Ik heb een vraagje, ik ben nu bijna 9 weken zwanger. Vanaf week 7 ben ik dagelijks heel erg misselijk. Ik geef soms over, maar ik heb echt moeite om over te geven. Ook als ik buikgriep heb, lukt het me bijna niet. Ik ben de hele dag misselijk, vanaf het moment dat ik opsta tot ik naar bed toe ga. Het word erger als ik dingen ga doen, ik ben ook erg bibberig soms en duizelig. Eten lukt nauwelijks en ik ben dus ook al bijna 5 kilo afgevallen. Is dit normaal? En wat moet ik hiermee doen? Ik had het bij mijn zoon namelijk helemaal niet. Alvast bedankt!
Herkenbaar, helaas... Bij mij begint het nu eindelijk wat beter te gaan. Ben ook zeven kilo afgevallen. Ik moest wel de hele dag overgeven, dat luchtte soms wel op. Ik vond het een vreselijke tijd die nu eindelijk in zicht is. Ik kan je weinig tips geven. Heb zelf medicijnen van de huisarts gekregen, maar die hielpen niks. Er zijn wel andere tips te vinden, maar bij mij hielp gewoon niks. Ik ben bang dat je er doorheen moet... Heel veel beterschap en hopelijk gaat het over een aantal weken een stuk beter!
langs de huisarts gaan en vagen om medicijnen en je urine laten testen om te kijken of je niet bent uitgedroogd. Bij mij hielpen de medicijnen wel iets. sterkte!
Bedankt voor jullie antwoorden meiden! Ik heb net even de vk gebeld, want het zat me toch niet lekker. Ik red het huishouden soms niet eens erdoor. Ze zegt ook altijd, gewoon bellen als er iets dus, dus vandaar Ze zegt dat het op zich niet heel veel kwaad kan, maar ik wel moet blijven drinken, en laat dat dus ook een probleem zijn... Ik moet morgen van haar even langs de huisarts voor advies.
ik heb het ook gehad en heb toen medicijnen gekregen tegen de misselijkheid. emefasene. dit leek eerst niet te werken maar het blijkt vaak een paar dagen te duren voordat het goed in je bloed zit en goed gaat werken. na een paar dagen werd de misselijkheid minder. daarna is de dosering iets verhoogd met 1 pil extra en toen was ik helemaal niet meer misselijk. alleen een wee-ig gevoel. je moet het medicijn echt regelmatig om de zoveel uur nemen. ook al ben je niet misselijk. het middel bouwt in je bloed een spiegel op en die moet op een bepaalde hoogte zijn en niet teveel wisselen om goed te kunnen werken.
Op zich is het ook beter als je niet overgeeft Niet/weinig drinken + (veel) overgeven is heel slecht voor je omdat je daarvan kunt uitdrogen. Het duizelige en bibberige komt denk ik doordat je gewoon weinig voedingsstoffen en misschien ook vocht binnen krijgt. Het komt heel veel voor dat vrouwen toch best behoorlijk misselijk zijn van hun zwangerschap. Goed dat je nu even naar de huisarts kunt! Zou hem idd naar emesafene vragen, dat wordt vaak gegeven bij zwangerschapsmisselijkheid. Evt zou je ook even je urine kunnen laten controleren op ketonen, vooral omdat je al 5 kg bent afgevallen en niet veel eet en drinkt. Dat doen ze met een dipstick in een beetje urine. qua eten en drinken zou ik me vooral concentreren op de dingen die je nog aanstaan. Geen dingen forceren omdat ze zouden 'moeten'. Verder zou je ook waterijsjes oid kunnen proberen om wat meer vocht binnen te krijgen. Dat gaat zo geleidelijk naar binnen en het is koud waardoor je er minder misselijk van wordt. Sterkte!
