ik raadt geen operatie af want heb zelfs met de arts erover gehad dat als ik ooit zwanger ben erna wel een operatie op het schema'tje staat & dat is niet omdat ik teveel eet want ben 4jaar geleden van 105 kilo naar 74 op 1maand gegaan door gewoon te werken/water & zo weinig mogelijk te eten maar het nadeel is dat je dan lichamelijk probleem gaat krijgen hier was het de gal die er met spoed moest worden uitgehaald' ergens weet je gewoon dat er ook nadelen zijn aan verbonden maar die moet ieder voor zich uitmaken Maar hier geen operatie zonder begeleiding' veeeeel te veel risico!
Een kennis heeft ook eens haar maag laten verkleinen. Zei alles geprobeerd te hebben, wat zeker niet het geval was, anders zou je niet koffie met slagroom en suiker drinken en appeltaart met nog meer slagroom als toetje na een lunch met twee vroom broodjes met roomkaas. In de jaren nog nooit een lijn poging meegemaakt. Maar goed de maagverkleining is doorgegaan en daarna at ze rustig nog twee broodjes kroket en een halve liter milkshake. Met andere woorden moet je er zelf heel veel aan doen. De verkleining zorgt er voor dat je maag kleiner is maar doe kan weer groeien.
Gelukkig zijn dit soort voorbeelden wel de uitzonderingen en staan daar heel veel voorbeelden tegenover van mensen die er wél hard voor werken en er wél serieus mee omgaan
Denk dat je vriendin er middenin zit. Vaak is de onverschilligheid over het overeten, (want ze doet er toch een beetje onverschillig over) een manier om zich naar de buitenwereld hard op te stellen. Dan er maar een beetje lacherig overdoen, dan ben je misschien de opmerkingen van anderen voor.. Je kwetsbaar opstellen, en anderen laten weten dat je een keihard gevecht met jezelf bent begonnen om eindelijk van die kilos af te komen is veel enger. Zeker als je nog niet weet of je je droom waar gaat maken. Dr zit best een voortraject aan zon operatie, denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat er goed naar de motivatie e.d. is gekeken. Niet alles is wat het lijkt, ik hoop dat dat voor je vriendin ook geld.. Dat het haar maar eindelijk mag lukken.. Overigens heb ik zelf geen ervaring met dit soort middelen. Ken wel 2 meiden die een maagverkleining hebben gehad. Dat ging niet zonder slag of stoot, naast hun gewicht moest (net als bij mij met mn dieet) hun hele manier van leven veranderen, hun attitude, hun zelfvertrouwen.. Maar beide zijn een hoop afgevallen en veel veranderend. Veel zekerder en sterker. Hopelijk lukt je vriendin dat ook! Maar ze zal nog een flinke weg te gaan hebben...
Een maag verkleining neem je toch altijd als je veel te veel eet? Ik bedoel het is zinloos om je maag te verkleinen als je niet veel eet en eten neemt wat zwaar op de maag ligt. Er gebeurd bij een verkleining toch niks anders dan dat je minder kunt eten omdat je resevoir sneller vol aan geeft omdat deze verkleint is?
Mijn schoonzus heeft ook een maagverkleining gehad,ze is er erg veel van af gevallen met als gevolg dat ze nu doodziek in het zikenhuis ligt. Ze neemt geen vitamines en mineralen op,kan niks eten want wat ze wil eten komt er weer uit. Ze krijgt nu extra bloed,sonde voeding om aan te komen en heel misschien als ze wat sterker is gewordne wordt ze geopereerd om te kijken wat er van binnen allemaal aan de hand is,daar is ze nu te zwak voor. Dit is dan ook wel een erg hardnekkig geval,ik ken ook een vrouw bij wie het wel goed is gegaan. Wat ik wel vaak hoor is dat je dan toch juist alleen nog maar kleine beetjes kunt eten,en als je wilt proppen komt het er net zo hard weer uit.
