Ik vind het eigenlijk wel 'apart' dat Sophie dus 's avonds niet goed slaapt (hoef haar echt nooit wakker te maken voor de laatste voeding bijvoorbeeld) en wel de nacht doorslaapt. Terwijl ik eigenlijk van jullie lees dat ze 's avonds echt al vast slapen vanaf een uurtje of zeven. Ben dan een beetje onzeker of we het wel goed doen. Zo'n stom gevoel. Maar waarom moet ze in de avond steeds huilen vraag ik me dan af? En dat is gewoon het dagelijkse huiluurtje waar alle kinderen last van hebben, maar toch. Hhhmmm...volgens mij een beetje onsamenhangend geheel hierboven, haha. Ach, laat maar zitten, moest het gewoon even kwijt . Miirrr, hier waren we vanmorgen precies boodschappen aan het doen op de tijd dat zij normaal komt voor een fles. Nu dus totaal niet. Niet gehuild, bijna heel de tijd geslapen. En ze lag in de maxicosi, dus dat werkt misschien wel een beetje hetzelfde op het lichaam als inbakeren? Liesben, stapje voor stapje steeds een beetje langer op proberen te houden. Ben benieuwd of het lukt. Peppers, ze hebben volgens mij echt een soort klok in hun hoofdje hoor. Normaal altijd rond 1 uur de fles (overdag). Nu had ze elke keer al wat later gekregen en zou toch rond 1 uur nog niet echt honger moeten hebben. Maar ze begon te huilen en het lukte niet om d'r stil te krijgen. Dus misschien dacht ze wel "normaal krijg ik rond deze tijd de eten, dus kom maar op". Toch wel een beetje in de gaten houden hoor dat spugen. Hij moet natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgen en vooral houden natuurlijk. Vlinder, wow, wat een goede nacht zeg! Hopelijk is dit nu haar nieuwe ritme. Eerste Ɣvondje alleen met Sophie. Manlief zal vannacht pas ergens thuiskomen. We hebben vanmiddag kraamvisite gehad en dat was wel even druk voor d'r. Beetje op schoot slapen enzo. Nu ligt ze al wel een tijdje in bed. Elke keer huiltjes door de babyfoon, maar het zet niet door. Ging ook even kijken en toen lag ze gewoon met d'r ogen dicht. Alles aan het verwerken dus. Had ze gisteravond trouwens ook. Opa's en oma's waren geweest voor verjaardag van man en dus ook alleen maar op schoot gezeten en geslapen. 's Avonds laat rond 00.00 uur heb ik d'r vier keer gehoord, waarvan ik er twee keer naartoe ben geweest. Speentje erin en over de wang aaien, ogen dicht en in dromenland. Misschien een beetje stom, maar ben soms zo bang dat ik haar niet kan troosten. Echt nog wel dat nieuwe verantwoordelijksheidgevoel wat zich aan het ontwikkelen is en dat onzekere gevoel of ik het wel goed doe. Alle mensen zeggen dat ze zo'n makkelijk meisje is, en dat is ze ook wel, maar toch. Nu dat ze lacht en ze lacht een tijdje niet denk ik gelijk dat ik iets niet goed doe of dat ze zich niet lekker voelt. Nou, ik ga genieten van de avond. Straks haar lekker in badje doen denk ik maar. Altijd zo'n fijn moment. Komt dat goede gevoel bij mij vast wel weer terug.
