Fotograferende mama's

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door Butterfly, 7 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi allemaal,

Fotograferen is een grote hobby van mij. Ik vroeg of er nog andere mama's hier ook graag fotograferen. Ik heb op dit moment een Canon 300D met 2 lenzen. Ik heb op een beurs laatst een statief gekocht en ben druk aan het experimenteren. Misschien is het leuk om hier tips en voorbeelden uit te wisselen en misschien een keer samen te komen om een dagje te fotograferen?

Danielle

2. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Hoi,

Ik heb een Canon EOS 400D. Ben d'r helemaal blij mee, alleen kan ik er nog niet zoveel mee. Ik wilde dolgraag meer met een camera doen, vandaar deze keuze. Maar nu wil ik me graag opgeven voor een cursus digitale fotografie...

Ik heb er overigens alleen nog de kit-lens bij, we zijn ons wel aan het orrienteren op een nieuwe..

3. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hier ook sinds juni de Canon EOS 400D en ook met alleen originele kitlens. Ben er erg blij mee maak prachtige foto's van mn dochter ;)
    Maar ben amateur hoor

4. San76

San76 Actief lid

2 jul 2007
    240
    0
    16
    Hoi!

Hier een Canon EOS 40 D, hiervoor een 400D. Hebben ook meerdere lenzen; 28-105, 60 mm macro, 50 mm 1.8, 55-200. Superfijne camera! Mijn vriend weet er meer vanaf tot nog toe dan ik maar ik leer snel bij. Vind het erg leuk, is gewoon ook een hobby naast het werk.

5. frownupsidedown

frownupsidedown Actief lid

24 sep 2008
    476
    0
    0
    Almelo
    Hoi,

Ben nog wel niet mama, maar wel hobby-fotograaf. Ik heb een Canon 400D en ik richt me voornamelijk op portretfotografie omdat ik dat gewoon het leukst vind om te doen.

Wat voor soort fotografie doen jullie?

Groetjes,
    Moniek

6. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,

Ik fotografeerde meestal in standaard instellingen maar sinds kort verdiep ik echt in mijn toestel en in het fotograferen zelf. Ik maak vooral portret en close-up foto's.
    Ik probeer op dit moment de diafragma en sluitertijd uit. Later lijkt het mij ook leuk om foto's te maken in een studio.

Groetjes,
    Danielle

7. frownupsidedown

24 sep 2008
    476
    0
    0
    Almelo
    Hoi Danielle,

Ik vond het steeds leuker worden toen ik van de automoatische stand afstapte.
    Ik heb zelf een twee kleine studioflitsers (kosten samen ca € 150,-) en twee stukken achtergronddoek (gewoon stof van een stoffenwinkel) en alleen daarmee kun je al schitterende portretten maken.
    De studioflitsers kun je trouwens ook vervangen voor twee bouwlampen met een wit doek ervoor (verstrooit het licht, waardoor het licht mooi zacht word). Kost een stuk minder ;)

Groetjes,
    Moniek

8. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi Moniek,

Heb jij nog een cursus gevolgd of heb je alles zelf uitgevonden? Ik ben nog heel veel aan het uitproberen maar kan het resultaat niet gelijk bekijken (ik kan ineens foto's niet meer direct van mijn fototoestel uploaden). Ik probeer trouwens zoveel mogelijk zonder flits te fotograferen maar ik las ook dat je met een afzonderlijke flitser (niet die er al standaard op zit) mooie plaatjes kan schieten. Ik heb hier nog 2 boeken liggen die ik door moet nemen :)

Gr,
    Danielle

9. frownupsidedown

24 sep 2008
    476
    0
    0
    Almelo
    Hoi hoi,

Ik heb de basisopleiding op de fotovakschool gevolgd, omdat ik eraan dacht misschien fotografie om te zetten van hobby naar werk, maar ik ben daarna niet verder gegaan. (Is achteraf niet aan mij besteed om er mijn werk van te maken :)) In die basisopleiding leer je heel veel over je eigen toestel en wat je ermee kunt.

