@mmiiir nee geen bv, kan niet ivm eerdere operatie. Maar maak boven flesje dus kruip daarna ook lekker terug in bed en geef daar de fles. En nu gaat ze na eerste fles ook steeds weer slapen tot ongeveer 11 uur dus ik slaap dan vaak ook nog even....heerlijk. Bij jullie al sneeuw gevallen? Hier nog niets. Net even rondje met hond gedaan en zo heel erg koud vond ik het ook weer niet. Moet me er nu even toe zetten om te gaan poetsen, vorige week met zh opname niets van gekomen, maar heb zo geen zin @peppers hoe is het met pimmetje? Naveltruitjes.... Sexy hoor...hihi. Hier nog steeds in maatje 56. Merk dat de lengte ook korter word maar de mouwtjes moet ik nog steeds omslaan.
3e poging.....computer liep steeds vast! Vannacht viel mee. Wel paar keer eruit om te troosten maar verkoudheid gaat iets beter. Ik vraag me af of Vsm spul heeft geholpen. Weet je nooit zeker, hij hoest wel wat minder dan gisteren. 's Nachts trouwens wel koud om eruit te gaan! 11:00 wennes?! Wordt een beetje jaloers van dat soort tijden. Pim vandaag weer allemaal hazeslaapjes: 08:30-09:00, 11:30-12:00 en nu vanaf 13:15 en hoor hem nu weer wakker worden. Kan me vandaag iets makkelijker neerleggen dat het zo gaat. Misschien zo nog een wandelingetje, als het droog blijft!
Hmm, het sneeuwt hier! Geen wandelingetje dus. Dan proberen we straks nog zo'n hazeslaapje in bed! Heb trouwens het idee dat de wangen en de buik van Pim per dag dikker worden. Gaan toch maar even wat minderen met de melk denk ik, Pim zelf zal het niet aangeven, die blijft wel door eten! Zo moeilijk als hij slaapt, zo makkelijk is hij met eten! Dat dan weer wel....
En hoe ging het vandaag met Pim, Peppers? Ik heb vandaag gewerkt. Zo na het weekend valt het me des te meer op: ik geniet echt nóg meer van Fee op de dagen dat ik haar ook een tijd níet gezien heb... Dan kan ik eventueel gejengel (komt gelukkig sporadisch voor, maar ik heb zojuist bijvoorbeeld im 3 minuten zo'n 15 keer het speentje opnieuw kunnen aangeven omdat mevrouwtje nog niet snapt dat zo'n speentje niet in je mond blijft als je hem zelf eruit haalt ) ook véél beter opvangen en er zelfs wel van genieten / erom lachen.... Hopelijk gaat dat voor jou ook zo werken na de aanvankelijke wenperiode, als je weer aan het werk gaat...!
Ik heb vandaag een afspraak bij de notaris gemaakt. We willen de voogdij regelen, en een bewindstelling (zo heet dat geloof ik...)...voor het geval er met ons iets gebeurd. In het geval van Eelco zullen er wat aanvullende maatregelen genomen moeten worden, omdat we niet zomaar (ahum) ons geld aan hem kunnen nalaten..ook niet als hij volwassen is. We weten natuurlijk niet in wat voor mate zijn geestelijke beperking zal zijn. Gek hoor, je moet ineens nadenken over dit soort dingen, wat ik helemaal niet erg vind. Maar op een of andere manier is het ook confronterend. Er zijn dagen dat ik gewoon vergeet dat hij Down heeft, maar nu wordt je er weer "extra" mee geconfronteerd. Maar we willen wel dat alles goed geregeld is. Mijn broer en schoonzus krijgen de voogdij. Opa en oma's zijn "te oud" en mijn schoonzus vinden we net wat minder geschikt. Vrijdagmorgen hebben we de afspraak.
Oh goed dat je dit vertelt Liesben! Ik moet dat ook nog regelen... Omdat ik alleen ben vind ik jet extra belangrijk om hierover na te denken... Je bent toch wat kwersbaarder dan wanneer er twee ouders zijn... Ik moet er niet aan denken dat Fee naar een pleeg gezin zou gaan als mij iets zou overkomen... Il wil dat ze bij mijn zus terecht komt... Bestaat er ook een kans dat onze hoogbegaafde Eelco zo licht verstandelijk beperkt is, dat hij wél met geld om zou kunnen gaan? Ik bedoel: sommige kinderen met Down gaan toch ook naar het reguliere onderwijs?
Ja, maar vaak houdt dat reguliere onderwijs wel op bij de basisschool... Ik heb natuurlijk geen idee hoe hij zich gaat ontwikkelen. Over dat onderwijs zat ik net ook te denken. Op een ander topic hadden ze het over schoolkeuzes. Lijkt me sowieso heel lastig. Maar ik moet me er "straks" echt in gaan verdiepen. Hoe gaan ze om met Down kindjes? Hebben ze een aangepast studieprogramma? Kan hij wel naar regulier onderwijs? En wie beslist dat? En zo ja. welke school is dan het beste? En wie kan me daar in adviseren? Pff, ik moet er nog niet aan denken.