Zeehondje: Pim heeft ook heel lang onrustige avonden gehad. Wij zaten vaak tot de fles van 22:00 met hem beneden omdat hij zijn bed niet in wilde. Ook altijd een flink huiluurtje, misschien wel langer dan een uurtje. Een keer geprobeerd hem toch eerder, na de 19:00 fles, op bed te krijgen. Werkte niet, bleef maar huilen. Paar weken later toch nog eens geprobeerd. Heb 3 kwartier bij hem gezeten omdat hij bleef huilen, maar ik bedacht me dat hij als hij beneden bij me zat ook zou huilen (huiluurtje) dus heb hem toch in bed gehouden. Door rustig naast hem te zitten zonder iets te zeggen wilde ik wel laten weten dat ik er voor hem ben (ik vond hem toen echt nog te jong om in zijn uppie lang te laten huilen). Uiteindelijk viel hij dus in slaap. Vanaf die avond slaapt hij elke avond vanaf 19:00 al in zijn bed en o.h.a. zonder problemen. Om een lang verhaal kort te maken: het komt goed als je maar blijft doen wat voor jou goed voelt. Vraag aan anderen hoe zij het doen maar kijk naar jou kind en wat jouw gevoel je zegt. De onzekerheid die je beschrijft vind ik ook zo herkenbaar! Het duurt alles bij elkaar best even voor je je kind goed kent en er verandert ook steeds weer iets waardoor hoe je eerder troostte ineens niet meer werkt. Maar ik denk dat we altijd wel weer onze weg zullen vinden v.w.b. het aansluiten de kleintjes, als we maar goed blijven kijken naar hoe ze reageren en zo proberen in te schatten wat ze nodig hebben. Ik moet zelf soms daarbij ook leren dat ik het gewoon soms ook een keer niet weet. Dan hou ik Pim gewoon goed vast, zing een liedje en ben er gewoon voor hem. Soms blijft hij dan een poosje overstuur maar en komt altijd dat moment dat hij toch weer rustig wordt. Mirr: ik weet het niet: stel dat hij op het kdv donderdag iets verkeerds binnen heeft gekregen, zou het dan vrijdagnacht niet meer in zijn lijfje kunnen zitten? Kan goed zijn dat je gelijk hebt, is ook al door mijn gedachten gegaan. Maar weet je: ik zou echt gewoon niet weten wat het dan kan zijn. Het was qua hoeveelheid pitjes wel veel minder dan de nacht ervoor. De hoeveelheid melk die hij spuugde was wel enorm. Vandaag overdag niet meer overgeven, wel heeeel veel melk teruggeven, steeds een paar uur na de fles, zodanig dat hij helemaal zuur ruikt en net helemaal overstuur was. Hij heeft waarschijnlijkde afgelopen twee nachten ook zijn medicijnen tegen de reflux overgeven. Om 19:00 weer nieuwe medicijn gegeven en vervolgens een papfles. Idee is nu om hem niet wakker te maken om 22:15 en maar gewoon te kijken wat er gebeurt. Het zielige aan wakker maken om 22:15 vind ik vooral bij Pim dat hij soms zo ontzettend diep slaapt en we hem dan zo storen in die slaap. Ik vraag me dan op dat moment af hoe nodig het wakker maken voor een fles is en of hij niet meer baat heeft bij het lekker doorslapen. We zullen het komende nacht dus gaan zien.... Ik kan me voorstellen dat van 5 naar 4 flessen voor Eelco nog wat vroeg is Liesben. CB zei tegen mij dat dat kon vanaf dat ze 7 kilo zijn. Aan de andere kant lees ik op verpakking van de voeding dat vanaf 5 kilo 4 flessen van 180 + 5 ook genoeg zou moeten zijn. Hmmm, ik zou toch maar even persoonlijk advies vragen aan het CB.
Dat is vlgs mij vanaf 6 kilo Peppers, dat ze dan 4 voedingen mogen..tussen de 5 en de 6 kilo is het 5 maal 180/6. Nou ja, hij drinkt ze vrij makkelijk op. Dinsdag moet ik dus naar het CB en dan hoor ik het wel.
