Ik heb hem gisteren even gesproken via de telefoon. Ging om andere dingen maar hij vroeg wel hoe het was gezien een hoop dat speelt bij ons buiten dit om. @Moess het is zo dubbel. Een paar maanden terug had ik het zonder moeite gezegd maar nu na de heisa van de vorige keer gewoon meh. Ik wacht het gesprek met de gyn vanmiddag ff af en kijk dan of ik hem maandag even kan aanspreken.
Je bent niet verplicht om de werkgever in te lichten over je traject en kunt gewoon aanspraak maken op calamiteitenverlof. Alleen zul je dit dan via de bedrijfsarts moeten spelen als je geen openheid wil geven. Je hoeft bij ziekmelding ook geen verklaring af te leggen over de reden, enkel over de verwachting wanneer je verwacht weer aanwezig te kunnen zijn. Dat is dus ook een optie. De bedrijfsarts kun je hierbij inschakelen en zij hebben beroepsgeheim waardoor ze inhoudelijk niets mogen vrijgeven naar de werkgever, maar wel het advies meegeven dat verlof in bepaalde omstandigheden is geoorloofd. Wij hebben er wel voor gekozen open te zijn over de situatie, maar werk zelf in het ziekenhuis en zijn daar heel begripvol en meedenkend.
Even wat info Wanneer kan ik calamiteitenverlof of kort verzuimverlof opnemen? Moet u vrij nemen om een dringend privéprobleem op te lossen, dan kunt u calamiteitenverlof of kort verzuimverlof opnemen. Het moet gaan om zeer bijzondere persoonlijke of onvoorziene omstandigheden waardoor u vrij moet nemen. U meldt het verlof bij uw werkgever. Uw salaris loopt door tijdens het verlof. In uw cao kunnen afwijkende regels staan. Wanneer calamiteitenverlof of kort verzuimverlof In de volgende gevallen heeft u recht op calamiteiten- of kort verzuimverlof: als u door een situatie van overmacht meteen vrij moet nemen; als u een maatschappelijke verplichting alleen kan vervullen als u vrij neemt; als u door bijzondere persoonlijke omstandigheden vrij moet nemen. Voorbeelden van omstandigheden waarin u recht heeft op verlof: u moet uw kind van school halen dat opeens ziek is geworden; uw partner moet bevallen; uw waterleiding is gesprongen en u moet meteen een loodgieter regelen; een direct familielid overlijdt; u kunt alleen onder werktijd stemmen; u moet naar de dokter en dit kan alleen onder werktijd. Of u moet iemand uit uw naaste omgeving naar de dokter begeleiden. Verlof melden bij werkgever U meldt het calamiteitenverlof of kort verzuimverlof zo snel mogelijk bij uw werkgever. Daarbij geeft u aan hoe lang u verwacht dat het verlof gaat duren. Uw werkgever mag een redelijk verzoek voor calamiteitenverlof of kort verzuimverlof niet weigeren. Uw werkgever mag u achteraf vragen om aan te tonen dat het verlof nodig was. Andere afspraken in cao In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteiten- of kort verzuimverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken. Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/calamiteitenverlof/vraag-en-antwoord/calamiteitenverlof-opnemen?utm_campaign=sea-t-verlof_en_vakantie-a-calamiteitenverlof&utm_term=calamiteiten%20verlof&gclid=CNPj9uGL-dMCFY9uGwodRkYDhw
Je ziek melden Als je ziek bent, is het eerste wat je moet doen je ziek melden bij de juiste persoon. In de meeste gevallen is dat je leidinggevende of, als die er niet is, een vervanger. Verzuimprotocol Van belang is dat je je bij ziekte houdt aan de voorschriften van je bedrijf. Ieder bedrijf heeft zijn eigen reglement of verzuimprotocol bij ziekmelding. Ook is het mogelijk dat er regels in de cao staan. Daarnaast moet je gehoor te geven aan de oproep van een arbo- of bedrijfsarts. Jouw privacy Je bent niet verplicht om aard en ernst van je ziekte aan de werkgever te melden. De bedrijfsarts mag geen medische en andere persoonlijke informatie verstrekken aan je werkgever, andere artsen en derden zonder jouw nadrukkelijke toestemming, tenzij de wet hem daartoe uitdrukkelijk verplicht. Bron:https://www.fnv.nl/themas/ziekte-en-re-integratie/je-ziek-melden/
Bedankt @Blosje89 ik weet niet goed of en wat je wil zeggen daarmee? Ik heb zojuist ongepland een paar collegas verteld, mijn directe hele naaste collegas. Maar het maakt mijn twijfels het aan leidinggevende te vertellen nog groter als ik zie hoeveel emoties dat losmaakt. Straks eerst maar de gyn...