Kan ik me voorstellen... Hoewel ik denk dat het verschil met ouders van niet-downers kleiner is dan je denkt... ik was vroeger heel voorlijk, klassen overgeslagen en zo. Ik was 10 toen ik maar de middelbare school ging. Heb me vooral op de basisschool maar ook op het VWO heel erg verveeld. Je kunt je wel voorstellen dat ik - ook nu al - me druk kan maken over schoolkeuze.... Hoewel dit natuurlijk wél om een andere reden is... Ik kan me voorstellen dat schoolkeuze een naar bijgevoel voor jou heeft... dat heb ik dan weer niet.... Ondanks dat ik ervoor gekozen heb om Fee alleen te krijgen, heb ik dat nare gevoel wél als ik denk aan die notaris afspraak... Wat heb ik mijn meisje toch aangedaan, geen vader... Ook toen ik laatst bij een vriend op visite was en ze hem.met haar grote ogen bleef aanstaren bedacht ik me dat: ze is natuurlijk niet gewend aan een mannenstem.... En laat ik het maat niet hebben over hoe ik me voel als ik een pappa plus mamma en baby samen leuke dingen zie doen... Of op dit forum lees over hoe lief de pappa's zijn met hun kindje.... En al die leuke pappa's op het kdv.... Daar maak ík me druk om.... Tja..... Best egoïstisch van me dat ik Fee in deze gezinssituatie gebracht heb . Of heel egoïstisch eigenlijk... (zou dat ene lekkere hapje, die leuke pappa met de krullen, toevallig ook single zijn.... )
Belangrijke dingen om over na te denken en te regelen Liesben en Mirr. Tja, wat zal de toekomst brengen Liesben? Dat vragen we ons allemaal wel eens af denk ik, zeker nu er kinderen zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je daar bij Eelco meer bij stil staat. Als ik jou goed heb gevolgd in wat je schrijft proberen jullie een balans te vinden tussen Eelco de gewone dingen laten meemaken en toch ook recht doen aan de speciale behoeften die hij kan hebben. In die zin kan ik me voorstellen dat je zijn ontwikkeling best met wat extra aandacht volgt. Die Fee heeft een moeder die zich heel bewust is van wat ze wil voor haar dochter dus dat komt ook goed! Heb je iemand in je omgeving die als een soort speciale oom (wat klinkt dat stom, maar je begrijpt wat ik bedoel) kan fungeren? Ik zou me trouwens kunnen voorstellen dat dat nog belangrijker zou zijn als Fee een Felix zou zijn, denk je niet?
Ik was inderdaad opgelucht met het nieuws dat ze een meisje was, Peppers! Nee geen "oom". De mannelijke vrienden van me hebben of willen "eigen" kinderen.... En zijn daar ook druk mee... Wel mannelijke vrienden dus... Veel stellen. Ik vind dat eigenlijk ook wel zo duidelijk... Probeer me er wél bewust van te zijn dat ik haar bijv. niet als een overbezorgde mama behandeld... Bijvoorbeeld door me ook hierover niet te veel zorgen te maken.... Wat dat betreft boft Fee, denk ik, met een "oude" mama... Levenservaring... Ik kan goed relativeren. Ook door de MMM heb ik dat geleerd... En gewoon, door de tegenslagen die we allemaal zo nu en dan meemaken in het leven....
O ja, dat is wel even heftig om over na te moeten denken. Maar het is wel belangrijk, Liesben. En Miirrr, het feit alleen al dat je je er zo bewust van bent in wat voor situatie Fee zit, is heel goed. Hierdoor kan je de juiste beslissingen nemen. Gister een k*tdag gehad. Manlief voelde zich heel erg achtergesteld en zei dingen die heel hard aankwamen bij mij. En ik voel me gewoon niet helemaal lekker in m'n vel op dit moment. Eerste weken werken waren heel goed bevallen, maar nu begint het besef volgens mij pas dat dit mijn nieuwe leven is. En dat is gewoon even wennen, nog steeds. Gelukkig voor het slapen gaan goed gepraat en goedgemaakt!
Goed dat je erover begint liesben ook hier moet dat nog geregeld worden. Toch eens over na gaan denken. @mmiiir jij hebt je keuze goed doordacht en hoe ik je hier heb leren 'kennen' weet ik zeker dat Feetje niets tekort gaat komen. Maar snap wel dat het klote voelt als je echt een gezinnetje ziet of idd ziet hoe een papa met zijn kind omgaat. Knufff voor jou. @zeehondje fijn dat jullie samen nog goed hebben kunnen praten. Hoop dat je je snel beter voelt.