@Rosao: Urine testen was niet nodig volgens de dokter, hij wilde me niet eens zien. Kreeg via de telefoon te horen dat ik medicijnen kreeg. Welke geen idee, maar kon ze ophalen bij de apotheek. Daar aangekomen bleek dat het dus Emefasene te zijn idd. Alleen ik mag ze maar 2 dagen gebruiken! Wat heb ik daar nou aan? Ik heb ze dus nog niet gebruikt, want zo heeft het geen nut. Ik heb gezegd dat het om een zwangerschap ging, maar moest ze dan alsnog maar 2 dagen gebruiken anders was het niet goed. Daarnaast zijn die pillen dus ook wat verdovend, ik slik ook al pillen die wat verdovend werken (tavigyl) Is dat geen enge combi? De apotheek heeft er niks over gezegd. Ik dacht er eigenlijk pas aan toen ik thuis kwam. Ik heb de dokter nog niet gebeld, want heb het heel druk gehad. Maar zal ik anders de vk bellen? Ik ben nog steeds heel misselijk en ondertussen al 7 kilo kwijt.
Twee dagen is bizar! Daar heb je idd helemaal niets aan, van emesafene moet je voor een goede werking een spiegel in je bloed opbouwen en met twee dagen lukt dat niet. Emesafene is ook veilig in gebruik tijdens de zwangerschap, wordt al superlang gebruikt bij zwangerschapsmisselijkheid. Wie gaf aan dat je ze maar 2 dagen mag gebruiken? Als de apotheek dat zelf heeft beslist, zou ik nog even de huisarts bellen voor een langer recept. In het farmacotherapeutisch compas van het CVZ Farmacotherapeutisch Kompas kun je opzoeken hoe het zit met de medicatie en de interacties. Er wordt alleen aangegeven dat ze elkaars werking kunnen versterken er wordt geen contra-indicatie aangegeven , en dat je iets suffiger kan zijn. Emesafene werkt niet echt verdovend, maar meer versuffend. Ik zou trouwens zeker de vk even inlichten even evt via haar je urine laten testen. Is zo gebeurt
Nogmaals bedankt voor je antwoord! Het is inmiddels een paar dagen geleden en het gaat nog steeds niet goed. Ik val bijna steeds flauw, ben ongelooflijk duizelig en draaierig en voel me gewoon als een theedoek. Ik ben niet mezelf. Ik kan bijna niks eten en drinken, want als me mezelf dwing komt het er net zo hard weer uit. Ik eet en drink dus steeds hele kleine beetjes, maar het is niet genoeg. Ik heb emesafine (pillen) maar die werken amper tot niet. Ik ben nu ook 8 kilo kwijt. Nu heb ik vanmiddag in tranen de vk opgebeld, want gister had ik haar ook al gebeld maar toen zei ze dat dit erbij hoorde. Want ik zat in mijn 12de week en dan is er een piek in de hormonen. Maar ik vond dit gewoon niet meer normaal. Ik kan me eigen huishouden of zoontje bijna niet eens doen, omdat ik steeds bijna flauw val. Ik bibber daarbij ook en word snachts daardoor ook soms wakker. Ze geloofde me dus eindelijk wel en heeft meteen een afspraak gemaakt bij de huisarts. Ik moest daar bloedprikken en urine meenemen om te kijken of er ketonen inzitten. Die zaten er dus in en ook heb ik een hogere bloeddruk (156/88) Nu zegt mij dat eigenlijk helemaal niks? Dus wat betekend dit? De vk komt morgen langs om mijn bloeddruk weer te meten en als die te hoog is gaat ze in overleg met de gynaecoloog. Wat kan ik verwachten dan? Want verwacht dat mijn bloeddruk te hoog is. Ze had het er ook over dat als er meer ketonen in mijn urine zitten ik word opgenomen en een infuus krijg met mineralen. Klopt dat? En hoeveel erger moet het dan worden?? En ik moet nu ook ipv emesafine, gemberpillen gaan slikken. Is daar iemand bekend mee?
Gember zou moeten werken tegen misselijkheid, ik heb er geen ervaring mee. Emesafene werkte bij mij niet. Ik zou morgen nog een keer je urine laten testen, het kan heel snel gaan... Ik had de maximale score, dus ik weet niet hoeveel je moet hebben om een infuus te krijgen. Ik hoop dat het snel over gaat, doe rustig aan, dat scheelt veel... Ook goed voor je bloeddruk denk ik. Maak je niet dru dat je niks kan doen, probeer zoveel mogelijk rust te nemen. ik vind 8 kilo vrij veel, ik was 10 kg kwijt toen ik naar het ziekenhuis ging. Ik weet niet of je nog op tips zit te wachten (ik werd daar zelf altijd heel sjagrijnig van). Als je mijn tips wil zeg je het maar .
