Nou had het er nog even met mijn man over maar die beweerd toch ook echt van niet. Er zijn niet veel echte Laz' meer. Maar het is wel zo dat elke trabzonlu zichzelf laz noemt. Maar dat betekent niet dat ze dat ook echt zijn. Maar ik ben geen geleerde wat betreft dit onderwerp
ik heb het gisteren es aan mijn vader gevraagd en die zegt dat wij geen Laz zijn maar dat iedereen zich zelf zo noemt. Wij zijn gewoon turken niet meer en niet minder. weer wat geleerd.
Dat kan ook meerdere redenen hebben. Is je vader daar geboren en heeft hij daar altijd gewoond? Misschien ook dat het per persoon anders is. Net zoals ik al zei met Brabanders. Er zullen ook vast Brabanders zijn die zich 'gewoon' Nederlands voelen. Ik denk dat je dat ook vaker ziet in grote steden. De mensen in de kleine dorpjes, waar ook nog veel met accent/dialect wordt gesproken, en waar de mensen ook eigenlijk niet weg willen, dáár zijn het écht Brabanders... krokus, mijn vader is in Turkije geboren. In Rize, waar mijn oma vandaan komt. Mijn opa komt dus uit Kazachstan, maar die is ook in Rize terecht gekomen. Ze zijn na mijn vaders geboorte naar Istanbul verhuisd, maar toch zit het er bij mijn vader en zijn broer goed in dat ze Laz zijn Ook al is hun eigen vader dat dus eigenlijk niet eens, alleen hun moeder. Ach joh, ik vind het wel grappig. Ik heb altijd gedacht dat ik 1/2 Turks was, maar toen zei mijn vader dat opa uit Kazachstan komt. En toen vertelde hij ook dat oma technisch gezien dan ook geen Turk, maar een Laz is. Het Laz volk is dan wel volledig opgegaan in Turkije, maar dat wil alleen zeggen dat ze de Turkse nationaliteit hebben en onder de Turkse regelgeving vallen. Hun eigen identiteit en taal houden ze toch wel. En zolang er moppen over Temel en Dursun worden gemaakt, zullen de Lazzen altijd bestaan! Krokus, bir az Türçe biliyorum. Türkiye'de örendim, çunku biz tatil için çok Türkiye'ye gittik. Maar het probleem is dat ik dus niet kan oefenen en ook niemand heb die me verbetert als ik een fout maak. Daarnaast wil je niet weten hoe slecht de 2e en 3e generatie Turken hier de Turkse taal onder de knie hebben. Zowel qua uitspraak (zware dialecten!) als grammatica. Ik heb 5 jaar geleden een cursus Turks gedaan, met 3 Nederlanders en 10 Turken. Ik had een hoger cijfer dan de Turken! Maar dat komt ook omdat ik geleerd had.
tis eigenlijk bijna niet uit te leggen, ik voel me turk en laz tegelijk eigenlijk maar oorspronkelijk zijn we geen laz denk ik. Maar ik ben er wel super trots op dat ik (mijn vader en moeder) uit Trabzon komen. Rize is sowieso veel meer Laz dan Trabzon volgens mij, ik heb me er eigenlijk ook niet echt super erg in verdiept ofzo. Ik heb zelf op de basisschool nederlands pas geleerd, en vanaf groep drie heb ik turkse les gehad op vrijdagmiddag. Dus mijn turks is goed, ik kan het ook lezen en schrijven. Ik vind het trouwens heel knap van je dat je al zo goed turks kan. Mijn man (nederlander), kan het nog lang niet zo goed. Mijn nederlands is ook super goed, je kunt aan mij niet horen dat ik turks ben, heb totaal geen dialect. Ik vind het ook diep triest dat er turken zijn die gewoon in nederland geboren zijn en die nog steeds met een accent nederlands praten.
dat is volgens mij gewoon een potje interresant doen is toch absurd dat turken/marokkanen whatever die hier geboren zijn de nederlandse taal zo bagger beheren kan me er echt aan ergeren
Is denk ik inderdaad gewoon stoer doen, want er zijn dus ook Nederlandse jongeren die zo praten... Belachelijk. Weet je
Ik ben zelf de mix Italiaans en Nederlands/Fries, mijn man is Fries ( ) en mijn dochtertje dus nog een klein beetje een mix. Maar haar temprament is dus echt Italiaans, En ik ben ook een echte Italiaans "Mama" ( die zijn vaak net even iets te lief en te zorgzaam, )
heey nog een mixje hiero! mijn man is marokaans en ik nederlands.. ons kindje gaat marokkaans leren en wordt islamitisch opgevoed! ben hier zelf heel blij mee!
hebben jullie trouwens ook met de verschillende culturen dat het wel eens botst qua opvoeden? Hier valt het op zich wel mee, we hebben wel vaak een meningsverschil over kleding, het moet van hem het beste van het beste zijn en het liefst merk maar voor mij hoeft dat absoluut niet! Weet niet of dat met cultuur te maken heeft hoor,maar de meeste angolesen die ik ken zijn best ijdel dus misschien vandaar. Verder qua opvoeden geen problemen.
hahaha, ja kleding is belangrijk! Maar ik kleed Milagre altijd aan en Jojo vind altijd dat ze er goed uitziet, dus daar hebben we het niet over. Waar ik kleren voor haar koop weet hij helemaal niet....
mijn man is absoluut niet materialistisch ingesteld en het maakt hem echt niet uit of ze in een een goedkoop vodje loopt of iets leuks ofzo. Ik daar en tegen hecht wel waarde aan kleding. Ik wil dat ze er leuk uitziet..maar hecht ook absoluut geen waarde aan merk. verder zijn turken wel heel anders qua opvoeding..maar doe het toch op mijn eigen manier.
haha ja he kleding is bij hun toch wel belangrijk, het is maar goed dat ik meestal degene ben die kleding koopt anders waren we failliet geweest bij wijze van. Gelukkig vind ie het allemaal wel mooi wat ik koop. Trouwens spannend meinouw! Bijna uitgerekend! Al een beetje het gevoel dat het niet lang meer gaat duren?
Leuk topic meiden! Ik ben zelf half Koreaans half afro Amerikaans mijn man is half Nederlands half Marokkaans. Onze dochter Aylin is dus een kwart Nederlands, kwart Marokkaans, kwart Koreaans en een kwart Afro Amerikaans. Lekker mengelmoesje