Pfoe.. ja dat is geen makkelijke keuze. Ik ben het met Lief eens, mag je op dat moment kiezen? Het is nogal een verschil om een topkwaliteit embryo in te vriezen, of een matig embryo direct terug te plaatsen. In dat eerste geval zou ik absoluut maar voor eentje gaan, in het tweede geval zou ik denk ik het risico op een meerling nemen.. Qua spijt, tja, dat is altijd een vraag toch? Je hebt geen zeggenschap over de uitkomst, en je weet nooit hoe het alternatief was gelopen. Waarschijnlijk zul je in beide gevallen spijt hebben als het niet loopt zoals je hoopt, maar ja. Is dat een reden om het niet te doen?
Hi Ladies, Ik ga ook even met jullie mee praten, fijn om ervaring en frustraties te delen in het medische stukje van zwanger worden. Ik ben zondag ongesteld geworden en neem sinds gister 7,5mg letrozol voor 5 dagen lang. Vorige ronde groeide er een follikel door naar 33mm en heb ik toen een spuit ovitrelle gekregen. Ik ben 8 of 9 dagen na de eisprong ongesteld geworden, volgens mij veel te snel maar ze willen mij geen utrogestan geven. Helaas is het ziekenhuis deze maand gesloten, in september wil ik hier nogmaals het gesprek over want volgens mij neem ik nu al die rothormonen voor niks. Omdat het deze maand niet gemonitord is ben ik wel aan het temperaturen en ga ik ook met ovulatietesten beginnen. Wat een dilemma's met 2 terugplaatsen of 1. Ik vind het ook spannend als er 2 eitjes groeien want ik wil er veel liever gewoon 1 per keer . Maar ik zou het toch overwegen als de artsen dat ook aanraden. Blijf vooral bij je gevoel, een meerlingenzwangerschap is voor de moeder heel heftig en ik kan mij niet voorstellen hoe de nachten zijn met 2 newborns maar het is maar een korte periode natuurlijk
Heel moeilijk inderdaad.. Misschien is het goed om inderdaad scenario's te bedenken. Wat wil je als er een tweede is die goed genoeg is om in te vriezen? Wat wil je als een tweede anders niet meer mee zou mogen doen? Ik zou zelf geloof ik in het tweede geval wel voor twee terugplaatsingen gaan. Het idee van een tweelingzwangerschap vind ik ook heel heftig. Maar stèl nou dat deze twee embryo's echt met z'n tweeën succesvol gaan groeien.. Dan zou ik zelf geloof ik het harde werk dat er daarna komt er voor over hebben. En voor dat scenario moet er natuurlijk wel zo ontzettend veel goed gaan, dat zou wel echt een wonder zijn!! Veel succes met het besluit, ik hoop dat je het kan maken wanneer je weet hoe het gaat met het delen etc.
@fora85 wat een dilemma. Echt oprecht heel moeilijk. Ik weet voor mezelf dat ik echt liever geen twee kindjes tegelijk zou willen. Als het zo is, zij het zo. Maar het lijkt me echt erg zwaar. Zeker met een peuter. En tsja, het is statistisch gezien toch best een grote kans (als het lukt natuurlijk). Ik heb, na jullie lieve meedenken, voor mezelf besloten het risico niet te nemen. Om dezelfde redenen als jij aangeeft. Maar ik heb het ‘geluk’ met veel cryos. Veel wijsheid meid, lastige keuze. En @allemaal, dank voor het meedenken! Heb dus besloten gewoon te vertrouwen op mijn laatste cryo-baby
Ik heb nog nooit ovulatie testen gebruikt, want geen ovulatie . Gewoon fingers crossed voor die laatste!
Ik denk dat dat een prima keuze is, al helemaal als ik kijk naar je overwegingen. Het is stomweg een shit iets dat je de keuze überhaupt 'moet' maken, eigenlijk. Je hoopt zó dat alles toch gewoon een keertje gaat zoals het hoort, maar ja. Zeven is een geluksgetal, toch? Dus daar zetten we gewoon op in!
Ik denk dat als ik in jouw schoenen zou staan, 2 liet terugplaatsen. De kans op een tweeling is vrij klein. En met jouw kansen (die er niet veel zijn) zou ik het zonde vinden om de evt 2e embryo weg te moeten gooien.
Hele pragmatische oplossing voor korte-termijn: goed checken of er geen een rondvliegt in de slaapkamer, de plek van het nest afdekken (indien mogelijk), en de kier onder de deur met een opgerolde handdoek oid dichten? Maar inderdaad, hier moet volgens mij ongediertebestrijding voor komen. Het huis is dus van familie?