Ik had een leraar die ons aan alle onderdelen van de opleiding heeft laten snuffelen, maar hij heeft ons vooral geleerd naar foto's te kijken en ervan te leren. Bijv. hoe de belichting is (dus wat voor licht is er gebruikt, waar komt het vandaan, enz.) en hoe de compositie is (dus plaats van het onderwerp, horizon en dat soort ongein.)

Die basisopleiding was ook echt een basis voor mij. Daarna ben ik gewoon gaan proberen wat ik leuk vond en al doende heb ik een en ander geleerd. Technisch zal er bij mijn werk vast nog een boel aan schelen, maar zolang ikzelf tevreden ben vind ik het wel goed. Het is en het blijft een hobby.

Een losse flitser die je boven op je camera monteert kan inderdaad hele mooie plaatjes opleveren. Als je er een besluit te kopen zou ik er een difuuskapje bijkopen. Da's een wit kunststof bakje wat je boven op de flitser schuift en wat dan het flitslicht wat verzacht. Dat is minder hinderlijk in de ogen van mensen die je fotografeert en geeft ook een wat mooier resultaat en minder harde schaduwen.
    Misschien kun je er eerst eens een van iemand lenen en daarmee een beetje experimenteren. Weet je ook of het het geld waard is om aan te schaffen.

Pff, tis een heel verhaal geworden ;)

Groetjes,
    Moniek

10. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi Monique,
    Bedankt voor je advies! Helaas ken ik niet iemand die een aparte flitser heeft. Ik ben wel lid geworden van een blad (ik weet of ik de naam hier mag vermelden?) en op het forum daar spreken ze soms af om iets te gaan doen. Misschien kan ik dan een flitser lenen. Heb je misschien nog voor mij wat handige tips?
    Misschien heb je ook wat foto's wat ik kan bekijken? :)

Danielle

11. djezelf

djezelf Fanatiek lid

13 apr 2006
    2.224
    0
    0
    omg. schagen
    he wat leuk dit clubje!

Ben verre van een profesional maar heb twee keer een workshop gedaan en start in februari met een cursus.

Heb een canon 40D, met kitlens, 60mm en de 70-300. en een klein studioflitssetje

Ik wil graag er meer dan een hobby van maken, vind het erg leuk om mensen te fotograveren, vooral kids en zwangeren lijkt me geweldig.
    Maar ga ook graag in de natuur aan de gang.

als er plannen zijn om een keer met elkaar te gaan fotograveren dan ben ik zeker van de partij!
    (leer graag van anderen ;) )

12. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi,
    Het is hier lekker rustig! Ik denk dat ik binnenkort ook maar een cursus ga volgen. Je komt niet alleen andere tegen met dezelfde hobby maar je leert ook nog eens hoe zo'n camera werkt!
    Gr,
    Danielle

13. gabje20

gabje20 Bekend lid

20 jan 2006
    597
    0
    0
    Ja ik maak ook graag foto's ik heb de sony 300 nog iets.

Graag alleen foto's van me meissie portret en ook veel close up. Ben nog aan het uitvogelen ermee, heb er verder geen verstand van. Het is nu wel een hobbie aan het worden dus ga steeds meer leren haha...

Groetjes

14. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Hey,
    Een paar vraagjes aan jullie, ik zou zelf ook wel wat leukere fototjes willen maken. Net iets beter als wat ik nu met mijn gewone digitale fototoestel maak. En dit wil ik later als ik groot ben, wat meer gaan uitbreiden.
    Maar hebben jullie er een cursus voor gevolgt? of hebben jullie alles zelf uitgevogelt?
    En is zoiets wel zelf uittevogelen? want eerlijk gezegt heb ik niet echt de tijd voor een cursus te gaan volgen.
    En met welke camera zijn jullie begonnen?
    Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een camera?
    Ik wil in augustus ook fotos gaan maken op de bruiloft van mijn broer (ze hebben wel nog een andere fotograaf erbij)

Heel wat vraagjes ik hoop dat er iemand van jullie een antwoord heeft.
    Bedankt
    Groetjes Kelly

15. Chantje

Chantje Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.432
    0
    0
    amersfoort
    Ah wat een leuk topic!

