Punt is al meerdere keren voorbij gekomen maar allicht nog suggesties...Huisarts ga ik m maar eens heen schoppen in elk geval. Mijn man viel vandaag wederom, "plop" in slaap terwijl mn dochter in de rondte liep en ik boven werkte. Madameke stond ineens naast me en beneden had ze al wat gekliederd met water, gelukkig twee oepsjes maar en geen paar liter water (ook al eens voorgekomen, net als ondergekleurde wanden en kastjes (goddank bruynzeel wasco, die écht afwasbaar bleek). Al eerder een gesprek er over gehad met hem, hier in t forum al eerder verbazing dat ik er weinig vertrouwen in heb als ik straks weer op kantoor zit...Realiteit is dat ze aardig wat kan doen voordat hij wakker wordt, hij is echt "OUT", tja vind ik doodeng en met een ondernemende inmiddels kleuter lijkt me niet heel onlogisch. Als ze wat ouder is is t minder problematisch maar nu is t nog niet verstandig. Ik heb al aangegeven om als hij zich moe gaat voelen ff naar de speeltuin met dr te gaan of weet ik t stofzuigen ofzo, of als ik thuis ben een seintje te geven dan neem ik m ff over. Dochter is een handen vol figuur, en ja die slaapstoornis stapelt wel door ookal gaat het nu beter. Afgelopen nacht had ik dr en we slapen afgewisseld en apart. (de ene waakdienst en de ander die nacht rust) Iemand nog tips (afgezien de huisarts) want ik ben inmiddels door mn optie lijst heen, maar verantwoord vind ik dit nou ook niet echt.
Niet liggen (ook niet op de bank) overdag en bij de eerste vermoeidheidssignalen gaan bewegen. Dat op de eerste plaats. Je hebt het over afwisselen in de nacht en een slaapstoornis. Wie heeft dat? Je dochter of je man? Als hij het heeft en daardoor in slaap valt is het verstandig met de huisarts te kijken hoe hij de cirkel kan doorbreken. Als het je dochter is, hoe uit zich het dan? Want afhankelijk daarvan kun je ook weer kijken wat je het beste kunt doen.
Hier bleek bij mijn man een slaapapneu de boosdoener, het wordt vaak gelinkt aan snurken en overgewicht en die kunnen een slaapapneu verergeren maar de arts die we toen spraken was er heel duidelijk over. Veel meer mensen hebben een slaapapneu, dat hebben ze alleen niet in de gaten. Maar er kunnen natuurlijk ook andere dingen aan de hand zijn. Slaapgebrek doordat dochter slecht slaapt stapeld zich natuurlijk ook op. Daar had ik heel erg last van bij de jongste.
Mijn man heeft slaapapneu en was hierdoor overdag soms ook heel moe/slaperig. Hij viel gelukkig niet zomaar in slaap maar herken het dus deels wel. Na diagnose heeft hij een snurkbeugel gekregen voor de nacht die ervoor zorgt dat hij geen ademstops meer heeft en dit heeft overdag ook wel effect.
Kijk hier eens na. Er zit ook een filmpje bij. https://www.allesovernarcolepsie.nl/?gclid=Cj0KCQiA4L2BBhCvARIsAO0SBdY2_oHey0EQ_8I3eZCwzE8yRejEJoJD7veTAyjgAIh-pFq9NtCWrO4aAqRkEALw_wcB
Als jullie de nachten moeten afwisselen en dus weinig slapen dan snap ik wel dat als je even op de bank gaat zitten in slaap kan vallen. Gebroken nachten en dan overdags niet veel om handen hebben is echt doodvermoeiend. Is het geen optie dat hij even bewust me-time pakt? Wekker zetten en even een Powernap doet? Hier werkte dat prima met de kids thuis. Ik zette dan een filmpje op of liet ze even achter de iPad. Maar ik moet ook zeggen dat ze zich achter een scherm door niks laten afleiden
Ik heb dat ook een lange tijd terug gehad. Ik viel opeens tijdens het eten in slaap , tijdens het voeden van de jongste overdag, terwijl de kinderen aan het spelen waren enz. . Ik moet wel zeggen dat het een vermoeiende periode was toendertijd waarin ik niet genoeg sliep. Na een maand of 3 was het opeens over, ben er nooit mee naar de huisarts geweest. Dus ik denk dat het bij mij 'gewoon' door de vermoeidheid kwam.
