hier ook....mijn man is surinaams (creools) ik ben nederlands. ons dochtertje is echt een mix kindje maar heeft het meest weg van de surinaamse kant...kroeshaartjes en is ook vrij donker. krijg helaas vaak tehoren of ik wel de echte moeder ben! kwa opvoeding is er maar weinig verschil...al is mijn man wel veel softer en bij hem krijgt ze veel meer voorelkaar! ook draait het bij hem meer om haar..ze gaat voor op alles we praten nederlands tegen haar. maar nu zijn we sinds kort ook begonne met surinaamse woordjes. Vind het wel fijn als ze straks een stukje van haar roots kent. Ben nu zwanger van nummer 2.....ben erg benieuwd hoe deze spruit er uit zal zien!
Ik zou het allebei tegelijk doen. Dat kunnen kids best aan en anders heb je een kans dat als ze naar school gaan er een taalachterstand is.
Ik ben half Grieks/ half Nederlands, mijn vriend is half Indisch/ half Nederlands. Dus onze dochter Chloé is een mix, al zou je het niet zeggen, haha!
ben het hier niet mee eens , ik ben zelf half marokkaans en half nederlands en er werd altijd nederlands tegen ons gesproken, ik heb mezelf later het arabisch aangeleerd en ik spreek het nu moeiteloos. ik vindt het trouwens niet slim om je kind naar school te sturen zonder dat het ook maar iets van de nederlandse taal beheerst, het kind wordt gegarandeerd naar huis gestuurd met het verzoek terug te kome als het kind NL begrijpt, anders is communicatie tussen de leraren en kind toch onmogelijk
Ons meisje wordt ook een mixje. Ik ben Nederlandse en mijn man is Turks. Wij wonen in Turkije en wij zijn het erover eens dat ze een islamitische opvoeding krijgt. Ook zullen we haar 2-talig opvoeden.
Ik denk dat het net zo belangrijk is om Nederlands onder de knie te krijgen! Als je in Nederland woont met je kids is dat nog belangerijker dan Marrokaans. Hier praat ik NL tegen me zoon en me vriend portugees werkt prima! Alleen kan ie beter NL dan portugees!Maar goed dat komt later wel.
Ja hier is het net zo. Mijn vriend praat portugees tegen onze dochter en ze begrijpt heel erg veel! Ze zegt ook wel eens wat terug, maar over het algemeen spreekt ze nederlands. Ik vind dat als ze nederlands kan lezen en schrijven, dan wil ik wel graag dat ze een cursus portugees gaat doen. Maar we wonen hier, dus nederlands is het belangrijkste. Ik maak me echt niet druk dat ze portugees gaat spreken. Dat komt echt vanzelf!
Inderdaad dat komt ook vanzelf hoor. Helemaal als hij portugees tegen haar blijft praten. En zolang ze het maar verstaan! Dan kunnen ze het op een gegeven moment ook spreken. ff off topic ben je al lekker met verlof?
Yep, vandaag eerste verlofdag....en ik verveel me nu al, hahahaha Ik heb Milagre vanmorgen voor de eerste keer naar school gebracht. Het huis was al aan kant. Geen echt klussen die gedaan moeten worden, dus ik heb de hele ochtend achter de pc gezeten...erg he
ohh nou mag toch ook af en toe een dag niks! Daarvoor is de zwangerschapsverlof! Lekker uitrusten en je voorbereiden op de bevalling. Heb je alles voor de kleine al klaar?
Ons kindje is geen mix maar doordat we beide Marokkaans zijn, beide opgegroeid in NL en nu teruggekeerd naar Marokko voelt het wel alsof ons kindje straks half Marokkaans half Nederlands is. Hoewel we onze uk geen NL gaan leren. We gaan ons focussen op de twee talen die hier in Marokko voor ons van toepassing zijn: het riffijns (ook wel berbers genoemd) en het Arabisch. Ongetwijfeld zullen er wel Nederlandse woordjes tussen schieten, ik en mijn man spreken namelijk wel Nederlands ondeling. En de familie in NL spreken naast het Nederlands ook (redelijk tot goed) Marokkaans. Kwa opvoeding heerst er in Marokko over het algemeen wel een andere gedachtegang dan ik en mijn man hebben. Wij gaan voor een Islamitische opvoeding (dat is dus niet hetzelfde als de Marokkaanse opvoeding).
Ach ja, zo voor een eerste dag heb ik in ieder geval lekker rustig aan gedaan ja het bedje staat en de comode, alleen moet de hemel nog worden opgehangen. Maar verder is alles wel klaar...maar ik zal nog wel een keer alle kleertjes wassen denk ik...
ohh lekker hoor! En kleertjes wassen kan altijd nog toch. Ga je trouwens thuis of ziekenhuis bevallen?
Lekker thuis! dat ging de vorige keer ook erg goed. Ben wel benieuwd hoe hij/zij eruit ziet. Of het qua kleur een beetje hetzelfde is, hahahaha
Mag je hier ook mee kletsen als je nog geen kindje hebt? Mijn vriend is nederlands blond haar blauwe ogen en een hele blanke huid. Ik ben in nederland geboren maar mn beide ouders komen van curacao. Dus als wij een baby krijgen word het een mokkababy! We denken gelukkig vrijwel overal hetzelfde over(voor zover je dat nu kan zeggen als je geen kinderen hebt). Hoe doen jullie het met de namen kiezen jullie een nederlandse naam of een buitenlandse? Wij hebben de namen voor onze toekomstige kinderen al bedacht en dat worden geen nederlandse namen aangezien we daar beiden niet van houden maar ze krijgen wel een nerderlandse achternaam.
Tuurlijk mag je hier ook mee kletsen als je nog geen kids hebt. Mokka is een goede kleur Wij hebben gekozen voor Angolese namen. Dat vind ik ook mooier. ik hou helemaal niet van oerhollandse namen. Of het moet heel apart zijn. Maar ik kan me echt niet voorstellen dat ik een zoon zou hebben die Jan heet.... Onze dochter heet Milagre en nr. 2 is nog niet bekend uiteraard.