Ik zit al beneden en mijn meisje slaapt nog lekker @Peppers, ja de voeding van +/- 20.00 uur is een papfles geworden Bij mij op het cb zeiden ze dat ze vanaf 4 maanden over mocht op 4 flessen, als ze ook goed op gewicht is. Op gewicht is Stacey iig en volgende week wordt ze 4 maanden dus ben ik er al mee begonnen. @Zeehondje, Stacey was al snel gewend aan haar avondritueel. Voor de fles natuurlijk eerst een schone luier, dan pyama truitje aan, slaapzakje aan en lekker warm bij mama de fles drinken. Meestal valt ze daarna gelijk bij mij is slaap, is dat niet zo dan leg ik haar wakker op bed en horen we haar niet meer. In het begin ging dat bij ons ook niet makkelijk want heb ik vaak beneden gezeten met haar tot de laatste voeding maar door te blijven proberen is het uiteindelijk gelukt. Wij kregen de tip om haar in bed te leggen, 5a10 minuutjes laten huilen dan naar boven en niet uit bed halen maar rustig tegen haar praten en als ze dan rustig was of sliep weer naar beneden en dit net zolang tot ze echt sliep, we hebben dit 5 avonden moeten doen. @Liesben, en is het gisteren gelukt om hem weer wat langer op te houden? @Hier, gisteren zijn mijn zwager en schoonzus geweest met mijn stoere neef (is 2,5 week ouder) en het was super gezellig. Mijn schoonouders waren er ook eventjes en natuurlijk kwamen de vergelijkingen weer:x D... doet dit en Stacey doet dat D... is groter en Stacey is sterker met haar hoofdje en zo ging het maar door tot ik het weer beu was en mijn schoonzusje ook en zei ik "Tja niet ieder kind is hetzelfde en het is een jongen en een meisje en op zo'n jonge leeftijd is 2,5 week verschil heel groot dus het is logisch dat ze niet hetzelfde doen!" Pffff ik was het echt weer zo beu, ja D... maakt harder geluid, ja D... lacht met geluid en meer, ja D... kun je gewoon op de bank leggen en hij houd zichzelf wel bezig............. Nou en!! Bij Stacey is dit niet maar ik heb er geen problemen mee, ze doet gewoon lekker alles op eigen tempo. Sorry maar moest het even kwijt Het is iedere keer dat mijn schoonouders vergelijkingen maken en dat begin ik aardig beu te worden. Ook weten ze dat Stacey na het eten even rustig omhoog moet blijven, nou ze had gegeten en een boertje gelaten en mijn schoonvader zat al gelijk met zijn arman klaar. "Nee, je weet dat ze even rustig moet blijven zitten dus zometeen." was mijn reactie. "Ooooh is dat nu nog steeds dan??" vroeg hij "Ja, dat gaat niet zomaar over de reflux" antwoorde ik kort. Iedere keer doet hij dit en iedere keer krijgt het dezelfde reatie, pfffff
Ik zie het Liesben, het is inderdaad vanaf 6 kilo. Hier bleek de kleine man nog niet toe aan 4 flessen, in ieder geval vannacht niet. Zoals gezegd hebben we hem om 19:00 een fles gegeven en naar bed gedaan. Om 23:30 begon hij te huilen. Eerst gekeken wat er aan de hand kon zijn maar had toch echt het idee dat hij honger had. Was aan het smakken in ieder geval. Toch maar een kleine fles gemaakt en die werkte hij snel naar binnen. Nog steeds ontevreden. Dus nog maar een beetje gemaakt (uiteindelijk alles bij elkaar dus een hele fles). Dat ging er ook in en toen was het goed. Hem weer blij op bed gelegd na wat extra tijd rechtop. Was erg bang dat hij vannacht weer zou gaan spugen. Maar gelukkig niet! Kwam om 05:20 weer. Onduidelijk wat er was. Dan maar mee naar bed want het was echt nog te vroeg om op te staan! Zo tot 08:00 bij ons gelegen. Lijkt er op dat het overgeven klaar is. Ik hoop het zo! Vervelend die vergelijkingen Vllinder! Goed om er wat van te zeggen op een gegeven moment inderdaad. Moet wel leuk blijven toch? Hier ook een neefje die 12 dagen ouder is. Merk zelf ook wel dat ik ongewild een beetje vergelijk. Maar het is ook zo'n makkelijk referentiekader! Maar het blijft belangrijk om bij het vergelijken ieder in zijn/haar waarde te laten en het niet te benoemen als 'beter'. En ik krijg de indruk dat jouw schoonvader wel een beetje op die toer gaat. Wat doe jij trouwens beneden als Stacey nog slaapt?! Ga snel terug je bed in!
