Help, vanavond stikte m'n dochter van 20maanden in haar eten, doordat ze gewoon niet kauwt. Ben me rot geschrokken en gelukkig is het goed afgelopen. Maar.....wat nu? Hoe leer ik haar dat ze haar eten moet kauwen? Ik ben geneigd om haar eten maar weer te pureren, maar dan leert ze het natuurlijk nooit. Het is ook niet dat ik haar harde dingen geef. Vandaag waren het aardappeltjes met doperwtjes en worteltjes. Super zacht. Help!
Met ruim anderhalf jaar moet ze toch prima gewoon normaal kunnen eten. Heeft ze er ook anders problemen mee? Ik zou zeker niet gaan pureren of deze leeftijd. Gewoon in stukjes of prakken.
jeetje dat is schrikken zeg. Ik heb een poosje terug bij voeding daar een topic over geplaatst, omdat mijn dochter ook niet kauwde. Kreeg toen alleen maar 'rare verwijten' van de moeders hier dat ik nog prakte.... Naja, onze aanpak is geweest, om bij elke hap te zeggen dat ze goed moest kauwen en dan deden we het voor. en ja, toch eerst nog geprakt, liever dat als een verstikking! Eerst maakte ze dan alleen kauw bewegingen met haar voortanden zeg maar, maar later keek ze beter af en kauwt ze goed. Nog moeten we haar vaak attenderen, even te kauwen voor ze het doorslikt.
Gestikt omdat ze geen lucht kreeg en zwaar in paniek was. Ze heeft niet veel in haar mond gepropt. We merken de laatste tijd wel vaker dat ze gewoon doorslikt, zonder te kauwen. En ja ik snap ook wel dat ze met ruim anderhalf gewoon stukjes zou moeten kunnen eten, was anders ook nooit een probleem. Maar als ik een keuze zou moeten maken, pureren of weer zo'n drama.... Zou het kunnen dat ze niet kauwt, omdat ze alleen onder nog maar 2 kiesjes (aan iedere kant 1) heeft?
ik heb dit ook gehad met mijn oudste zoon, we hebben toen ook elke keer aan hem verteld dat hij moest kauwen.....bij elke hap, hij heeft nu nog wel is dan is hij aan het proppen.... bij hem is het toen ook bijna misgegaan we waren patat aan het eten en in een keer kijk ik hem aan en zie ik gewoon dat hij stikt heb hem op een gegeven moment op zn rug geslagen in paniek en toen schoot het los het was echt een soort bal van patat omdat hij dus gewoon niet kauwde....pffft was me dood geschrokken.... nu gaat het wel beter trouwens, maar vind het soms nog wel eng hoor...
Nee ik denk niet dat het aan het ontbreken van kiezen ligt. Ik heb nooit gepureerd en alles in stukken aangeboden vanaf 6 maanden en mijn zoontje is nu 14 maanden hij is nog nooit in zn eten gestikt. Hoe bied jij bijvoorbeeld fruit aan? Uit potjes/gepureerd of gewoon uit de hand?
Ik weet natuurlijk niet hoe erg het bijna stikken was. Maar bijna stikken (maar zichzelf redden) gebeurd hier ook best vaak, ivm niet kauwen en gewoon slikken en mond helemaal vol proppen. Hier gewoon een gulzig kind. Ik ben blij met mijn EHBO diploma, dus help hem ook nog wel eens. En hier wordt ook nog vaak geprakt (niet alles hoor) maar aardappels met wortels bijvoorbeeld wel, doe ik zelf ook. Wel met stukjes vlees erbij. Zacht fruit uit de hand, harder fruit raspen, maar soms prak ik zacht fruit ook.
wij zijn ook van de prakkersfamilie haha bij sommige gerechten ook mijn eigen eten. Smaakt gewoon beter, zit vast tussen me oren!
Mijn zoon deed dat ook rond die leeftijd! Ik heb een reanimatiecursus gevolgd en ben steeds gaan commanderen:"Goed kauwen!". Na een paar maanden was het over en ik heb de reanimatiecursus amper nodig gehad gelukkig.
Als ik bij een aantal dames iets lees over paniek, dan zou ik eerst willen adviseren om een cursus EHBO aan kinderen (EHAK) te volgen. Paniek is vaak onnodig en altijd onhandig. Als jij in paniek raakt, steekt dat je kind ook aan. Bovendien kun je in paniek verkeerde dingen doen. Maar goed: dat is voor jezelf. (Niet alleen voor nu voor het leren eten trouwens, maar ook voor toekomstige ongevalletjes die je nog gaat meemaken.) Voor je kind is het nu denk ik handig om steeds weer even te zeggen dat het goed met kauwen. En als het toch een keer misgaat: eerst even rustig aankijken of ze het zelf ophoesten. (In de regel is er geen reden tot paniek als ze flink hoesten: dan komt er dus nog lucht langs! Vaak komt het dan los.) Beetje rood aanlopen is niet erg. Als het opgehoest is, hoef je verder niet te veel te reageren. Daar schrikt je kind alleen maar van. Ik reageer altijd gewoon met: Oh, ging het even mis? Volgende hap goed kauwen hè? Als je kind niet effectief hoest, of als je echt merkt dat je kind paars aanloopt, moet je natuurlijk wel ingrijpen. Vaak doet op de rug kloppen al wonderen. (Vlakke hand, tussen de schouderbladen.) Als dat niet goed werkt, is het een beetje afhankelijk van de grootte van je kind wat je dan het beste kunt doen. Daar is dus een EHAK-cursus heel goed voor!
Fruit krijgt ze gewoon in stukjes, maar dat gaat eigenlijk hetzelfde. Wat betreft EHBO, die heb ik, dus ik wist gelukkig hoe ik moest handelen. Het was meer oma, die erbij was, die in paniek raakte. Ik ga haar eten toch maar een beetje prakken, tot ze het goed onder de knie krijgt. Een vriendin opperde om hele grote stukken aan te bieden, maar dan ben ik bang dat ze het gewoon afbijt en doorslikt.
Als ze grote stukken heeft, in haar hand, die ze echt af kan happen, krijgt ze wel sneller controle over de hoeveelheid en zal ze ook sneller begrijpen dat ze moet kauwen. Kinderen zijn geneigd eerder te verslikken in iets glads of iets glads met kleine stukjes, of geprakt voedsel, want dat is 'tricky'. Het voelt glad aan in de mond, maar opeens is daar toch een groter stukje. Mijn dochter propt soms ook haar hele mond vol, maar omdat ze al sinds het begin grote stukken krijgt kan ze dat heel goed controleren. Is het te groot, geeft ze de helft terug en eet dat later op.