Mijn man heeft net die gemberpillen gekocht, dus ik ga die maar proberen. Ben benieuwd of het wat doet. Ik zal morgen vragen aan de vk of ze mijn urine nog een keer wil testen, hij was namelijk ook troebel. Het leek wel multivit. Ik hoop het ook, ik voel me vooral schuldig naar mijn zoontje van 15 maanden toe en mijn man. Ik ben als enige thuis en het huis is echt een bende nu, maar het lukt me gewoon echt niet. Heb je nog goede tips? Haha Iedereen zegt hier steeds ja dan moet je gewoon eten, je moet gewoon. Lekker makkelijk gezegd, maar als ik dat doe vliegt het er met mach 10 weer uit, dan eet ik liever kleine beetjes. Ik word daar echt saggo van, ik doe het echt niet expres hoor ofzo :S Ik vind 8 kilo ook veel (het is niet heel erg voor gewicht, ik ben te zwaar, maar ik vind het wel veel voor tijdens een zwangerschap)
Als je ketonen in je urine hebt dan betekent dat dat je je lichaamsvoorraad vet en glucose aan het aanspreken bent omdat je niet genoeg eet. Daar komen afvalstoffen bij vrij. Als je dat kunt zien in de urine dan is je urine ook heel geconcentreerd doordat je uitgedroogd bent. Hoeveel ketonen had je in je urine? Meestal geven ze dat aan in 2+, 3+, 4+. Vind de afwachtende houding bij ketonen wel een beetje apart. Ook het advies om ipv emesafene gember te nemen vind ik raar. Je hebt nauwelijks de emesafene hun werk kunnen laten doen. Gember is een huismiddel wat nog minder goed werkt dan emesafene. Als emesafene niet goed werkt dan is primperan een veel betere keus. Opname bij ketonen is wel een gebruikelijke keuze ja. Je bent nu uitgedroogd, je hebt echt vocht nodig! Door die uitdroging ben je ook zo slap en bibberig en kun je waarschijnlijk niet zo helder denken. Als je eenmaal ketonen in je urine hebt, is het heel lastig om dat zelf weer bij te drinken. Vooral omdat je door de uitdroging zelf ook weer misselijker wordt. Wat ze niet vertelt hebben (en wat ze echt wel hadden moeten doen!) is dat je hyperemesis gravidarum hebt. Dat is een extreme vorm van zwangerschapsmisselijkheid waarbij je afvalt, erg misselijk bent, over het algemeen vaak overgeeft en uitgedroogd raakt. Hiermee hoor je naar de gyn te worden doorverwezen (staat ook in het NHG protocol van de huisarts!) die kan veel meer qua medicatie etc. Misschien kun je op onze site www.steunpunthg.nl nog wat info en tips vinden? Als je wat wil weten, kun je me ook pb'en Succes in elk geval!
Jeetje heftig antwoord! Dat had ik niet verwacht. Maar ik spuug bijna niet, alleen als ik mezelf dwing normaal te eten. Ik had een arts in opleiding, hij deed echt zijn best maar had niet echt het idee dat hij er veel verstand van had. Hij zei ook ja zo vaak zie ik zwangere vrouwen hier niet. Die worden meestal behandeld door de vk. Hij had ook net een hoorcollega ofzo gehad en kwam met een foldertje aanlopen over vrouwen in de zwangerschap en problemen. Hij was een waslijstje het aflopen met vragen waar ik ja of nee op moest zeggen. Daar stond dat dus ook op van die gemberpillen. Maar nu ik jou verhaal heb gelezen, ga ik mooi nog even door met de emesafine. Hij heeft ook een formulier meegegeven voor bloedprikken van hb, leverwaarden etc. Ik merk idd dat ik niet echt helder kan denken, het voelt alsof er een kussen in mijn hoofd zit gepropt en alles tegenhoud. Net alsof ik zweef. Ik had trouwens 1+ bij die ketonentest, dus ik denk dat het dan meevalt? Ze zeiden er niet veel over eigenlijk. Gaat het echt zo hard? Ze doen meer aan die hoge bloeddruk dan aan dit vind ik. Want die dokter in opleiding had het er al over dat het geen zwangerschapsvergiftiging moest worden?