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Als het tweede embryo goed genoeg is om in te vriezen zou ik dat het liefste doen, en twee keer eens kans hebben. Als dat niet het geval is zou ik ze beide terug willen laten plaatsen. Maar net als @nynepien heb ik nog geen kinderen, een tweeling terwijl je al een kindje hebt is misschien lastiger, dat kan ik lastig beoordelen. En stel dat je er 2 laat terugplaatsen en je wordt zwanger van 1 kindje, dan heeft het tweede embryootje misschien een positieve invloed gehad, in plaats dat het geen kans heeft gehad? Ik zou het zelf moeilijk vinden om ervoor te kiezen een embryo te vernietigen. Van mijn laatste punctie waren er nog 6 embryo's op dag 5, maar er zijn maar 4 ingevroren en de andere 2 zijn vernietigd. Ik had ze liever terug geplaatst gehad (maar mocht geen verse tp).
Nee, dat kan dus niet, dat is het zure. Anders zou ik het ook zo doen. Willen het uiterlijk bij punctie weten. Vermoed omdat het een transportziekenhuis is. Zeiden wij aanvankelijk ook inderdaad! Eigenlijk willen we echt geen tweeling. Maar ja, wil ook geen zwaarbevochten embryo’s verkwanselen.
Dankjewel voor het meedenken en je eerlijke mening Ik heb hierna nog 1 poging, maar weet niet of we die wel gaan benutten.
Nou, dan zou ik in jouw geval zeker voor 2 gaan de laatste poging (al komt ie er hopelijk niet eens). Al zit mijn angst vooral in de verhoogde kans dat er tijdens de zwangerschap iets misgaat. Hoe erg is vroeggeboorte met 28 weken ofzo wel niet?! Of nog erger: placentaloslating?! Nou ja, dat dus … Tegelijkertijd is die kans natuurlijk ook weer niet mega en is de kans op überhaupt een tweeling met deze methode 25% van laten we zeggen 20%. En het vergroot de kans op slagen van de poging op zich met evenveel procent. Kiezen op het moment dat ze in het lab liggen te delen, kan helaas niet. Ik vermoed omdat mijn ziekenhuis transportziekenhuis is (beleid, controles en punctie daar, labwerk en terugplaatsing in EMC).
Kiezen op moment dat kwaliteit duidelijk is/wordt, kan helaas niet. Ze moeten ons richting Erasmus sturen met een keuze. Wel een beetje zuur, maar tegelijkertijd hebben we heel bewust voor ons streek (en -transport)ziekenhuis gekozen. Tsja, die spijt zal er dus in beide scenario’s zijn inderdaad. Ook als 2 het niet worden. Dan denk ik waarschijnlijk weer: had er 1 een cryo kunnen worden en was die wél blijven zitten? De keuze is eigenlijk alleen de juiste als ie oplevert wat je wilt
Ik kan dus helaas niet beslissen wanneer we weten wat het doet, het móet vooraf. Gebaseerd op historie, is de kans niet mega dat ik een topembryo maak, maar het kán natuurlijk. Er loopt er hier ook 1 door de tuin De consequentie moet je dan wel echt willen dragen. Niet alleen qua heftigheid in verzorgen/opvoeden. Maar ook in zwangerschapskwalen en -complicaties.
Wat jammer dat dat niet kan.. wat lastig dan ook. Ik denk dat ik dan toch voor 2 zou gaan, gezien poging 1 en het aantal follikels.. maar lastige!
Nou ja, dat hele idee van vernietiging als ze “maar net niet goed genoeg zijn” staat mij ook enorm tegen. Zwaarbevochten embryo’s van bijvoorbeeld b-kwaliteit die in de baarmoeder vaak zat een kindje worden, gewoon hop, weg. Het punt is, net als veel in dit traject, dat het koffiedik kijken blijft, vooral omdat ik dit vooraf moet beslissen en niet pas kan doen als er al iets over de kwaliteit bekend is. Is dat 2e embryo er 1 die anders weggegooid werd? Of kon het een cryo worden? Dat weet ik dus niet vooraf. Mijn grootste angst zit hem overigens in de mogelijke zwangerschapscomplicaties (al hebben we ook echt liever geen 3 kindjes, daar moet ik ook eerlijk over zijn).
Welkom! Wat doe je precies? OI? Hoeveelste ronde? Zou me wel hard maken voor die utrogestan hoor, helpt sommige dames hebben daar wel degelijk baat bij. En anders heb ik nog wel wat voor je Jaaaaa, het is heel lastig. De kans dat er überhaupt wat blijft plakken is al klein en dat het er dan nog 2 zijn, nog kleiner. Maar mócht het ervan komen, dan moet je wel met die consequentie willen en kunnen leven …
Zeker lastig! Heb de punctie morgen bij mijn eigen arts, dus dan ga ik het ook nog wel even aanhalen.
Ik zou persoonlijk voor 2 tegelijk gaan. Vooral met het risico dat de 2e mogelijk wel dag 3 haalt maar de vriezer niet. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik hoop dat je morgen een goede keuze kunt maken voor jezelf