Irritant, dat vergelijken van baby's..jemig, ieder kind is anders zeg. Laat stacey maar fijn doen wat zij wil hoor Vlinder! Fijn dat Pim niet meer heeft overgegeven. Hier om 1900 naar bed ( ! ), om 2300 wakker gemaakt voor fles en vervolgens tot 0515 geslapen! Maar menn, wat zat hij toen onder de poep Nu net in bad geweest en nu ga ik heel snel een fles voor hem maken voordat hij het hele blok bij elkaar krijst
Alles goed gegaan hier gisteravond. Badje en zeven uur de fles en rond acht uur bedje in. Maar om negen uur wilde ze echt niet meer slapen (was al drie keer omhoog geweest en nu bleef ze huilen). Tot tien uur met d'r beneden gezeten, toen boven de fles gegeven en bedje in. Na een kwartier nog een keertje bij d'r geweest en daarna nog drie keer gehuild (toen niet bij d'r geweest). Vanmorgen pas net iets voor acht uur wakker! Nu lekker met haar op de bank te tutten. Manlief was pas om drie uur thuis, die ligt nog te snurken, haha. Oh, kleine meid valt ook weer in slaap op m'n benen. Vergelijken van baby's gaat heel snel, maar inderdaad belangrijk om niet te zeggen dat iets beter is. Peppers. Fijn dat er niet meer gespuugd is. Jammer dat vier flessen nog niet lukt. En zo last de avondfles is denk ik niet echt prettig? Liesben, klinkt goed zeg die tijden. Ben benieuwd wanneer wij Sophie 'moeten' gaan wakker maken voor de laatste fles en of dat ooit gaat gebeuren, ggggrrrr...
Hee Zeehondje, volgens mij hoef jij helemaal niet onzeker te zijn. Voor zover ik het via internet kan beoordelen ben jij een prima moeder!! Misschien slaapt Sophie overdag / s middags te veel?
Ik vind het op zich niet erg hoor om op 5 flessen te blijven. Ik vraag me wel af of dat dan op een gegeven moment niet teveel is. Zal ik de volgende keer wel eens aan het cb vragen. Verder hier een mooi moment vanochtend. Ik lag even met Pim op de bank te slapen en ineens doet hij zijn ogen wijd open en gaat hard giechelen. Ogen weer dicht en verder slapen. Zo grappig!
Haha die Pim, waar droomt die van? Vanmiddag had ik kraamvisite: neef en nicht met aanhang, Dus een heel huis vol. Die Fee is altijd een topkind in dat soort situaties. Ze kijkt haar ogen uit... Iedereen meteen verliefd en ik een trotse mama Mijn nicht heeft na een jarenlange MMM haar kindje verloren toen ze 38 weken zwanger was... Ik vind dat zó lastig om mee om te gaan.. Maar jij bent je er je in ieder geval bewust van, reageerde ze toen ik haar toefluisterde... Schrale troost, denk ik dan.... Ben er nog steeds stil van.... Ik weet dat ze nog steeds in de MMM zit. Ze heeft nu al drie IVF's achter de rug. En voorlopig geen geld voor een nieuwe, onvergoede poging.... Pfff. Ik ga weer extra genieten van mijn meisje vanavond....
Zo, wij zijn vandaag met onze kleine man met de trein naar Utrecht gegaan. Even lekker door de stad geslenterd, gelunched, en daarna bij oma (mijn schoonmoeder) thee en een flesje gedronken.