+1 valt idd nog wel mee, maar het moet zeker niet meer worden. Je kunt je voorstellen dat als je al een beetje uitgedroogd bent en je niet goed kunt drinken je het ook niet goed wegkrijgt. Dat je niet spuugt is een goed teken! Misschien dat ze er daarom een beetje laconieker mee omgaan. Was niet de bedoeling om je te laten schrikken trouwens! Komt waarschijnlijk omdat ik vaak merk dat artsen gewoon geen info geven hierover en maar een beetje wat doen. De hg kan de hoge bloeddruk trouwens wel beinvloeden. Het brengt je mineralen etc uit balans.
De vk is vanochtend geweest en we hebben er een hele dag opzitten. Mijn bloeddruk was nu goed (140/80) maar mijn leverwaarde waren wel verhoogd. het ging om iets met gravit, dat hoort rond de 45 te zijn en ik had 97. Ze ging overleggen met de dienstdoende gyn en ze vonden het beter als ik opgenomen zou worden voor een infuus met mineralen. Dus manlief gebeld en hij kwam naar huis. Toen naar het ziekenhuis en werd daar opgenomen op de kraamafdeling. Ze zeiden daar dat ik dat had wat jij zei en de vk zei het daarvoor ook.(moeilijke naam). Er werd bloed afgenomen en urine. Urine werd ondertussen getest op ketonen en bloed ging naar lab. Kort daarna wilde ze een infuus prikken. Dit lukte niet en ze ging de anestatie roepen om het infuus te prikken. Even later kwam ze terug en had ze goed nieuws, er waren geen ketonen in de urine gevonden en ik mocht naar huis. Ik hoefde geen infuus en geen medicatie. Enige advies: ja meer eten! Nou ik snap er echt niks van. Ik voel me zo onbegrepen en ik voel me zo een aansteller. Ik weet niet wanneer ik terug moet komen en of ik sowieso terug moet komen, heb geen medicatie en zit eigenlijk nog met hetzelfde probleem. De bloeduitslagem zouden later doorgebeld worden aan de vk. Die had ik daarna gebeld en gaf het ziekenhuis gelijk. Maar ik verzin dit echt niet, ik denk niet goh laat ik eens lekker niet eten en drinken want dan voel ik me zo gezellig slap. Ik weet nu dus niet echt wat ik moet doen. Ik probeer echt te eten en drinken, maar ben zo bang dat het slechter gaat.
Wat bizar zeg! Ik zat echt zo :-O voor de pc... Heb je in het ziekenhuis nog een gyn gezien? Dat je niet goed geprikt kon worden is vaak bij vrouwen met HG, je aderen worden een beetje raar van uitdroging. Vind het trouwens ook wel raar dat ze niets meer over die leverwaarden gezegd hebben. Heb je nog wel de emesafene gekregen? Die zou ik in elk geval nemen en evt met de huisarts overleggen dat je HG hebt en dat je dus meer emesafene wil. Wat je nu zou kunnen doen is het eten toch een beetje laten zitten (tenzij je iets hebt wat je graag eet, dan neem je dat) en je richten op het drinken. Probeer iets te vinden wat je kunt drinken en drink regelmatig een beetje. Je kunt ook cola proberen, ontbijtdrankjes, sportdrankjes etc. Als dat niet goed lukt kun je ijs (waterijsjes, maar desnoods andere ijsjes) proberen of fruit/groente. Sinasappelsap en appels gaan vaak goed bijvoorbeeld. Als het drinken wat beter gaat, kun je dingen gaan toevoegen. Maar alleen de dingen waar je zin in hebt, geen dingen eten alleen omdat ze 'gezond' zijn, want vaak wordt je daar misselijker van. Wat je verder nog zou kunnen doen is contact opnemen met een dietist, ik ken er eentje die vrouwen met hg begeleidt (ook via de telefoon). Ze heeft zelf hg gehad en zal je dus nooit het idee geven dat je je aanstelt! Hun site is www.essential-balance.nl ps: als jij (of je partner) het idee heeft dat het erger wordt en je nog minder binnenhoudt, gewoon de spoedlijn bellen van de vk of de huisartsenpost!!
