Slechte avondeter! Alle tips welkom

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kapedi, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Hi,

Ik heb een zoontje van 15 maanden en eet in mijn ogen echt veel te weinig. Hij drink in de ochtend 250 ml melk met brinta, daarna fruitsmootie en tussen de middag halve krentebol of boterham en s avonds....En daar komt het....Niets of nauwelijks. Ik geef hem nu weinig tussendoor omdat ik dacht dat het daar door kwam dat hij s avonds niets at. Het maakt niet uit wat ik kook of hoe, uit een potje of vers, hij eets gewoon geen groente/aardappels en vlees al helemaal niet. Is dit een periode? Mijn vriendinnen hebben kindjes van dezelfde leeftijd en die eten alles wat los en vastzit. Best frustrerend als je kindje geen avondeten eet en dus geen vitamine. Zelf een schijfje komkommer wil hij niet.

PS; of hij nou zelf mag eten of ik hem voer...ook dat maakt geen verschil.

TIPS mama`s?

2. mama van sem

mama van sem Actief lid

10 mrt 2011
    165
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja...hier gaat het ook op en af....de ene dag eet hij redelijk en zoals vanavond alleen 1 visstick.
    Ik denk dat als ze honger hebben ze vanzelf wel eten. Je kunt hem toch niet dwingen.
    Het is enorm frustie, maar probeer het een beetje los te laten.
    Wie weet eet hij binnenkort wel weer prima en is het gewoon een fase!

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik heb een hele goede eter maar dit is ook veel minder geweest. Mijn zoon wou ook geen avondeten hebben nl. Op het CB kreeg ik de tip een lepel fruit door het eten te doen (vers fruit) dit heb ik gedaan en toen ging het prima! dit heb ik afgebouwd en nu eet mijn zoon eigenlijk alles vooral aardappels en groentes. Misch heb jij ook wat aan deze tip? en een kind eet wat hij nodig heeft hoor ik wel eens, het buurmeisje van mij is 2 weken jonger dan mijn zoon en eet vrijwel niks en toch groeit ze goed. zij heeft blijkbaar minder nodig dan mijn zoon.

4. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Hoe was het eerst met eten, at hij toen wel goed?
    Zoonlief is een wandelende kliko die eet echt veel, maar dochter at/eet ook zo slecht. Helaas kun je er niet veel aan doen wat dwingen werkt niet.

Enige tip is; laat het los! Ik vind dat hij helemaal weinig eet op een dag, wil hij `s middags niet nog een keer fruit? Wel krijgt hij een flinke hoeveelheid pap. En die fruitsmoothie wat versta je daar onder? Zoonlief eet zowel `s morgens als `s middags fruit en dochter ook omdat ze `s avonds zo slecht eet. Blijkbaar komt ze zo ook wel aan haar vitamine want ze groeit goed, is niet mager (ook niet dik) en is eigenlijk nooit ziek.

Ps: gefeliciteerd met je zwangerschap! weer een augustuskindje dat een broertje/zusje krijgt. Leuk!

5. Theres

Theres Actief lid

4 nov 2009
    280
    33
    28
    Zeeland
    #5 Theres, 26 nov 2011
    Laatst bewerkt: 26 nov 2011
    Ik heb niet echt tips, want mijn zoontje eet niets (behalve friet en frikandel, maar dat hebben we bijna nooit) sinds dat hij een jaar is.

De beste tip die ik heb gekregen is van een dietiste: als hij overdag een boterham en 2 stukken fruit eet, is dat in principe voldoende. (Ik vond dit een geruststellende gedachte).

Wat we hebben geprobeerd is:
    - Eten neerzetten en verder negeren. Wij klaar, zijn bord ook weghalen. Zelf wel smakelijk eten, zeggen dat het lekker is, maar hem verder alleen positieve aandacht geven als hij eet.
    - Belonen met stickers of even tv kijken, of spelen, etc
    - "Dwingen" te proeven (na ruim een jaar niet eten, waren we ten einde raad, maar ook dit helpt bij ons niets)

Oja en wat de dietiste ook zei:
    Kinderen hebben 3 mogelijkheden om te laten zien dat ze ook een eigen identiteit hebben; slapen (ze moeten zelf in slaap vallen, een ander kan dat niet voor ze doen), zindelijk worden (ze bepalen zelf of ze in hun luier of op de wc plassen) en eten (we kunnen eten in hun mond stoppen, maar ze bepalen zelf of ze het doorslikken of niet)

En tot slot van de dietiste. Laat je kind merken dat je hem lief vindt of hij nu wel of niet eet. Dus doe iets leuks met je kind na het eten (of niet eten).

Succes/sterkte...mss dat één van de tips bij jullie wel werkt.

6. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    ja herkenbaar... alhoewel hier nog wel eens een enkele keer wel wat eten. Maar meestal niet. Ik probeer het zo veel mogelijk te negeren .. en geef haar tegenwoordig tegenwoordig regelmatig groentesap ( niet als vervangend avondeten maar i.p.s. diksap tussendoor ) Wortels-sap met appel is ze dol op ( en ik trouwens ook,.. ha ha.. ) en stelt mij een beetje gerust dat ze in ieder geval iets binnen krijgt wat op groente lijkt..

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Belangrijkste tip: laat het los.. van moeten eten is nooit iemand gaan eten!

ik vind het ontbijt van je kindje wel heel groot. Dat zou bij mij een behoorlijke baksteen zijn die ik de rest van de dag nog wel voel. Zijn maagje is nog niet zo groot. Persoonlijk zou ik dat terugbrengen naar 200 ml melk met brinta. Goeie kans dat hij dan over de rest van de dag ook wat meer eet.

En geef een vitaminepil voor je eigen gemoedstoestand.. dan weet je dat alles er toch in gaat...

Maar vooral.. laat het los!

8. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ik geef van davitamon ook extra vitamines in de winter, dit is op siroopbasis voor kindjes va 1jr.
    Bij ons zijn het fases, dan eet hij weer goed en dan weer 2 happen. Ik laat het los, ik word er alleen maar zenuwachtig van anders.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hij eet voor avond eten wel genoeg dus je hoeft je geen zorgen te maken als hij in de avond weinig eet. heel weinig in zijn bord doen kan ook helpen.in groot bord

10. sweetamber

sweetamber Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.271
    1
    0
    apothekersassistente
    Wat ben ik blij met dit topic:D
    Die van ons is heel specifiek in avondeten: hij eet wel rookworst, kipsaté, penne (pasta) en doperwten.
    Nadat ik hier al veel had gelezen over het loslaten lukte mij dat ook aardig.
    "Helaas" is er dan ook nog een papa en opa's en oma's die zich ermee bemoeien.
    Die proberen toch iedere keer weer, waardoor ik weer ga twijfelen aan mezelf.
    Heb naar aanleiding van dit topic met mijn man afgesproken om hem iig niet meer te "voeren/dwingen" maar het hem zelf te laten doen (of hij dan wel of niet eet) en hem uitgebreid te belonen als hij een hapje eet (wetende dat hij aan een boterham en 2 stuks fruit op een dag genoeg heeft).
    Ook krijgt hij uit voorzorg al een vitaminetabletje.
    Dan is hij iig die "macht" over ons kwijt;)
    Thanx ladies!!!!

11. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Hier zitten we nu ook in zo'n fase, want ik denk echt dat het een fase is namelijk. Hoop ik natuurlijk ook wel. Eerst at hij alles, echt heel goed, maar sinds ongeveer 1 week eet hij 's avonds erg slecht en zegt al "lust ik niet" zonder dat hij geproefd heeft. Wij dwingen het niet op. Als hij niet wil dan niet, we straffen hem ook niet door geen toetje te geven al wil hij deze ook niet altijd meer.
    Een kind verhongert zich niet, als ze honger hebben pakken ze het wel.

12. Hier ook een ontzettend slechte avondeter, maar lees dat die van jou liever de hele dag niet eet na de brinta? Wilt hij alleen brinta eten dat je hem dat geeft?

Hier het avondeten drama losgelaten, hij eet de ene keer mee met ons en de andere keer niet. Vlees en groente vindt hij niks.. tsja kan hem moeilijk dwingen en dat werkt alleen maar averechts!

Maar hij is nog maar 15 maanden dus een dreumesje? Kan heel goed zijn dat het ook een fase is. Mijn zoontje heeft ook wat van die fases gehad.

13. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Hoe is je kindje, vrolijk, gezond en levenlustig of komt hij ziekig over?
    Groeit hij (gewicht en of lengte).

Zit hij lekker in zijn vel en groeit hij gewoon volgens zijn lijntje dan zou ik me er niet al te veel zorgen over maken (ook al is dat moeilijk)
    Vertrouw erop dat je kindje prima in staat is zelf aan te geven hoeveel hij wil en kan eten. Hier gaat het ook op en af met het eten, de ene keer eet ze goed en vervolgens een tijd een heel stuk minder.

14. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Bedankt voor alle reacties. Zag nog wat vragen van jullie.

Ik gaf in de ochtend altijd opvolgmelk,dat heb ik vervangen door brinta, aantal ml en scheppen ook op advies. Ik geef als smoothie die kant en klare, hij wil geen stukken fruit eten.

Hij is qua lengte boven het gemiddeld, maar qua gewicht er wel een stuk onder. Ik probeer het los te laten, maar dat valt soms niet mee....Ik ga de tips van de groentensmoothie opvolgen en de davitamon.

PS: Hij is nooit ziek, even afkloppen :)

Deel Deze Pagina