Eigenlijk is de term maagverkleining ook niet correct, het is een wat algemene term zodat iedereen meteen weet wat je bedoelt, maar het klopt niet helemaal. In dit topic kwamen al 3 verschillende vormen van maagverkleiningen voorbij, namelijk de maagband, de Gastric Bypass en de Sleeve. Ik zal proberen even wat toe te lichten. Maagband, deze verkleint niet de maag zelf, maar alleen de 'doorgang' naar de maag. Er wordt een bandje om de maag gespannen, zodat er een soort bovenmaag en ondermaag ontstaat. Je kunt maar een klein beetje tegelijk eten, want die bovenmaag is klein en zit vrij snel vol. MAAR...vloeibare calorieën (drinken of vloeibaar eten/shakes), gaat gewoon door die doorgang heen. En als je lang genoeg wacht tot de voorraad van de bovenmaag naar de ondermaag gezakt is, kun je weer gewoon verder eten. Deze operatie wordt steeds minder uitgevoerd omdat de lange termijn resultaten gewoon niet goed genoeg zijn. Het is wel een minder ingrijpende operatie dan de GBP of sleeve, vandaar dat veel mensen er toch liever voor kiezen. Sleeve, dit is een daadwerkelijke maagverkleining, operatief wordt de maag verkleind. Je kunt dus minder eten, zit sneller vol etc. Met name geschikt voor mensen die te grote hoeveelheden eten. Gastric Bypass (GBP), momenteel een veel gebruikt middel. Dit is eigenlijk een combinatie operatie. Het is zowel een maagverkleining (de maag wordt daadwerkelijk verkleind dus zit snel vol), maar het heeft een (veel) belangrijker ander effect. Er komt namelijk ook een omleiding van je dunne darmen (de bypass dus), waardoor een gedeelte van je voedsel niet door je lichaam wordt opgenomen maar meteen wordt 'afgevoerd'. Deze ingreep heeft dus een dubbel effect. Je kunt minder eten én hetgeen dat je eet wordt niet geheel opgenomen. Deze operatie is dus juist beter geschikt voor mensen die niet grote hoeveelheden eten. Bij deze ingreep kun je wel last krijgen van 'dumpings', dit wil zeggen dat suikers of vetten onverteerd in je dikke darm terecht komen en daar kun je je heeeeel beroerd van voelen. Bij deze ingreep is het dan ook belangrijk om de suikers en vetten zoveel mogelijk te laten staan. Niet alleen omdat je er dumpings van krijgt, maar omdat het gewoon erg slecht voor je spijsverteringssysteem op de lange termijn is. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is? En dan zijn er nog meer vormen van deze ingrepen, maar dit zijn de 3 meest voorkomende.
Dat er een heel voortraject aan vast zit, betekent niet dat er geen rotte appels tussen zitten die de operatie dus niet hadden moeten hebben eigenlijk... Ik werk zelf in de hulpverlening en ook daar zit een grondig voortraject aan vast, om vast te stellen of clienten wel gemotiveerd genoeg zijn om echt te gaan veranderen. Kunnen ze praten als Brugman soms, lijken enorm gemotiveerd en als dan tijdens het traject puntje bij paaltje komt, blijken sommigen dus totaal niet gemotiveerd, en als het dan moeilijk wordt, haken ze af... Dat haal je er ook met een grondig voortraject gewoon niet altijd uit. Wel bijzonder dat zulk soort mensen dan gewoon een tweede operatie kunnen krijgen op kosten van de belastingbetaler...
Ben ik helemaal met je eens Rozemarijke. Ik vind het zelf ook een positief iets als zo'n voortraject wat langer duurt, zowel voor de screening als voor de patiënt zelf om zich voor te bereiden. Soms hoor je mensen die besluiten zo'n operatie te laten doen en ze liggen 3maanden later al op de operatie tafel. Dat is toch veel te snel? Bij mij zat er bijna een jaar tussen de eerste info aanvraag en de operatie en daar zaten heel wat gesprekken en dergelijke tussenin. Helemaal waterdicht krijg je het nooit, maar dat geldt voor alles.
Precies, het hoofddoel is afvallen Maar niet iedereen die te zwaar heeft, is dat om dezelfde reden. De een eet gewoon structureel te veel, schept 's avonds meerdere keren op, eet grote maaltijden etc. Een ander eet de hele dag door, maar geen grote hoeveelheden. Weer een ander snoept heel veel, zoetige dingen. En weer een ander heeft juist moeite met de hartige dingen te laten staan. En een ander zal een combinatie van problemen hebben. Er is niet 1 soort probleem, dus ook niet 1 soort oplossing. En daar gaat het dus ook nog wel eens mis, dat de mensen de verkeerde oplossing kiezen terwijl ze daar dus eigenlijk geen baat bij hebben.
