Ik ben al een tijdje opzoek naar een ander voedingspatroon. Dit vanwege verschillende redenen: Add, niet kunnen afvallen, verschrikkelijke vreetbuien, enorme stemmingswisselingen, regelmatig terugkerende depressies en een enorm gebrek aan energie. Lichamelijk ben ik helemaal gezond, psychisch al jaren therapie. Nu loop ik al een tijdje met het idee puur groente, fruit, noten en zaden te gaan eten en vlees en zuivel te laten staan. Heb hier erg goede verhalen over gelezen en ik zou het zeker willen gaan probern! Zijn er hier meiden die ook zo eten? Wat zijn jullie ervaringen en hoe ziet jullie menu eruit? Is dit een veel duurder eetpatroon dan 'normaal'? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik eet al ruim 15 jaar vegetarisch en sinds de laatste tijd steeds minder zuivel en eieren. Mijn broer is echt veganistisch. Mijn man heeft als 'experiment' een maandje zijn vlees laten staan en was verbaasd hoe hij zich voelt en eet nu al bijna 3 maanden geen vlees meer. Ik ben ooit begonnen uit idealistische overwegingen. Intussen ben ik vooral blij met wat het met mijn lijf doet.
Nou ik volg het endometriose dieet en dat komt daar wel bij in de buurt. Het is niet per se duurder want vlees koop ik niet meer en dat scheelt wel. Maar ik koop wel weer zoveel mogelijk bio, en dat tikt weer aan. Verder altijd goed op letten of je nog voldoende ijzer in vitamine D hebt.
voor de mensen die het interessant vinden, hier Home | De Planteneter kun je een gratis 7 daagse cursus vinden om het te proberen. Zelf ben ik er over aan het nadenken, laatst een paar keer groene smoothies gemaakt en dat smaakte wel naar meer...
Ik heb het varkensvlees laten liggen.. alleen dat werkt al super.. eet op het moment alleen vis en kip. Helemaal zonder... nee dat kan ik niet
Ik eet ook geen varkensvlees meer, en mijn huid is daar heel erg van opgeknapt. Paar weken geleden een keer chinees gegeten met varkensvlees als experiment, en boem, daar waren de pukkels weer. Verder eet ik wel kip en rund, ik kan niet zonder... Biefstukje van vanavond roept me nu al haha
Ik eet thuis altijd vegetarisch. Buiten de deur eet ik soms nog wel vlees. Bevalt me goed op die manier.
Als je eens wat echt lekkers wilt proberen aan vleesvervangers ga eens op zoek naar producten van De nieuwste generatie vleesvervangers - De Vegetarische Slager Te krijgen bij Jumbo en reformwinkels. De kwaliteit en smaak zijn echt geweldig en lijken niet op de standaard burgers van de super. Probeer het eens. zeker de veg kipstukjes! Wat eet ik op een dag. 's ochtends vaak een smoothie. (Soja)-melk/yoghurt, banaan, bevroren fruit, lepel havermout/brinta. (bij erg zuur fruit een lepeltje honing/suiker maar meestal is de banaan en soja al zoet genoeg) in de blender. Soms brood of cracker (altijd volkoren) Tussendoor thee (groen of rooibos) of cappuchino (soja) Lunch volkorenbrood met pindakaas of vegetarische pate (ah) of avocado. Diner bijv rijst en geroerbakte groente, quinoa met gegrilde groenten, stamppot, curry's, linzen, wraps met zwarte bonen en avocado etc etc. Eigenlijk gewoon van alles. Ik vind de levensstijl niet duur of duurder. Wij eten niet veel vleesvervangers, puur omdat ik ze niet lekker vind. Behalve de pittige tofu van albert heijn en de artikelen van de vegetarische slager. Het enige wat prijzig is zijn noten en die zouden we iets vaker moeten eten.
Wouw, bedankt voor alle reacties! @Rozemarijke Waarom denk jij aan schildklierproblemen? Is inderdaad nog niet gechekt. deplanteneter.nl ben ik inderdaad geweest, nu op dag 2 van dr 7-daagse curaus. @xaar Dank je wel voor je menu! Hoeveel noten zou je moeten eten?
Een aantal van de klachten die je noemt, passen bij schildklierproblemen: niet af kunnen vallen, moe zijn, depressieve gevoelens, stemmingswisselingen... En de ADD is dan misschien niet ADD, maar mogelijk ook schildkliergerelateerd.... Ik zou dat dus absoluut uitgebreid willen checken, voor je een dieet gaat toepassen.