Goed gesprek voeren over dat jij het niet prettig vindt ivm jullie dochter en hoe hij daar in staat? En voelt hij het aankomen? Als hij het dan ook niet fijn vindt of accepteert dat jij het niet fijn vindt, dan kan hij dan inderdaad jouw hulp inroepen of iets actiefs gaan doen ofzo. Als hij het probleem niet ziet of het niet aan voelt komen, dan wordt het lastiger en zul je andere manieren moeten zoeken om er mee om te gaan. En zorgen dat je (beiden) zoveel mogelijk slaap pakt inderdaad.
Ik vermoed ook inderdaad snurken en apneu, in die hoek in elk geval. Bloedonderzoekje lijkt me ook geen overbodige luxe overigens. Het is niet dat hij voor de lol even een tukkie gaat doen terwijl zn dochter de kuienlatten neemt, het is niet met opzet zeg maar. Bedoeling voor mij is dat de onveilige situatie beperkt wordt maar ik maak me net zo goed ook zorgen om zijn gezondheid. Nagenoeg chronische vermoeidheid is echt funest voor je levensgeluk en het sluipt er rustig in en je krijgt t maar verdraaide rottig weer omgedraaid. Qua gewicht kan er wel t nodige vanaf. Helaas blessure op zn hemstring die bodycombat haast onmogelijk maakt (is nu ook dicht) en qua eten doen we al rustig aan, geen prefab spul, voldoende groente enzo. Meeste gewicht schiet erbij zodra het een stresserige periode is, zn vader heeft dat ook (cortisol issue) zeker met corona is dat in de buikrange niet echt handig (sowieso niet). Toen wij net een relatie hadden was t snurken te doen. Het volume is wel, ahum, behoorlijk gestegen. Ik ben een moeilijke inslaper, hij is in 5 seconden een houtzagerij begonnen, hoe dr nog een dochter is gekomen is me soms een raadsel. Blij dat er in elk geval herkenning is en wat tips! Die ananasplant (anti snurk plant) en die ene zuurstofplant met die witte soort van kelkbloemen in de slaapkamer heb ik jaren geleden al geprobeerd. Ik hou van planten, gelukkig nog ergens nut want hij snurkte er geen decibel minder om en werd ook niet uitgeruster wakker. Wat de slaapstoornis betreft, dat is onze dochter. Dat begon Kerst 2019 ze is toen opgenomen geweest vanwege benauwdheid en kreeg toen flixotide als onderhoud medicatie mee. Wat we ook deden, elke nacht feest van 01:30/02:00-04:30/05:30 waar zij eerder echt een luxe slaper was. September 2020 is die medicatie er af gegaan, vanaf oktober kregen we stapsgewijs weer betere nachten (6x doorgeslapen in de hele maand oktober, jay! (meer dan in de heel voorliggende periode bij elkaar)) nu met school weer wat onrustiger maar die zware nachten zijn er, klopt af, uitzonderingen daargelaten er wel uit. Ik heb dr wat minder last van, sowieso draai ik op minder uren slaap en ik ben eigenlijk altijd wel bezig. Waar hij een boekie gaat lezen in hangmodus, heb ik daarvoor weer niet de rust. Hij zou een beetje van mij moeten lenen denk ik. Maar goed, net ook ff met m gesproken (na mn ergernis losgelaten te hebben op een grote schoonmaak in de woonkamer ) hij is nu wel aan t nadenken waarom hij zo moe is. Beseft ook wel dat t niet heel gezond is.
Klinkt als apneu. Ik heb een lichte vorm en snurk als een malle binnen 3 sec echt heel bizar! Ik krijg volgende week mn beugel. Ik kan niet wachten! Ik zou sowieso dit de huisarts voorleggen want als je lang loopt met onbehandelde apneu kan dit echt nare gevolgen krijgen.
Ik zou idd ook zeggen apneu. Dan kun je zo omdonderen in diepe slaap overdag. En een fitbit met bewegingsmelder die je instelt op van mij part 10 minuten? Dat als hij slaapt hij niet lang tukt?