Wat ik wil zeggen is dat je niet verplicht bent je leidinggevende/baas in te lichten over de situatie en dat je bepaalde rechten hebt, ook als je geen openheid wil/kan geven naar je leidinggevende... Lucht het wel op je directe collega's in te lichten ondanks dit emoties oproept? Heel veel succes vandaag bij de Gyn. Hopelijk kunnen ze jullie goed helpen
Voor de mensen die het fijn vonden op de hoogte gehouden te worden: ik heb morgen een (telefonisch) eerste overleg met de vertrouwenspersoon
Ik heb ene heel fijn gesprek met haar gehad vandaag en even kunnen ventileren. Ze merkte dat het allemaal heel hoog zit. Niet alleen dit, er is gewoon giga veel gebeurt het afgelopen half jaar. Daarom heeft ze me aangeraden een preventief gesprek aan te gaan met de bedrijfsarts om uitval te voorkomen. Daar voel ik me zelf ook goed bij nu. Dat gesprek is eind juni omdat ik het per se op mijn vrije dag wilde. Hopelijk hebben we dan ook meer info over het traject dat we gaan volgen.
Goed om te horen, dat moet zeker hebben opgelucht. die vertrouwenspersoon is dat bij jullie gewoon een collega van het werk of een externe?
Lieve ts, ik ga je proberen andere raad mee te geven als ex mm'er. De MM is een heel heftige tijd en je gaat jezelf tegenkomen zoals je jezelf hoogstwaarschijnlijk nog niet kent. Diepe dalen, angsten, hoop. En het tempo is erg hoog want per cyclus gebeurd er ontzettend veel. Als ik je 1 tip mag geven over werk, maak het minder belangrijk. En daarmee zeg ik niet dat je een lakse werknemer mag worden die niks uit voert. Maar houd de belangrijkste zaken in je achterhoofd; 1) niemand werkt meer tot z'n pensioen bij dezelfde werkgever en 2) een kinderwens blijft tot het einde van je leven pijn doen. Dus kies voor jezelf. Niet moeilijk doen met vrije dagen. Geef het beste wat je hebt, wees flexibel waar je kan maar geef je behandelingen al-tijd de eerste prioriteit.
@Kraanvogel dankjewel voor die gouden tip. Iets vergelijkbaars kreeg ik ook mee van mijn vertrouwenspersoon en dat heb ik in mijn oren geknoopt. Ik wil dit hele gebeuren het liefst doorkomen zonder arbeidsconflict en gedoe. Ik heb een fijne werkgever op veel punten en wil er blijven, maar niet ten kostte van mezelf. Ik weet dat 5dgn in de week werken naast de MMM teveel gaat zijn (ik werk 4dagen maar zoals mijn werkgever het wil zal ik de zkhbezoeken moeten inhalen op mijn vrije dag), dat heb ik in ene drukke periode vrijwillig gedaan toen ik mentaal in goede status was en dat redde ik niet met huishouden en alles. Nu zeker niet. Uit gesprek met vertrouwenspersoon bleek wel dat ik nu al gewoon emotioneel behoorlijk op ben door vanalles en dat er nog een lange heftige periode aan komt. (Onze honden zijn recent ernstig ziek geweest, mijn vader bleek ineens ernstig ziek en mjn oma overleed en alles in 6mnd. Daarbij het verdriet na 2 jaar nog steeds niet zwanger, het is gewoon een hoop) Vandaar ook het advies van haar om met een bedrijfarts in gesprek te gaan en die erbij te betrekken om uitval te voorkomen. Volledige uitval heb ik niks aan maar mijn werkgever ook niet. Dus het is ook in zijn voordeel om gewoon kort verzuimverlof te verlenen waar dat nodig is. Nu nog een manier vinden, met de bedrijfarts aan mijn zij, om dit duidelijk te maken. Ik heb er iig wat meer vertrouwen in nu. Ik zie trouwens dat jij zwanger bent, heel erg gefeliciteerd!
Heel goed dat je dat inzicht ook al hebt. Het is een zware tijd, ook wat je schrijft met de heftige privé tegenslagen en ook de kinderwens die niet wil slagen voor de MM is heel pijnlijk en stressvol. Zet hem op! Het zal af en toe heel zwaar worden maar probeer naar de horizon te blijven kijken; een kindje van jullie samen.