Onzeker borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Petra1980, 8 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hai Ilse,

Ik heb een vraag over de borstvoeding. Ik heb de laatste dagen het gevoel dat mijn borsten een stuk minder gevuld zijn dan normaal. Ook 's ochtends zijn ze minder gevuld dan normaal. Betekent dit dat mijn borstvoeding aan het teruglopen is of zegt dit verder niets?

Ook heeft mijn dochtertje veel last van darmkrampjes, nou zeiden ze bij het CB dat dit kon liggen aan het feit dat ze alleen voormelk krijgt. Ik geeft mijn dochter iedere drie uur de borst (alleen 's nachts niet, dan slaapt ze redelijk door) waarbij ik haar laat drinken aan deze totdat ze zelf loslaat. Vervolgens verschoon ik haar dan, omdat ze in slaap is gevallen ondertussen en dan krijgt ze de andere borst waarbij ik haar ook laat drinken totdat ze loslaat. Hoe weet ik dan of ze de achtermelk krijgt? Ik ging er nl vanuit dat als zij losliet dat dan de melk op was en dat ze dan ook de achtermelk had gekregen of is dit niet zo? Ik heb wel is gelezen dat je moet kijken of ze meer zuig dan slikbewegingen maken, maar ik zie haar wel zuigen, maar niet duidelijk slikken, ook niet wanneer ze net is aangelegd. Heb jij misschien nog adviezen waardoor ik dit kan zien?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben momenteel echt heel onzeker en denk erover om te gaan stoppen, omdat het allemaal zo'n onzekerheid met zich meebrengt en dit heb je met kunstvoeding niet naar mijn gevoel (bijv. mbt de hoeveelheid melk).

Groetjes Petra

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Petra,

Wat naar dat je je zo onzeker voelt. Voordat ik antwoord ga geven op je vragen wil ik eerst nog wat aanvullende informatie.
    Hoe oud is je dochtertje? Kan je iets zeggen over haar gewicht (geboortegewicht, gewicht nu). kan je aangeven hoe het met haar gaat. Slapen, wakker wordne voor de voeding, etc. In de balk onderaan staat dat je zwanger bent, klopt dat?

Op zich is de manier van voeden die je bechrijft prima. Het verhaal van alleen maar voormelk wil ik wat nuanceren. Er zijn sommige gevallen waar dat zo kan zijn, misschien kom ik daar nog op afhankelijk van je antwoorden.

In pricipe kan een voeding een goede voeding noemen als je een toeschietrefelx hebt gehad. Daarmee bedoel ik dat wanneer je je kindje aanlegt, zij snel en oppervlakkig gaat zuigen. Als reactie daarop maakt jouw lichaam een hormoon aan. Wat zorgt voor het stromen van de melk. Bij je dochter zal je zien dat de zuigfrquentie vernadert van snel naar langzamer met grote teugen. Soms hoor je klokken. Wanneer je dit ziet weet je dat er een toeschietreflex optreed. Hierbij mengt de achtermelk als het ware met de voormelk en is er dus niet zo'n strikte scheiding. Laat je die ene borst helemaal leegdrinken dan is er niets mis met de samenstelling. De andere kant als toetje maakt de voeding compleet.

Ik wacht nog even je gegevens af voor meer specifieke info.

Stoppen zou ik nog niet direct doen. Immers het pricipe van borstvoeding werkt op vraag en aanbod. Twijfel je dan kan je door meer te vragen meer productie krijgen. Als je dochter niet vaker wil drinken kan je akltijd met kolven je productie verhogen.

Ilse

3. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Hai Ilse,

Mijn dochtertje is vandaag precies vier weken en woog bij haar geboorte 3900 gram. Vandaag heb ik haar gewogen bij het CB en daar woog ze 4630 gram. In die zin is ze de afgelopen tijd dus prima aangekomen. Ook haar luiers zien er goed uit. Ze heeft zeven voedingen per dag en dan verschoon ik haar ook en dan heeft ze iedere keer een plasluier. Ontlasting heeft ze eigenlijk een aantal keren per dag een klein beetje.

Mbt het leegdrinken van de borst, hoe weet je dan of deze leeg is? Ik dacht nl dat dit was wanneer zij zelf loslaat, maar ik weet niet zeker of dit juist is.

Ik kom misschien onervaren over, maar wij hebben een hele vervelende start met Eliza meegemaakt (ziekenhuisopname) waardoor ik geen kraamhulp heb gehad. Ik heb samen met de zusters in het ziekenhuis het borstvoeden, nadat Eliza drie/vier dagen oud was, pas een beetje op gang gebracht met steun en hulp van een zuster in het ziekenhuis.

4. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Ook wilde ik nog even opmerken dat het leeg aan voelen van mijn borsten pas de laatste dagen van toepassing is.

Verder wilde ik ook aangeven dat Eliza heel veel melk teruggeeft verdeeld over heel de dag. Soms is het ook alleen speeksel (het lijkt net water) met witte stukjes erin. Kan je hier misschien ook wat over zeggen.

Alvast heel erg bedankt voor de genomen moeite.

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi Petra,

Haar gewicht ziet er goed uit als je het bekijkt over 4 weken. Je kan zelf nog letten op de gewichtstoename per week. Met name omdat je zelf aangeeft dat pas de laatste dagen er van alles veranderd. Ook de plas en poepluiers klinken goed.

