit middel en had je veel bloedverlies? Was alles goed met je kindje?

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    #2 chrystel73, 17 sep 2015
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
    Hoe kom je erbij dat je grotere kans hebt op meer bloedverlies door anti-depressiva?
    Wat ik weet van de mensen om me heen is dat de baby ontwenningsverschijnselen kan krijgen en daarom aan de monitor gaan maar bij geen van die kinderen is dat gebeurt.

Je hebt de medicatie toch gekregen omdat je veel angst hebt dat het mis gaat ergens in de zwangerschap.

Weet je behandelaar dat je nog niet begonnen bent en wat vindt je partner ervan?

Alle stress die je nu hebt is ook niet gezond.
    Artsen schrijven echt niet zomaar dit middel voor.

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik slik momenteel citalopram 30mg *heb bij je ander topic toen ook gereageerd. Bij ons in de gemeente is er intensief onderzoek gedaan naar het gebruik hiervan tijdens een zwangerschap. Het "kan" inderdaad zijn dat het kindje ontwenningsverschijnselen heeft, maar die kans ik erg klein. Mijn huisarts zei dat ik beter een lichte dosering kon nemen wat veel minder schadelijk is dan veel angst en paniekaanvallen, dat ik bewezen slecht voor je kindje.

Ik zou even met je behandelaar je zorgen uitspreken en dan toch beginnen met de medicatie. Ik denk namelijk niet dat je door dit forum gerustgesteld wordt.

Bij mn 1e zwangerschap wilde ik perse afbouwen en stoppen met de medicatie omdat ik meende dat zonder beter was. Nou dat heb ik geweten. Paar weken na de bevalling kwam t zooooo heftig terug en moest in een intensieve therapie volgen met opnieuw medicatie, terwijl mijn dochter net een paar maandjes oud was. Ik heb er nog steeds spijt van en twijfel dus geen moment op weer te stoppen, ook omdat t gewoon nauwelijks kwaad kan.

Mijn advies zou zijn begin zo snel mogelijk met de medicatie. Het duurt even voordat ze werken en het Ou je zoveel meer rust richting je bevalling geven! Gewoon even overleggen en dan gewoon doen. Vertrouw op de deskundigheid van je arts(en).

4. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hoi chrystel. Hoe ik erbij kom dat je meer bloedverlies hebt bij gebruik van antidepressiva, is omdat ik er veel over heb opgezocht op internet, meen hier wat over gelezen te hebben. Ook heb ik info erover gehad van psychiater, zij zei ook dat je er wel wat meer bloedverlies door kan hebben.
    Dat ik er nog niet mee begonnen ben daar is iedereen van op de hoogte, dus partner en psychiater ook. Het komt door de angst voor schade aan mn kind door medicijngebruik (ik durf niet eens koffie te drinken, laat staan teratogene stoffen zoals medicatie te gebruiken) daar ligt dus ook mede mn angst. Vind het zelf ook erg vervelend. Misschien heeft het gewoon nog even wat tijd nodig alvorens ik ervan overtuigd ben dat het echt geen kwaad kan. Ik ben ook niet de hele dag door angstig. Het zijn meestal (kortdurende) momenten. Ik voel dan wel paniek maar het zakt dan ook weer af. Het is dus niet zo dat ik niet functioneer zonder medicatie, het zou dan meer een steuntje in de rug zijn en om evt een postnatale depressie tegen te gaan. Ik ben enorm fobisch voor bloed, vandaar mn vraag of er ervaringsverhalen zijn.

5. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Dankje schoentje, lees net je reactie! Fijn zo'n positieve ervaring.heb je tijdens de bevalling ook geen complicaties meer gehad?of was je er toen net mee gestopt. Je mag me ook pb en evt.

6. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Daar wordt nog onderzoek naar gedaan. Er is helemaal geen bewijs voor. :)

Ik gebruikte geen citalopram maar had een forse bloeding nadien. Bloedingen kunnen bij elke zwangerschap ontstaan en als iemand medicatie gebruikt moet dat gemeld worden. Dan zou het aan de medicatie kunnen liggen maar in dit geval is het zelden gemeld en kan dus evengoed toeval zijn.

7. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    als jij vind dat je het echt nodig heb bepaalde momenten dan zou ik het zeker gaan gebruiken. maar als het zo af en toe is dat je een paniek aanval heb. is het het dan wel waard? en heb je ervaring met citalopram of niet? ik heb het ook geslikt maar ik heb me psychiater er na 9 maanden bij afgezworen dat ik het nog zou gebruiken. moet wel zeggen dat het 2 maanden goed geholpen heeft. maar nee ik zou het weer afzweren of er moet echt geen andere oplossing meer zijn. probeer eerst mindfulness endergelijk of heb je dat al gedaan? zijn er nog andere opties? ik raad het je niet af want stress is ook slecht maar probeer voor je zelf goed en eerlijk tegen over jouw en de baby te beslissen

8. summer22

summer22 Fanatiek lid

24 mei 2014
    1.007
    130
    63
    Heb ik je andere topic ook gereageerd.
    Maar had nog nooit over meer bloedverlies gehoord.
    zelf ben ik een jaar gestopt met de citalopram en dacht tot dat wel ging. Nou dat heb ik geweten. Ik ben blij dat de citalopram mij net dat kleine beetje geeft, zodat ik mijn angst de baas kan zijn. En liever dat ons meisje een kleine beetje van deze stof binnen krijgt. Dan alleen maar stress voelt. Dat is 'erger' voor t kindje.
    ik zou toch even bespreken hoe en wat. En wat voor jou het beste zou zijn.

9. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

6 aug 2013
    869
    1
    18
    Ik heb je een pb gestuurd! ;)

10. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zelf geen ervaring, maar wel in mijn omgeving. Het zijn allemaal gezonde kindjes en bevallingen zonder complicaties.
    Lieve meid, die angst en stress die jij hebt is ook niet gezond voor je kindje! Het is misschien in jou ogen kiezen uit twee kwaden, maar het is bewezen dat stress slechter is.
    En misschien kan iemand je helpen om ervan af te komen dat je zoveel info zoekt op internet. Volgens mij is dat helemaal niet goed voor je. Ik kan begrijpen dat je op internet positieve verhalen leest, maar ook weer narigheid. Dat lijkt me in jou situatie niet fijn.
    Vertrouw of je psychiater en versloskundige en niet op forums en andere internetsites.

11. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Dankjulliewel voor de reacties. Gisteravond heb ik een heftige paniekaanval gehad, ben hier wel van geschrokken want heb dat nog niet eerder zo gehad. Ik ben vanochtend begonnen met de citalopram, heb net mn eerste tabletje geslikt. 10mg. Pff, moeilijk hoor...,
    Schoen, ik ga je pb lezen, bedankt!

12. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Schoen, ik heb geen pb ontvangen:( geen melding ervan....raar..

13. summer22

summer22 Fanatiek lid

24 mei 2014
    1.007
    130
    63
    Kom op je kunt het!!😊 je zal straks zo beter je zwangerschap door komen.
    Zelf slik ik 20 mg, en ook ik vond dit eerst moeilijk. Want door mij zou ons kindje deze stof binnen krijgen. Maar ik heb nu wel een zwangerschap gehad zonder stress en angst.

Als je vragen hebt of contact wil houden. Kun je mij altijd een berichtje sturen.

14. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Summer ik heb je ge pb't

Deel Deze Pagina