Hoe borstvoeding geven?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door zibella, 26 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zibella

    zibella Actief lid

    30 aug 2007
    157
    0
    0
    Onderwijzeres
    Ik geef reeds één maand borstvoeding, maar heb al een borstontsteking gehad, dus had ik graag uw raad gehad voor het volgende:
    - Moet ik beide borsten aanbieden per voeding? Het is namelijk zo dat ze mijn borst niet leeggedronken krijgt, dus kan ik niet beide borsten aanbieden.
    - Na hoeveel min. drinken krijgt ze achtermelk?
    - Mijn rechterborst geeft meer melk dan mijn linkerborst, moet ik dan mijn rechterborst vaker aanbieden?
    - Ik geef meestal de meest harde/volle borst. Is dit goed? Of moet ik evenzeer telkens afwisselen?

    Alvast bedankt. Groetjes zibella
     
  2. Ilse

    Ilse Lactatiekundige

    2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Zibella,

    Wat goed dat je ondanks je problemen toch al een maand zelf voedt! Pluim daarvoor!

    Ik weet met jouw gegevens nog niet veel over je kindje zelf (geboortegewicht, gewicht nu, hoe de voedinge verlopen, hoe snel/hard de melk toeschiet, etc)
    Maar als ik je stukje lees (en er even vanuit gaat dat je kindje goed aanhapt, dat je zonder pijn verder probleemloos voedt, dan denk ik er sterk aan dat jij zelf misschien wel veel melk hebt.

    In priccipe is 2 borsten per keer aanbieden het beste maar als ze zo vol zijn dat het niet eens lukt 1 te legen dan wordt dat moeilijk. Rond 4-6 weken moet er een balans tussen vraag en aanbod ontstaan. Wanneer je nu nog steeds te veel stuwing hebt dan blijf je in een cirkel.

    De achtermelk krijgt ze wanneer de melk toeschiet. Hoe verder de borst leeg wordt hoe vetter de melk.
    Je zegt dat je rechter borst meer melk geeft. Het is een beetje dubbel. Die geef je dan ook sneller eerst omdat die waarschijnlijk sneller vol voelt. Doordat je die meer/vaker/beter laat leegdrinken is daar meer vraag en wordt daar ook meer melk aangemaakt.

    Het is goed de meest volle borst als eerste te geven. Je kan in jouw situatie ook even de ergste spanning eraf kolven en dan aanleggen. Dan krijgt ze meer vette achtermelk en heeft misschien ook zin in de 2de kant.

    Als je werkelijk teveel melk hebt (dan ben je ook meer vatbaar voor een BO) (dan kan ik alleen zeggen als ik meer weet over je kindje en over hoe de voedingen verder verlopen.)

    Dan kan je ook geholpen zijn om 1 maal, na de ochtendvoeding je beide borsten helemaal leeg te kolven. Vanaf dat moment ga je aanleggen op de momenten waarop je kindje dat aangeeft door voedingssignalen te laten zien. Huilen is het laatste signaal!

    Je kan ook op de site van www.borstvoedingnatuurlijk.nl de folder over teveel melk downloaden. (kost een klein bedragje)
    Daarin vindt je veel tips en omschrijvingen waarin jij je waarschijnlijk wel kunt herkennen.

    Succes

    Ilse
     

Deel Deze Pagina