Wat bij mij hielp is echt hele kleine beetjes eten: ik heb heel lang alleen maar kleine stukjes brood met thee (gewoon zwarte thee zonder smaakje) gegeten en gedronken. Af en toe een klein slokje, een klein stukje brood. Wat ik ook wel deed, als ik bv een halve boterham op had, was 2 uur blijven liggen en dan pas weer naar de wc of gaan zitten. Na twee uur is je maag leeg en heb je weer iets binnen . Probeer goed te drinken en doe het alsjeblieft rustig aan! Voel je niet schuldig om familie of vrienden in te schakelen. Zorg jij ook fulltime voor je zoontje?
hey wat een verhaal zeg. Hoop zo dat je klachten nu eens serieus genomen worden. Jij voelt je gewoon ontzettend beroerd, al een lange tijd. Ongeacht wat de bloeduitslagen of urine uitslagen nu laten zien. Ze kunnen toch niet zomaar niets doen, vind ik maar raar hoor. Snap de vk ook niet. Hoop dat ze je nu wel in de gaten blijft houden. groetjes Suzanne Ps als ik iets voor je kan doen, weet je mij te vinden he!!
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben nu de emesafine door het slikken (van de vk moest ik verder met die gemberpillen, zo raar) en ik neem er nu 2 per 12 uur. Dat werkt aardig moet ik zeggen. Ik heb er altijd maar 1 geslikt, omdat ik niet meer mocht van de ha en apotheek. Ik las overal dat je er wel 2 per 12 uur mocht dus dat ben ik gaan doen. Ja je moet toch wat! Ik ben nog wel misselijk, maar veeeeel minder dan eerst. Ik kan zelfs weer redelijk wat eten en drinken in kleine hoeveelheden. Idd sinaasappel (sap), appelsap, andere vruchtensappen en frisse dingen zoals komkommer. Ik vind het ook belachelijk hoe mijn vk en het ziekenhuis hebben gehandeld! Zo onmenselijk! Als het erger word, gaan we idd gewoon weer bellen. Echt maling aan, want krijg het idee dat ik eerst half dood moet gaan voor ze echt iets doen. Ik zorg idd fulltime voor mijn zoontje door de weeks. Mijn man is gelukkig nu een lang weekend vrij dus die neemt de zorg even over. Ik mag ook niks meer van hem en merk dat ik dat echt even nodig heb. Gewoon even niks en rustig proberen te eten en drinken. Ik ben dan ook veeeel minder duizelig en misselijk. Ik hoop dat de vk mij nog belt maandag, anders doe ik het. Want wil de bloedwaarden weten van het bloed wat in het ziekenhuis is geprikt. Ik zei gister nog tegen mijn man, door al dit gedoe was ik al bijna vergeten dat ik zwanger was haha. De vk heeft gister het hartje even geluisterd en toen ze dat vroeg had ik zoiets van oja, ik ben ook zwanger! Dom he! Ik heb trouwens heel veel aan jou advies Rosao! Bedankt daarvoor! Maar ook aan de rest, want daar heb ik ook veel aan.
Wat fijn dat het beter gaat! Heeft de stijgende lijn een beetje doorgezet dit weekend? Goed dat je even lekker niks hoeft dit weekend! Rust doet altijd goed bij misselijkheid! Ik ging altijd wielrennen kijken, lekker rustig met een beetje geklep op de achtergrond en je kunt ook lekker een beetje naar de omgeving kijken Ik vergat het toen ook dat ik zwanger was, je merkt er nog maar zo weinig van. Lekker dat je nog even naar het hartje mocht luisteren! Geeft altijd wel een opkikker!