@Rozemarijke Zal er volgende week eens met de psych over praten en naar de huisarts gaan! Niet af kunnen vallen: Na de zwangerschap van de eerste (waarin ik véél te veel gesnoept heb), zijn er zo'n 10 kilo blijven zitten. Nu lukt het mij niet om die eraf te krijgen, omdat ik door alle drukte (=voor mij spanning en stress) maar blijf snoepen. Daarom wil ik ook helemaal suikervrij gaan eten, aangezien ik het idee heb dat dit een verslaving aan het worden is.
Ik heb een tijdje compleet veganistisch gegeten. Het beviel mij goed, voelde me er prettig bij. Toen ik zwanger werd kreeg ik opeens een grote behoefte aan vlees, en dat ben ik toen weer gaan eten (uitsluitend biologisch, alleen rund en vis). Ik eet nog steeds geen zuivel en geen eieren (maar als het in een restaurant ergens inzit maak ik er geen probleem van). En dus affentoe wat bio vlees (rund/vis). Voor mij werkt het goed zo, voel me heel gezond . Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Ik haal bijna alle boodschappen biologisch, dus dat is uiteraard duurder. Maar je kunt zeker wel goedkoop veganistisch eten hoor.
Stemmingswisselingen en gebrek aan energie horen bij ADD, dus ik denk niet dat je dat met een ander eetpatroon heel erg kan veranderen. Ik neem aan dat je al medicijnen hebt, als je al jarenlang therapie volgt?
ADD is pas net vastgesteld en aangezien ik borstvoeding geef nog geen medicatie. Symptomen zullen vast niet verdwijnen, maar misschien dat ik door een ander eetpatroon wel wat beter in mijn vel ga zitten!
Ik had even een lifestyle-change nodig en heb mijn eetpatroon ook drastisch veranderd. Tijdens mijn laatste zwangerschap kwam ik haast niets aan, en ben toen zo verkeerd gaan eten. Veel snoep e.d. Ik begon met aankomen zodra Vajèn geboren was! En dat ging snel in 1 maand 4 kilo. Mijn avondeten doe ik gewoon normaal. Verder neem ik in de ochtend en in de middag minimaal 0,5 liter sap. Ik heb een sapcentrifuge en pers vanalles. Bietjes, spinazie, bleekselderij, komkommer noem het maar op. Ook fruit uiteraard. Ik probeer in de ochtend en in de middag een andere mix te maken, zodat ik verschillende voedingsstoffen binnenkrijg. Tussen de middag eet ik vaak wel iets lichts. Verder drink ik helemaal geen frisdranken meer. Alleen water en caffeïne vrije thee. De eerste twee/drie dagen had ik zo'n hoofdpijn, waarschijnlijk door alle troep waar mijn lijf aan gewend was. Ik ben nu 2 weken bezig en was haast 3 kilo afgevallen. Alleen kon ik mijn chocoladedrift niet in bedwang houden met de pasen en is er dus weer wat bij. Helaas. Wel merk ik dat ik meer geld kwijt ben aan boodschappen. Stom eigenlijk, dat je moet betalen als je gezonder wil eten!
Kan ook daarvan komen natuurlijk, maar snoep je zoveel meer dan voor de zwangerschap(pen) dan? Suikervrij eten is sowieso verstandig en met betere snoeperij kun je al een hoop meer. Mijn man is gaan letten op suiker en koolhydraten en neemt nog steeds tussendoortjes, maar nu bijvoorbeeld een rijstewafel met chocola of een stuk fruit. Hij was in 2 maanden tijd 8 kilo kwijt! (En ja, hij had een buikje, maar verder toch echt niet duidelijk te zwaar ofzo). Maar zeker zwangerschappen kunnen veel doen met je hormoonhuishouding en dat kan dus net zo goed oorzaak zijn voor je klachten. Ik heb er zelf ook last van en herken momenteel veel dingen van de ADHD van mijn man bij mezelf, (chaotisch, vergeetachtig, slecht slapen, gewichtsschommelingen, wat neerslachtig regelmatig). Is hier echt hormonaal, (en ws wel een kwestie van goed ontzwangeren, duurt alleen na elke zwangerschap weer langer... ). Dus zeker even laten prikken. Als het je schildklier is, kun je nog zo hard therapieen en werken aan ADD en afvallen, maar dan wordt dat erg lastig....