Dames, ik heb een vraagje. Misschien hebben jullie ideeën of iets. Eelco drinkt al tijden 5 flessen van 200 ml (180/6). Dat ging altijd goed. Maar de laatste tijd heeft hij er een handje van om zijn laatste fles (rond 2200 uur, we moeten hem hier echt wakker voor maken) bijna geheel uit te spugen. Zo ook gisteren. En ik had hem echt bijna 10 minuten omhoog gehouden, hij was in slaap gevallen tegen mijn schouder. Ik leg hem in bed, ga de fles schoonmaken en toen ik om het hoekje keek lag zijn hele fles er al weer uit...Na zijn bedje verschoond en hem gewassen te hebben is hij gaan slapen, tot ongeveer 0500 uur vanmorgen...hij had toen dus praktisch gezien zijn laatste fles rond 1730 uur gehad. Nu denk ik dat ik misschien eens kijk wat er gebeurd als ik die laatste fles weglaat? Op het CB zeiden ze dat dat nog niet moest..maar ja als hij hem telkens uitspuugt? Misschien dat ik hem overdag wat meer geef (210/7). Ik denk dat ik ook nog wel even met het CB overleg, maar wilde graag wat meer meningen. Hij is verder niet ziek, geen koorts. Hij had gisteren iets dunnere ontlasting, maar gewoon twee luiers, dus geen diarree. Nu is hij ook gewoon vrolijk en ligt naast me te kletsen. Hij is hooguit wat snotterig, maar dat is hij chronisch volgens mij...
oh jongens, had n heel verhaal geschreven, alles kwijt (vergeten te kopieren van tevoren grrr) maar jullie hebben mazzel, het was echt veel tekst dus dan hoeven jullie dat niet te lezen liesben, hier ook de 210/7 geprobeerd maar cb raadde dat af. Qua spugen; dat doet ze niet meer sinds we weer 180/6 geven. Denk dat haar maaginhoud de 210/7 niet goed aankon. Wij zijn ergens rond de 4 maanden opgehouden met de laatste fles geven (die van 22.00). Vooral omdat we haar wakker moesten maken en ze dan zo'n huiltje had van; laat me toch met rust . Wel geven wij de laatste (die ervoor dus) rond 19.00. Daar zou ik dan wel naartoe werken. En het voor lief nemen dat je nu dan weer af en toe in de nacht gaat voeden, want dan zal hij soms wel wakker worden denk ik? Welke tijden geef je nu een fles? Want met 4 flessen kan je dan bijv 7.00-11.00-15.00-19.00 doen? Hopelijk heb je er wat aan... Hier ook de voogdij geregeld bij de notaris, toch wel een prettige gedachte.. de notaris adviseerde 1 voogd en niet een stel, want die kunnen uit elkaar... is bij mij dus mijn zus geworden, maar in de praktijk is het ook mijn zwager natuurlijk die dan voogd is (afkloppen want het is natuurlijk nooit nodig ) miiir: ik begrijp je gevoelens ten aanzien van Feetje en n vader wel, althans, ik kan me er een voorstelling van maken... maar je doet haar niks aan hoor. En wie weet komt er wel een keer een vaderfiguur (die lekkere krullenmans? ) in haar leventje... ik gun het je dat hij gewoon een heerlijke lieve gescheiden man is. Kan best toch? zeehondje; herkenbaar hoor, nu gaat er ineens ook veel tijd naar S en als je dan quality time met elkaar zou kunnen hebben ben je moe... Is wel belangrijk om daar je best voor te doen (want de eerste tijd kost dat gewoon echt moeite), maar het wordt ook echt makkelijker na een tijdje vind ik... fijn dat jullie het hebben goed gemaakt wel ... peppers, getver die hazenslaapjes he? En dat mopperen, geen probleem, dat mag best! Qua slaapjes, helpt een speentje geven en opnieuw instoppen niet? Dat hij dan nog even doorslaapt? Gewoon even laten liggen nog? Of misschien wat langer wachten met in bed leggen? Ach en aan de andere kant, hier gaat het al wel beter maar er zit totaal nog geen patroon in (ook omdat dat in mijn leven niet zit hoor ).
