eerder naar huis gaan van werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Zonnetje23, 3 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnetje23

30 mei 2011
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden.

Ik werk in een winkel en dat is veel lopen, tillen en vliegen voor de klanten.
    Als het echt heel druk is dan ga ik wel eens 2 uurtjes eerder naar huis omdat ik dan echt kapot ben. Maar nu is mijn vraag;.zijn die uurtjes voor mijn eigen rekening? of moet mijn werkgever mij dat gewoon uit betalen?
    Bedankt alvast voor de reacties.

2. linde90

linde90 Niet meer actief

voor eigen rekening helaas, mits je gedeeltelijk in de ziektewet gaat...

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik denk dat als je 'gewoon' naar huis gaat, dat je werkgever dat niet hoeft uit te betalen.

Wel heb je recht op extra pauzes:
    "De zwangere werknemer heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer pauzes buiten die bedoeld in artikel 5:4 of de bij of krachtens artikel 5:12 voorgeschreven pauzes. Deze extra pauze onderscheidenlijk pauzes bedragen tezamen ten hoogste één achtste deel van de voor haar geldende arbeidstijd per dienst. De in de vorige volzin bedoelde pauzes gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd."
    wetten.nl - Wet- en regelgeving - BWBR0007671

Als je daar gebruik van maakt hoef je misschien minder vaak eerder naar huis.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    En misschien kun je je baas zo gek krijgen dat je dat uurtje aan het einde van de dag neemt.

Als je nog ruim in de vakantie- of overuren zit, kun je die ook gebruiken om eerder naar huis te gaan. Je baas hoeft ze in elk geval niet te betalen, maar als je ze niet in een andere vorm opneemt, moet je ze later inhalen. Daar zit je ook niet op te wachten, denk ik.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Die extra pauzes kun je in overleg opnemen.... ik had de regeling dat ik smorgens later begon omdat ik niet "op gang" kon komen. Dus wanneer je overlegt met je leidinggevende... misschien dat je dan idd wel anderhalf of 2 uurtjes eerder naar huis mag.
    Bij deze regeling hoef je nog niet in de ziektewet!!!!
    Maar zijn die twee uur onvoldoende, dan zul je vermoedelijk wel deels worden ziekgemeld.

6. Zonnetje23

30 mei 2011
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!
    Het is niet zo dat ik dagelijks eerder weg ga, hooguit 2x in de maand. Het is wel een goed idee om te vragen idd voor die extra pauze het laatste uurtje op te nemen op dagen dat ik er even doorheen zit!

7. linde90

linde90 Niet meer actief

Ik hoop voor je dat je baas niet moeilijk gaat doen.
    Hier krijg ik dat uur alleen overdag onder werktijd, en mag niet eerder vertrekken.....

8. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    dat was bij mij ook zo... Ik ben op een gegeven moment, toen ik wist dat ik na de bevalling zou stoppen, mijn vakantieuren op gaan maken op de koopavonden. Die lange dagen (9.30-21.00) kon ik niet meer aan..

Maar probeer gewoon goed te overleggen met je baas!

Deel Deze Pagina