Rond 4-6 weken is het vraag en aanbod op elkaar afgesteld. Dat kan jij merken doordat je ineens niet meer van de volle borsten hebt.

Je vraagt wanneer de borsten leeg zijn. De borst is eigenlijk nooit echt leeg. Er wordt tijdens het drinken nieuwe melk aangemaakt.
    De meeste kindjes laten op een bepaald moment zelf los (vaak vallen ze voldaan in slaap) dan is het klaar. Je kunt dan verschonen, boeren, etc na een half uurtje is ze dan weer klaar voor het toetje.

Super dat je na een moeilijke start de BV zo goed op gang hebt! Als jenaar haar gewicht kijkt zie je waar je het voor doet.

Je geeft ook aan dat Eliza gedurende de dag veel melk teruggeeft. Daar is moeilijk wat over te zeggen via de mail. De witte stukjes waar jehet over hebt is melk wat door de maagsappen al is gaan klonten zeg maar. Soms lijkt het beetje melk wat met een boertje mee komt al heel wat.
    Maar nogmaals, daar kan ik via de mail niet goed over oordelen.

Ik denk dat het goed gaat en dat je nu zeker geen rede hoeft te hebben om te stoppen.

Ilse

6. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Beste Ilse,

Alvast hartstikke bedankt voor alle antwoorden, maar ik heb nog een aantal vraagjes.

Jij zegt, geef de tweede borst als toetje, maar hoe lang kan ik haar dan laten drinken. Nu doe ik dat nl net zo lang totdat ze zelf loslaat, maar dan heeft ze al even gedronken (ongeveer net zo lang als aan de eerste borst). Ik kan haar wel korter de borst geven, maar dan komt ze weer heel snel voor haar volgende voeding in plaats van na drie uur.

Ook had ik een vraagje over voeden op verzoek. Toen mijn dochter uit het ziekenhuis kwam heb ik voor overdag de regelmaat van het ziekenhuis aangehouden nl iedere drie uur voeden en nachts voed ik op verzoek (wanneer ze zelf komt).

Nou komt het nog wel is voor dat mijn dochtertje ligt te slapen overdag en dan maak ik haar toch wakker voor haar voeding om die regelmaat erin te houden. Op deze manier heeft zij zeven voedingen verdeeld over heel de dag. Is het misschien beter om te voeden op verzoek, zodat ze uiteindelijk op zes voedingen uitkomt (ik had nl begrepen dat dat normaal was voor haar leeftijd).

Bedankt voor de positieve feedback over haar gewicht, want bij het consultatiebureau zeiden ze dat ze teveel was aangekomen en dat ze eigenlijk te dik was. Nou was Eliza bij de geboorte al een dikke baby, maar ja zij houden vast aan een groeicurve en daar zat ze tegen de bovenlijn aan. Ik voelde mij hierdoor weer schuldig, omdat ze zeiden dat ze overvoed was. Ik ben blij dat jij dit niet vindt en je aangeeft dat het een normale gewichtstoename is voor vier weken. Ik ga het nu ook zeker per week in de gaten houden. Hoeveel mag je kindje per week ongeveer aankomen?

Nogmaals heel erg bedankt voor de moeite en voor je steun. Ik ben al weer wat meer gerustgesteld.

Groetjes Petra

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Petra,

Wat je deed was goed. De tweede borst stopt ze zelf mee wanneer ze voldoende heeft.

Er is voor borstgevoede kinderen niet een normaal aantal voedingen per leeftijd. De een drinkt vaak kleine beetjes, de ander houd van weinig voedingen waarbij ze veel drinken.

Zoek een weg die bij jullie past. Als je het prettig vind op dem anier zoals je nu bezig bent, prima! Als zij het goed doet en het gaat lekker maak je dn niet druk dat je 7 voedingen geeft en dat men zegt dat op haar leeftijd 6 normaal is. Als je het sneu vind om haar te wekken kan je kijken wat er gebeurt als je haar laat slapen. Misschien heeft ze dan ook een heel mooi eigen schema maar dan misschien met iets meer tijd tussen de voedingen. Zoek een rustig moment en probeer het eens uit als je wilt. Let dan op haar voedingssignalen om aan te leggen. Wordt ze wakker, begint ze te smakken, met haar tong te likken, met handen te zwaaien. Dat is het moment. Huilen is een laatste voedingsignaal.

Borstgevoede kinderen kunnen niet overvoerd raken. De borstvoedingcurve wijkt af van de standaard groeicurve. de eerste 3 maanden groeien kindjes harder om daarna af te vlakken. Kunst gevoede kindjes groeien meer in een lijn. Veel borst kindjes kruisen dan de lijn en dat zorgt soms voor bezorgdheid.

De eerte periode komt een kindje gemiddeld tussen de 90-200 gram per week aan. Middel je de gewichten die jij gaf over 4 weken dan is dat prima. Er zijn ook borstgevoede kindjes (waarvan de moeder veel melk heeft) die met gemak 300-400 gram in de week aankomen. Dat is veel maar niet erg. Alles wat het lichaam niet gebruikt komt onverteerd via de ontlasting weer naar buiten. In de ontlasting zie je dat terug als witte klontjes.

Groet en succes,

Ilse

Deel Deze Pagina