Ik ben met een cursus bezig en heb vandaag mijn 1e 10 gekregen.
    Ben helemaal trots op mezelf en vind fotograveren helemaal leuk!

16. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Chantje: gefeliciteerd met je 10 :)
    Kelly: Ik probeer het zelf uit te vogelen (boeken, internet, vragen stellen ect) maar ik denk dat een cursus ook handig zou zijn. Ik kreeg een spiegelreflexcamera voor mijn verjaardag (Canon 300D). Je kunt hier wel veel meer mee dan met een gewone digitale camera. Als je zeker weet dat je er verder mee wilt en/of je gaat een cursus doen dan kan je altijd overstappen op een spiegelreflex . Ik heb geen idee waar je op moet letten bij aanschaf van een camera. Ik zou goed informeren en kijken welke camera het beste bij je past.

Groetjes,
    Danielle

17. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

het lijkt wel de canonclub hier! heb zelf de canon 300, dus niet digitaal. ik vind analoge foto's nog altijd mooier. drukte vroeger ook wel zelf af (zwart wit alleen) maar heb de laaste tijd helemaal geen tijd meer. Zou graag weer wat meer willen doen. en kinderen fotograferen is natuurlijk erg leuk ook!

ik vin daltijd dat het allerbelangrijkste bij fotograferen de compositie en de belichting zijn. ik vind mijn foto's de laatste tijd niet meer super, misschien ga ik weer eens een cursus volgen..

18. Butterfly

Butterfly Bekend lid

13 mrt 2006
    979
    0
    0
    Hoi Kaatje,
    Ik had hiervoor ook een analoge camera (Canon Rebel) maar kreeg een digitale voor mijn verjaardag. Wat ik fijn vind is dat ik gelijk kan zien of de foto's goed gelukt zijn en je kunt er heel veel opslaan op een kaart.
    Ik denk dat ik ook een cursus ga volgen. Ik kan veel meer uit mijn camera halen dan nu. Vooral sluitertijd, diafragma, scherpte. Daar let ik nu wel meer op. Ik maakte ook wel eens foto;s van mijn dochter en bleek ik op een auto achter haar had scherp gesteld..
    Ach ja, we leren er alleen van :)
    Daan

19. Chantje

Chantje Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.432
    0
    0
    amersfoort
    Haha ik heb ook een canon!

Ik volg een thuis cursus bij de NHA.
    Lekker helemaal mijn eigen tijd indelen. Erg prettig. Het studiemateriaal is heel duidelijk en ik heb een prettige leraar. Betalen kan in termijnen. Ik vind het persoonlijk een hele prettige manier van leren.

20. go4baby

go4baby Fanatiek lid

11 jun 2007
    4.845
    0
    0
    Eigen baas boven baas ;-)
    Noord-Holland
    :oops: ik heb 3 nikon's... mag ik dan nog meedoen :)
    Doe ook wel een beetje opdrachten, maar nu effe niet vanwege onze kleine mup!

En ik fotografeer heel veel met mn mobiel (sony-ericson K800i, oud maar fijn ding!)

Maar wel leuk dat jullie dit topic hebben geopend!

Ik zou zeggen: lekker een cursus doen en je helemaal lens ;) fotograferen! Doen doen doen en daar leer je van in combinatie van cursus en feedback van een goede fotograaf!

Succes en ik kom nog wel eens kijken wat jullie voor moois gemaakt hebben!

Deel Deze Pagina