Dus jullie haalden ook rond 4 maanden de laatste fles eraf josjo? Eelco is nu bijna 4 maanden.. Ik dacht eerst nog een virus ofzo, maar hij spuugt echt alleen bij de laatste fles. En hij moet echt van ver komen dan, als ik hem wakker maak. Maar ik ben zo bang dat hij dan niet genoeg voeding meer krijgt, als ik er 1 voeding afhaal. Ik heb het CB gemaild, ik ben benieuwd wat zij zeggen..
joh er zijn in het aug topic kindjes die al voor de 3 maanden op 4 flessen zaten. En vanaf 4 maanden mag je beginnen met groente en fruit he? Misschien is dat n mooi moment? Dus over n weekje al . Ben wel benieuwd wat het cb zegt.... maar laat ook je moederinstinct werken he, geen kindje is hetzelfde en je merkt het snel genoeg of het voor Eelco werkt. Wij hadden dus wel een paar weken ineens tussen 1.00 en 4.00 uur weer een voeding. Die deden we dan geloof ik 90/3 maar kan ook 120/4 zijn en het cb raadde aan dat elke 4/5 dagen iets minder te geven...
Echt een hele fles eruit gooien vind ik ook wel wat vreemd hoor Liesben. Ik moet wel zeggen dat Pim toen hij nog 5 flessen kreeg ook 3 avonden zijn laatste fles eruit heeft gegooid maar dat bleek toch een virus, tenminste het bleek enorm te heersen op het kdv. En het was inderdaad na die drie keer over. Hij zat verder goed in zijn vel, was ook niet ziek ofzo. We zijn toen dus doorgegaan met de 5 flessen. Maar inderdaad wel ook rond de vier maanden naar 4 flessen. Het advies van het cb was om hem er niet meer wakker voor te maken en te kijken wat er dan gebeurt. Eerst kwam hij rond 02:00 of 03:00 nog maar omdat we niet het idee hadden dat hij wakker werd van de honger; speentje erin en aai over zijn bol. Vervolgens kwam hij niet meer voor die 5e fles. Op zich zouden ze vanaf een bepaalde leeftijd en gewicht met 4 flessen moet kunnen. Ik zou dan inderdaad wel de fles van 17:30 opschuiven naar wat later om de kans groter te maken dat hij de nacht doortrekt. Josjo: ik doe altijd als hij wakker wordt een speentje en nog een keer instoppen maar eigenlijk werkt dat nog maar zelden. Soms blijft hij rustig kletsen en laat ik hem liggen, heeft hij toch nog een tijdje rust en wat minder prikkels. Maar meestal gaat hij luid protesteren omdat hij er echt uit wil. Hij wordt echt enorm ongelukkig als hij er dan niet uit mag. En als het dan uiteindelijk wel mag is hij zo blij! Ik merk dat de keren dat ik een uur lang heen en weer blijf lopen om het speentje te doen en de boodschap te geven dat hij nog even moet slapen erg vervelend zijn, zowel voor Pim als voor mij. Het werkt namelijk tot nu toe nooit en ik raak dan erg gefrustreerd. Nu maar besloten om, als hij wakker wordt, max twee keer ernaar toe te gaan met speentje en de boodschap dat hij nog even moet slapen en als dat dan niet werkt hem eruit te halen. Dan maar meerdere korte slaapjes op een dag....Gisteren 5 x een half uur geslapen overdag..... Maak me dan wel een beetje zorgen als hij zoals vandaag ook nog eens vanaf 05:15 wakker is. Komt hij dan wel aan de slaap die hij per 24 uur nodig zou hebben? Maar ja, ik kan hem toch ook niet dwingen door zijn ogen dicht te plakken Om 05:15 vanochtend moest ik toch ook wel erg lachen. Wat is het toch een kletskous! Het klinkt zo schattig, en hij zit dan duidelijk wel lekker in zijn vel. En blijkbaar voelt hij zich wel fijn in zijn kamertje en in zijn bedje want hij kan dat geklets volhouden tot 06:30! Zeehondje: wat een verandering voor je relatie he, een kind? Ik merk ook dat alle energie in andere dingen gaat zitten en even niet in de relatie. Moet je inderdaad wel alert op blijven maar deels ook een beetje accepteren dat het nu even (en dan ook weer niet te lang) zo is denk ik en dan wel af en toe leuke dingen samen plannen. Die notarisverhalen zetten mij ook aan het denken!
Vannacht sliep hij gewoon tot bijna 5 uur ... ondanks dat de fles van 2200 er bijna geheel uit was gekomen. Gisteren had hij maar een halve fles op savonds, waarvan ook een deel uitgespuugd...en toen sliep hij tot 0600 uur. Blijkbaar heeft hij die fles van 2200 niet echt meer nodig. Althans, dat is mijn idee..
Klinkt wel logisch Liesben! Inderdaad naar je moederinsinct luisteren zoals Josjo zegt! En zolang hij niet de hele dag huilt van de honger en blijft groeien en aankomen......
Liesben, er is een voedings deskundige op dit forum, misschien kun je daar ook nog advies vragen? Ik zou denk ik de voeding van 5 uur later geven en vergroten. En dan die van 22 kleiner. De regel van 150 ml per kilo lichaamsgewicht ken je wel, denk ik?