Peppers, haha wat een ventje hebben jullie zeg! Miirrr, pppffff wat heavy zeg van je nicht. Dan geniet je inderdaad extra van het wonder van het leven wat je leven heeft verreikt. Wat leuk Liesben, met de trein op pad. Doen jullie dat wel vaker? Lekker dagje thuis geweest. Soep gemaakt, beetje tv gekeken, gelezen en vooral met de kleine meid gespeeld. Geprobeerd om haar overdag minder te laten slapen. Viel alleen even in slaap in de box, heeft ze echt nog nooit uit zichzelf gedaan (alleen als je haar er slapend in legt). Rond etenstijd klein uurtje geslapen en nu ligt ze in bed. Ben benieuwd? Morgen kinderarts (precies wanneer het spugen heel weinig was vandaag) en eerste prikjes! Manlief gaat mee, lekker nog een dagje samen. Alleen 's middags gaat 'ie naar een collega/vriend die in het z'huis ligt in Utrecht (dijbeen op drie plekken gebroken met ijshockey en is geopereerd).
Als we naar Utrecht gaan (of naar de stad of naar mijn schoonmoeder) vaak wel. Is vanaf hier maar klein half uur met de trein, zonder overstap. En je stapt bijna in de stad uit, en je hebt geen parkeerkosten. Mijn schoonmoeder woont ook nog eens op loopafstand van CS in het centrum van Utrecht.
Zeehondje: ook hier eerste prikjes morgen. Ben benieuwd of ze er veel last van zal hebben, ik heb de paracetamol uit voorzorg al in huis....! Ik ben benieuwd of Sophie nu beter slaapt!
Goedemorgen, hier weer lekker geslapen. Heb haar om kwart voor 8 haar flesje gegeven en nu ligt ze weer heerlijk te slapen. Ik ga zometeen even boodschappen doen, moet om 11 uur gaan werken dus dan hoef ik het daarna niet meer te doen. Mijn mannetje ligt ziek op bed, hoofdpijn misselijk dus die slaapt ook nog. @Zeehondje en Mir, succes met de prikjes vandaag. Hopelijk niet al te veel last van en Mir heel verstandig om de paracetemol al in huis te hebben, je weet nooit. En Zeehondje hoe is gegaan met slapen??
Eelco krijgt morgen zijn prikjes. Vanmiddag hebben we de definitieve echo hart, met een kindercardioloog uit het WKZ. Duimen jullie nog een keer dat het echt goed is?
Het zou me verbazen als je slecht nieuws zou krijgen met dat topkind, Liesben. Maar we hebben helaas geen garanties in het leven, Dus ik begrijp je zorgen voor morgen. Ik ga duimen....! Hier nog twee uur tot de prikjes... Niks voor nuchtere mij maar ik zie er als een berg tegenop... Heb nu al medelijden met mijn arme meisje....
Liesben, komt helemaal goed met jullie topmannetje, maar natuurlijk duim ik ook even mee. Slapen ging mwah, haha. Ze had later de een na laatste fles gehad en was tussendoor nog wel even wakker. Iets minder tijd ertussen gelaten en vannacht weer heerlijk geslapen. Ga me er niet meer druk om maken heb ik besloten. Zeker zolang ze 's nachts gewoon super slaapt. Vanmorgen harde huil om zeven uur en om acht uur pas eruit gehaald, dus... Kinderarts vanmorgen; alles goed. Helemaal nagekeken en geen medicatie hoor. Gaan iets meer nutriton gebruiken. Over vier weken een afspraak om nog eens te kijken hoe het gaat. Heel fijn, gewoon voor de zekerheid. 59 cm - 4720 gram - 39 cm hoofdje! Ze vond Sophie een erg mooi/knap meisje. Heel beweeglijk inderdaad en ze maakt echt al contact. Ze zei dat ze heel alert was (en dat horen we echt zo vaak, dat ze zo helder uit haar ogen kijkt). Ze vond het er zelfs op lijken of ze al een beetje eenkennig was, omdat toen zij naar haar ging kijken en met d'r ging praten Sophie haar gezichtje even vertrok. Alsof ze het niet leuk vond, die vreemde vrouw, haha. Maar dat eenkennige hebben ze nog niet, maar wel leuk om te horen! Om twee uur de prikjes. Begrijp het wel hoor Miirrr. Hier ook een heel nuchter persoontje, maar toch.