Mijn moeder heeft een maagband sinds 5 jaar en is er 55 kilo mee afgevallen, helaas nog niet wat ze wilde bereiken, maar doet er echt veel voor. Zij is weduwe en moet echt 5 dagen per week werken om financieel rond te komen, hiervoor maakt ze lange dagen en vroeg van huis lees half 7 en pas na 19 uur in de avond er weer in komen, zij zegt zelf er valt meer te behalen, maar het lukt haar niet ook nog na zo een lnage dag 3-4 keer per week te sporten, ze sport nu 2 keer per week, wel eet ze heel gezond. Zij kan heel veel producten niet meer eten, brood, gesmolten kaas dat soort dingen. Verder eet ze kleine porties ze zit op 95 kilo gaat hele erg goed. voelt zich goed geen medicatie voor de suiker meer, geen hoge bloeddruk meer. Ik vindt het heel moeilijk haar te zien terwijl ze liefst nog meer af wil vallen, maar ik snap het ook dat ze het niet redt om na zo een lange dag nog te gaan sporten extra. Mijn moeder spuugt heel veel en zoals een glaasje drinken bij het eten kan niet meer ze moet minimaal een 3 kwartier wachten na alles wat ze eet om te drinken Een vriendin had een maagband werkte redelijk wel kon ze alles eten, helaas was haar maag aan de verkeerde kant van de maagband gekomen en moest die er met spoed uit, ze kwma ontiegelijk veel aan ze heeft nu een gbp. Maar helaas gaat het nog niet zo goed zij kan echt geen suikers en vetten meer eten dan wordt ze echt hondsberoerd. ze hoopt dat dit het voor haar is. Een andere vriendin die geen motivatie heeft, niet wil sporten maar wel 80 kilo moet afvallen heeft een kinderwens, die heeft nu haar zinnen op een gbp gezet, ik ben erg benieuwd ze eet alles wat los en vast zit, zit de hele dag op de bank, maar wel klagen dat alle sniet vanzelf gaat. Ik kan hier best wel boos om worden. Het wordt vaak onderschat
Mijn zusje heeft een gbp gehad, ruim een jaar geleden, en die is dik 50 kilo afgevallen. Ze ziet er geweldig uit! Af en toe wel misselijk, maar het is de veste beslissing van haar leven geweest zegt ze.
Ik krijg volgende week een gastric bypass maar ben door een strenge screening gegaan en een voortraject bij de psycholoog.Ik weet dat het overal anders gaat maar ik ben blij dat het hier zo streng is,niet altijd leuk maar wel beter. Vind het dan ook erg om te horen als mensen er zo mee om gaan,het is niet zomaar even een operatie,je moet je hele leven verranderen. Iemand zei dat ze een dieet vooraf moeten volgen en als dat lukt lukt gewoon afvallen ook.Het is vooral een dieet om je lever te doen slinken ivm de operatie,het hoeft ook niet in elk ziekenhuis.Ik ben er nu mee bezig en vind het erg zwaar maar de enige reden dat ik het volhoud is omdat ik weet dat het nu ECHT nooit meer terug gaat komen en die de laatste keer is dat ik echt op dieet moet. En zoals eerder geschreven,overal zitte rotte appels tussen,een gbp wil echt niet zeggen dat het allemaal vanzelf gaat maar een hulpmiddel.
idd ik heb dat voor dieet ook moeten doen en dat is vol te houden omdat je weet dat het maar 2 weken is en dat je daarna nooit meer zoiets hoeft te gaan gebruiken... hoewel dat nooit betrekkelijk is, kan altijd gebeuren dat je iets anders moet gebruiken zoals drinkvoeding in mijn geval! ook ik heb een strenge screening gehad en heeft het langer geduurd voor ik geopereerd werd omdat er nog wat gesprekken met een psycholoog aan vooraf gingen! Dat vond ik helemaal niet erg want uiteindelijk is dat alleen maar goed om je uiteindelijke doel te gaan behalen!
Tja, ik zit nu zelf in het voortraject, heb over een paar dagen de eerste voorlichting. De intake heb ik 3 weken geleden gehad. Bij de intake kreeg ik te horen dat ik eerst nog een aantal keren naar een dietiste moest (was 3 keer geweest bij eentje waar ik niks aan had - nu gelukkig wel een hele goede), vooral vanwege de vergoeding, verzekeringstechnisch dus. Dus vorige week bij een andere dietiste geweest, moet nu 6 keer per dag eten, bewust eten (want als je zo'n operatie hebt gehad is het belangrijk dat wát je eet ook goed is), en ben gister voor het eerst in 5 jaar weer naar de sportschool geweest. En er is nu in iets meer dan een week bijna 3 kilo af, dus misschien is het niet eens nodig om nog een operatie door te zetten. Hoop dat het me zo lukt om er minimaal een 40-50 kilo af te krijgen. Een GBP is voor mij echt een uiterste redmiddel, maar als het even kan zonder, dan wil ik het echt niet.
En die wil dus wel kinderen? My goodness, als afvallen al niet lukt en je daar geen donder voor wilt doen, waarom wil je dan wel kinderen? Snapt ze wel dat ze dan de eerste jaren geen rustig moment op de bank meer heeft? Daar zou ik dus idd ook goed pissig van kunnen worden....
Ik hoop natuurlijk dat het haar lukt, want ze is erg zwaar! Deze zomer alleen al is ze ruim 20kg aangekomen! Zij kent geen mate, alles wat ze in de kasten vind aan eten moet meteen op! Ze heeft geen stop!