Die man is doodop van gebroken nachten. Wat moet een huisarts daaraan doen? Ik zou voor de tips van @Luna86 gaan en hem overdag de ruimte geven een uiltje te knappen waar dat mogelijk is.
Het kan ook iets heel anders dan apneu zijn. Ik kan ook zomaar in slaap vallen als ik het laat gebeuren. Slaapapneu is het niet, dat is nagekeken (kan sowieso geen kwaad natuurlijk). Slecht slapen en gebroken nachten, schildklierproblemen, enz. zijn hier de oorzaak. In mijn geval niets aan te doen helaas, dus moet ik zorgen dat ik inderdaad in beweging blijf ed. Lange autoritten zijn ook echt funest, ook als ik zelf rijd, dat doe ik dus uit veiligheidsoverwegingen niet.
Powernap kan wel, maar dan moet je hier wel ff de ander inseinen. Zeker na een rot nacht houden we daar gewoon rekening mee en ruimte voor. Probleem ligt m hier echt meer in de "plop" in slaap gevallen zonder dat daar direct een reden voor te vinden is. (Edit: als in spooknachten gehad hebben met dr, afgelopen nachten heb ik dr gehad en het was bovendien rustig) Deze ukkepuk is net ninja dora explorer met houdini eigenschappen, levert wel een mooi boekwerkje op als ze volwassen wordt overigens. Ze bedoeld t goed hoor, er zit wel een intentie in van "helpen" mja beetje zoals de reclame "daar hebben we een doekje voor" alleen gaat de badkamer hier niet met een BH maar met een de inhoud van een tube tandpasta. Die orde van grootte, en met grote blauwe ogen aangeven dat ze "helpt met de badkamer schoonmaken". Gelukkig waren t de ramen van de douchecel en niet de betegelde wanden... @Eenkadootje Narcolepsie had ik naar gekeken, maar daar komt t niet vaak genoeg voor voor en op de zaak heeft hij t bijvoorbeeld niet, is daar meer actiever denk ik.
Het is natuurlijk wel zo dat je niet in één of enkele nachten bijgekomen bent van maanden slecht slapen. Vaak duurt het sowieso enige tijd voordat je zelf weer goed doorslaapt na een flinke tijd slecht slapen, daar zijn vaak al meerdere nachten goed kunnen slapen voor nodig. En daarna kost het dan nog een hele tijd (met die goede nachten!) voordat je weer 'hersteld bent'.
Even over je dochter, kun je met haar afspraken maken? Ik heb hier een dochter die ook net 4 is, plus een peuterjongetje van net 2 en ik ben geregeld gerust een half uur of wat langer boven om de baby te voeden (die heeft grote voedingsproblemen, dus moet in rust en stilte om er IETS in te krijgen). De peuter en kleuter kunnen gerust beneden blijven dan zonder heftige dingen te doen. Toen ik nog zwanger was sliep de peuter nog en in die tijd sliep ik zelf ook op de bank terwijl de (toen nog net 3 jarige) kleuter lekker aan het spelen was. Ik bedoel het goed hoor! En natuurlijk moet er wat gebeuren wat betreft het slapen van je man, maar wellicht geeft het al wat lucht als je weet dat de kleuter niks geks zou doen.
Klopt, maar we zijn op wat losse incident nachtjes na ook al 4 maanden verder, dan zou je incl t overdag "bijslapen" toch zachtjes aan redelijk bij moeten gaan trekken, allicht niet als constante vertoning maar wel een verbetering, maar die indruk heb ik dus compleet niet. (ook buitenom dit soort "plop" gevallen) En sinds haar geboorte draai ik 5 van de 7 nachten "nachtdienst". Destijds omdat hij met de auto moest en ik met t OV, het afgelopen jaar omdat met die slaapstoornis in de heftigste vorm voor mij makkelijker was op te vangen dan voor hem omdat ik minder slaap nodig heb. Kan zijn dat t bij hem gewoon langer doorebt, maar gevoelsmatig ligt haar eerdere slaapprobleem (nu alleen de naweeën) niet in verhouding tot zn vermoeidheid. Maar mijn referentiekader is wat anders allicht, ik ben zo'n korte slaper en hij totaal het tegenovergestelde.
Nog niet, ze is nog te impulsief, vooral de combinatie met ondernemend is de crux. Wasje snel ophangen is de max.